Gå til innhold

ødelagt utdanning og liv

Anbefalte innlegg

Gjest lisse mari

slik har bipolar lidelse ødelagt livet mitt.

Jeg hadde en depresjon da jeg var 16, men den neste kom da jeg var 18. Siste året vgs fikk jeg ikke vitnemål. Mangler et par fag. Jeg er 24 år og ser på meg selv som frisk nå. Men jeg er for gammel til å ha rett til å få undervisning i de fagene jeg mangler.

Jeg må isåfall lese meg til det som privatist og ta muntlig o skriftlig eksamen

Hvordan lese seg til et fremmedspråk uten undervisning?

Det er lettere for meg å få uføretrygd enn å få undervisning i fagene jeg mangler.

Typen min fikk hjelpelærer i tysk, for å få en 5'er!

jeg får ikke undervisning i det hele tatt for å i det minste få en 2'er eller 3'er så jeg får et vitnemål!

Livet mitt er ødelagt!!!!!!

Og det er urettferdig!

Får ikke jobb og får ikke utdannelse!

Hva er så vanskelig med å la meg sitte i et klasserom med disse 18-åringene som får alle rettigheter, tilogmed ekstra hjelpelærer for å få toppkarakterer...,så jeg får et vitnemål??? Jeg hadde liksom en god grunn, sykdom, jeg ble ikke gravid eller noe med vilje, jeg ba ikke om å bli syk.

Jeg fikk gå på en voksen opplæring for folk med psykiske lidelser for å få ferdig videregående, men det viser seg at jeg har kommet for langt, slik at de ikke har fagene mine. For de andre der har ikke gjennomført 5/6 av allmennfag.

Men går gkrunnkurs!

For et system.

to fag for å få vitnemål og jeg får de ikke fordi jeg er for gammel.

latterlig.

Hvorfor skal 18-åringer få ekstraundervisning så de greier få 5 istedet for 3, mens jeg ikke får karakter en gang ???

Er for frisk til å gå rundt og være uføretrygdet resten av livet!

Har søkt et tonn med jobber, men blir ikke kalt inn til intervju en gang, jeg har jo 6 nesten tomme år på "CV" min.

Og jeg er en som fikk toppkarakterer i min tid. Skal glo på tv resten av livet.

fyfaen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258865-%C3%B8delagt-utdanning-og-liv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lisse mari

Søstera mi ble gravid og fikk ikke fullført videregående. I stedet for å grave seg ned og gi opp begynte hun på kveldsgymnas og fikk til slutt fullført. Hun har fullført høyskoleutdannelse nå.

gi meg link hjemmesiden til et kveldsgymnas du.

som ikke koster 50.000 kr i året forresten.

Har faktisk sjekket ut slike ting.

Annonse

Jeg har ingen linker, dessverre.

Hun tok også et år på privat gymnas for å forbedre karakterene + bli raskere ferdig, det kostet selvfølgelig penger men hun tok studielån og jobbet ved siden av.

Gjest lisse mari

Jeg har ingen linker, dessverre.

Hun tok også et år på privat gymnas for å forbedre karakterene + bli raskere ferdig, det kostet selvfølgelig penger men hun tok studielån og jobbet ved siden av.

takk for svar. en annen ting er at hun fikk barn så hun har en "gyldig grunn" når hun møter til jobbintervjuer når hun ble ferdig, jeg må bortforklare 6 år men mental sykdom.

enkelt...

Men ordner seg alltids til slutt. Men er like urettferdig at jeg ikke bare kan få klasseromsundervising og karakter av læreren. Men ørten eksamener som privatist muntlig og skriftlig og betale osv.

Andre som er så heldig å ikke ha en potensielt dødelig sykdom får gratis og alt levert i hendene og det er kraftig urettferdig.

i tillegg er ikke studielån mye å leve av, og de som er helt friske kan ha jobb ved siden av. Jeg får ikke jobb, i tillegg er det ikke sikkert det er særlig trygt å både jobbe og studere. jau jau. ordner seg til slutt.

takk for svar. en annen ting er at hun fikk barn så hun har en "gyldig grunn" når hun møter til jobbintervjuer når hun ble ferdig, jeg må bortforklare 6 år men mental sykdom.

enkelt...

Men ordner seg alltids til slutt. Men er like urettferdig at jeg ikke bare kan få klasseromsundervising og karakter av læreren. Men ørten eksamener som privatist muntlig og skriftlig og betale osv.

