Gå til innhold

ødelagt utdanning og liv

Anbefalte innlegg

Gjest lisse mari

Er Sonans for dyrt?

Jeg vet ikke hva det koster (og har ikke tid til å lese nøye for evt. å finne det), men jeg har hørt om flere som har gitt opp tradisjonelle alternativer, som har likt opplegget der.

http://www.sonans.no/

takker. skal gå å kreve at trygdekontoret betaler. alle i norge har rett til å få videregående dekt.

Sonans tror jeg er eneste alternativet mitt. Må vel ta to ekstra studieretningsfag da men, siden de aldri har tredje året tysk c-språk, kun b-språk, og da får jeg ikke nok timer til å få godkjent.

Fortsetter under...

Gjest lisse mari

Hei.

Jeg er en jente som var i samme situasjon som deg.

Ville bare si at i Bergen har de en skole som hjelper psykisk syke til å fullføre videregående. Kanskje de kan ha slike plasser andre steder i landet?

Har du en behandler? Jeg fikk vite om tilbudet av behandleren min.

Lykke til!

Klem

ja, de har slik skole i byen min også, og jeg har gått der i to år og tatt noen fag. Men de har ikke tilbud om resten av fagene jeg mangler, fordi jeg har kommet for langt før jeg falt ut av skolen.

Alt er på GK nivå, max vk1. Jeg mangler vk2

og enten begynner de grunnkurs der, eller så tar de fag etter 23/5 regelen.

og jeg har som sagt aldri jobbet...

Om den skolen kunne gi meg undervisning i alle de 6 fagene jeg manglet med en gang ville jeg vært ferdig med videregående for 2 år siden. Istedet måtte jeg ta to fag da, og to fag neste år. Og i år har de ikke noe mer tilbud. Så jeg har kastet bort flere år på en slik skole, for disse to fagene pr år er ikke mye å putte på CV sin.

Om jeg bare kunne fått undervisning på vanlig skole som faktisk har fagene mine. Men neida. Er for gammel.

lettere å få uføretrygd enn gjøre ferdig allmennfag, bare et par fag, når du er 24 år.

Fikk beskjed om at jeg kvalifiserer til uføretrygd fordi jeg har fått rehab.penger i 5 år.

Er vel alltids EN ledig stol i et klasserom? Til meg? Men nei. Så jeg kan komme videre å livet.? men nei.

Men uføretrygd så jeg kan feste på statens regning resten av livet, det har jeg rett til. jaja party party

Hei.. ganske likt selv, men jeg falt ut før ungdommskolen da;)

Men du.. ja, synes det er trist om du ikke bare kan sitte i et klasseromm sammen med andre elevene.. Du har ikke prøvd og bare møte opp på en vidregående skole og spørre rektorene der da?

Synes det høres kjipt ut om du ikke bare kan være en liten flue på veggen under undervisningen altså.

Tror jeg jeg hadde gjort..møtt opp på skolen for og ta en liten prat med rektor/inspektørene der. Kanskje du møter en vennelig sjel som blir villig til og gi litt privat undervisninger - så det blir lettere for deg og gå opp som privatist eller ta fag over internet.

Uansett, håper du ikke gir opp, mange...som har mye værre utdannelse en deg og likevel klarer seg kjempe fint i livet.

Hei.. ganske likt selv, men jeg falt ut før ungdommskolen da;)

Men du.. ja, synes det er trist om du ikke bare kan sitte i et klasseromm sammen med andre elevene.. Du har ikke prøvd og bare møte opp på en vidregående skole og spørre rektorene der da?

Synes det høres kjipt ut om du ikke bare kan være en liten flue på veggen under undervisningen altså.

Tror jeg jeg hadde gjort..møtt opp på skolen for og ta en liten prat med rektor/inspektørene der. Kanskje du møter en vennelig sjel som blir villig til og gi litt privat undervisninger - så det blir lettere for deg og gå opp som privatist eller ta fag over internet.

Uansett, håper du ikke gir opp, mange...som har mye værre utdannelse en deg og likevel klarer seg kjempe fint i livet.

liten rettelse ..*jeg kom meg jo til vidregående jeg også.. såvidt, men lærte ikke no spessielt siste åra på skolen* ;o

• 2 måneder senere...
Gjest lisse mari

Har litt samme erfaring som deg. Mangler to fag for å få vitnemål fra andre året. Jeg ble trygda, og det var nok lurt. Nå er nok du mere oppegående enn jeg er. Men skulle tro du kvalifiserte for et attføringsopplegg, og fikk fast inntekt av attføring, samtidig som atføringen din sikkert hadde dekket privatgymnasavgiften. Feks har jeg selv fått dekket borti 100 000 kroner til å ta sertifikat, for lettere å få jobb. Så det er absolutt muligheter.

Har vært i samtale med NAV nå og det virket absolutt ikke som jeg var kvalifisert til noe attføring, siden jeg faktisk har blitt frisk og velfungerende.

Jeg hadde overhodet ingen sterk sak, sa hun!

fy faen

ikke rett til gjøre ferdig videregående eller få lærlingeplasser fordi jeg var syk så jeg er forsinket...

og ikke rett til attføring fordi jeg er frisk igjen og faktisk KAN komme ut i jobb...

og ikke får jeg noe jobb på vanlig vis, når jeg ike har noe papirer å vise til

må selge meg selv på gata?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...