Andre som er så heldig å ikke ha en potensielt dødelig sykdom får gratis og alt levert i hendene og det er kraftig urettferdig.

i tillegg er ikke studielån mye å leve av, og de som er helt friske kan ha jobb ved siden av. Jeg får ikke jobb, i tillegg er det ikke sikkert det er særlig trygt å både jobbe og studere. jau jau. ordner seg til slutt.

Skjønner at det ikke er så lett dette her. Lykke til, ikke gi opp :o)

Jeg husker jo fra gymnastida at det var noen voksne elever innimellom også. Jeg gikk på privatskole, så disse måtte jo betale, men ikke alle private skoler er like dyre.

Dessuten burde du sjekke ut om det finnes legater du kan søke på. Kanskje du kan få et stipend til utdanning der?

http://www.legathandboken.no/

Gjest baremeg23

Åh, okei. :-(

Hei.

Jeg er en jente som var i samme situasjon som deg.

Ville bare si at i Bergen har de en skole som hjelper psykisk syke til å fullføre videregående. Kanskje de kan ha slike plasser andre steder i landet?

Har du en behandler? Jeg fikk vite om tilbudet av behandleren min.

Lykke til!

Klem

Hei.

Jeg er en jente som var i samme situasjon som deg.

Ville bare si at i Bergen har de en skole som hjelper psykisk syke til å fullføre videregående. Kanskje de kan ha slike plasser andre steder i landet?

Har du en behandler? Jeg fikk vite om tilbudet av behandleren min.

Lykke til!

Klem

Det er en sånn skole i Oslo også. Så det finnes muligheter. Stå på, eller ta opp lån og gjør det på den dyre måten. Det er bedre det enn å la dette ødelegge livet ditt.

Er Sonans for dyrt?

Jeg vet ikke hva det koster (og har ikke tid til å lese nøye for evt. å finne det), men jeg har hørt om flere som har gitt opp tradisjonelle alternativer, som har likt opplegget der.

http://www.sonans.no/

Annonse

Jeg gikk å tok studiekompetanse gjennom folkeuniversitetet. Jeg var så heldig at det året jeg gikk, dekket fylkeskommunen i Buskerud undervisningen for alle. Jeg mener at det koster noen tusen pr. fag, men dersom det bare er to fag du trenger, behøver det ikke å bli så dyrt.

http://www.folkeuniversitetet.no/default.asp?avd=79

Jeg gikk å tok studiekompetanse gjennom folkeuniversitetet. Jeg var så heldig at det året jeg gikk, dekket fylkeskommunen i Buskerud undervisningen for alle. Jeg mener at det koster noen tusen pr. fag, men dersom det bare er to fag du trenger, behøver det ikke å bli så dyrt.

http://www.folkeuniversitetet.no/default.asp?avd=79

ojsann tidene har forandret seg, litt dyrt var det, faktisk.

Jeg forstår frustrasjonen din, men som du ser i tråden er det flere muligheter for å komme seg videre. Hvorfor ikke få privatundervisning? Ta et språkkurs, kjøp sånn lydspråkkurs. Gjennom aetat kan du få jobbtrening og også mulighet for fast jobb. Begynner du f.eks hos McDonalds har du i alle fall noe på papiret. Kanskje ikke jobben du drømmer om, men det er en begynnelse. (Der jobber 16-åringer, og de har jo ikke fullført vgs.)

Har litt samme erfaring som deg. Mangler to fag for å få vitnemål fra andre året. Jeg ble trygda, og det var nok lurt. Nå er nok du mere oppegående enn jeg er. Men skulle tro du kvalifiserte for et attføringsopplegg, og fikk fast inntekt av attføring, samtidig som atføringen din sikkert hadde dekket privatgymnasavgiften. Feks har jeg selv fått dekket borti 100 000 kroner til å ta sertifikat, for lettere å få jobb. Så det er absolutt muligheter.

Gjest lisse mari

Jeg forstår frustrasjonen din, men som du ser i tråden er det flere muligheter for å komme seg videre. Hvorfor ikke få privatundervisning? Ta et språkkurs, kjøp sånn lydspråkkurs. Gjennom aetat kan du få jobbtrening og også mulighet for fast jobb. Begynner du f.eks hos McDonalds har du i alle fall noe på papiret. Kanskje ikke jobben du drømmer om, men det er en begynnelse. (Der jobber 16-åringer, og de har jo ikke fullført vgs.)

til opplysning så har jeg faktisk søkt på McDonalds.

Jeg er for gammel.

De vil helst ha personer under 18 år for å gi lavest mulig lønn.

For gammel til videregående, for gammel til mcdonald.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...