Gå til innhold

Julegaver - et luksusproblem

Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa
Skrevet

Mannen min var helt opprørt da han ringte meg i går (han jobber borte fra hjemmet i ukevis). Han hadde sett på tv, et program om familier og gatebarn i Romania. Det var visstnok _helt_ forferdelig.

"Også sitter vi her som foreldre til 3 unger, har alt vi trenger, og lurer på om vi skal kjøpe 2 eller 3 spill til Nintendo'ene til guttene våre til jul + alt det andre av leker etc. Vi er jo helt på tur..."

Det hørtes ut som han skulle fly ned til Romania å hente et par unger, for å gi dem en trygg oppvekst.

Det er grusomt å se at unger lider, ikke har hverken klær eller tak over hodet - ei heller mat.

Her hjemme i Norge går julehandelen så det suser. Bankkortene gløder. Det er en tankevekker.

Julegavene er egentlig et luksusproblem.

Vet ikke hvor jeg ville med dette innlegget, men her inne er det heldigvis åpent for ALT!

Gjest Flystripa
Skrevet

Skjønner innlegget ditt helt og holdent! - og godt galskapen går opp for flere...

Tenk om alle hadde droppet et nintendo-spill ell.l. og sendt de kronene til der det trengs.... Tenk om et par millioner av oss hadde gjort dette... Blir litt penger ut av det, og koster oss absolutt ingenting.

Går ikke en uke uten at jeg får lyst å ta til meg et knippe søte små barn som lider... :(

Skrevet

Gaver som forandrer verden var jo genial. Har videreformidlet den til alle på jobben.. Og bestilt et par geiter og noen kyllinger :)

Tusen takk for tipset:)

:)

Gjest Debra irl
Skrevet

Og nettopp derfor har jeg begrenset antall gaver til ungene i år, bedt fler om å gå sammen istedet. Og i tillegg gir jeg bort geiter, kyllinger og noen skolepulter i gave.

Skrevet

Hei! Egentlig tror jeg du vet hvor du vil hen med det innlegget... Og jeg synes det er helt på sin plass med noen av disse innleggene også! Det er virkelig helt vilt hvordan vi øser ut med penger og stresser og jager etter mer og mer for hvert år som går - når det er et faktum at flesteparten av verdens befolkning ikke har råd til julekakene vi kjøper en gang...

Jeg har begynt å gi bort rettferdige gaver til de jeg vet setter pris på det. Dvs.penger til Kirkens Nødhjelp f.eks.isteden. Jeg er dessuten også veldig redd for bieffektene av at ungene våre vokser opp med vanen om at de kan få absolutt alt de ønsker seg! Og det gjelder like mye hele året rundt, ikke bare jul og bursdag...

Jeg kunne sikkert skrevet mye om dette, men skal se hva dere andre har svart først ;-)

Hilsen

Skrevet

I know! Det er bare det at mine barn forventer gaver til seg selv, ikke en geit i Afrika.

Men jeg tror det blir noe sånt i tillegg.

Ja, men det er vel nettopp det som vi foreldre kan være med å snu på? Det å formidle til barna at det finnes millioner av barn i verden som ikke har mat en gang! Og derfor kan vi gi bort en kurv med kyllinger istedenfor det ekstra nintendo-spillet! Hvordan kan vi forvente at våre barn kan være med å forandre innstilligene i verden hvis vi skermer dem fra realitetene og lar de vokse opp med illusjonen om at det bare er å forsyne seg? Fatet går aldri tomt liksom!?

Gjest Flystripa
Skrevet

Ja, men det er vel nettopp det som vi foreldre kan være med å snu på? Det å formidle til barna at det finnes millioner av barn i verden som ikke har mat en gang! Og derfor kan vi gi bort en kurv med kyllinger istedenfor det ekstra nintendo-spillet! Hvordan kan vi forvente at våre barn kan være med å forandre innstilligene i verden hvis vi skermer dem fra realitetene og lar de vokse opp med illusjonen om at det bare er å forsyne seg? Fatet går aldri tomt liksom!?

Ja, er det ikke det jeg skriver, da?! At vi kjøper gaver (innkjøpt) til ungene OG at vi har tenkt (ikke innkjøpt ennå) å kjøpe en geit e.l. i tillegg?

Skrevet

Hei! Egentlig tror jeg du vet hvor du vil hen med det innlegget... Og jeg synes det er helt på sin plass med noen av disse innleggene også! Det er virkelig helt vilt hvordan vi øser ut med penger og stresser og jager etter mer og mer for hvert år som går - når det er et faktum at flesteparten av verdens befolkning ikke har råd til julekakene vi kjøper en gang...

Jeg har begynt å gi bort rettferdige gaver til de jeg vet setter pris på det. Dvs.penger til Kirkens Nødhjelp f.eks.isteden. Jeg er dessuten også veldig redd for bieffektene av at ungene våre vokser opp med vanen om at de kan få absolutt alt de ønsker seg! Og det gjelder like mye hele året rundt, ikke bare jul og bursdag...

Jeg kunne sikkert skrevet mye om dette, men skal se hva dere andre har svart først ;-)

Hilsen

Fint innlegg...

Skrevet

Vi har gitt bort en geit i år. Barna var litt bekymret for hvem som skulle mate og stelle den, om den ville få nok mat osv :) Gøy å gi noe alternativt til den som har alt!

Så flott at dere gjør det :)

Skrevet

I know! Det er bare det at mine barn forventer gaver til seg selv, ikke en geit i Afrika.

Men jeg tror det blir noe sånt i tillegg.

"Det er bare det at mine barn forventer gaver til seg selv, ikke en geit i Afrika."

Gav en respons på det du sier her bare :) Det virka som du egentlig mente at ungene måtte få det de forventa seg - nemlig gaver til seg selv - og selv om du etterpå skrev at du kunne gi en geit i tillegg, blei det veldig sånn "attpå"-holdning. Jeg mente bare å si at jeg tror unger har godt av å gi avkall på noe av sitt eget ;-)

Skrevet

"Det er bare det at mine barn forventer gaver til seg selv, ikke en geit i Afrika."

Gav en respons på det du sier her bare :) Det virka som du egentlig mente at ungene måtte få det de forventa seg - nemlig gaver til seg selv - og selv om du etterpå skrev at du kunne gi en geit i tillegg, blei det veldig sånn "attpå"-holdning. Jeg mente bare å si at jeg tror unger har godt av å gi avkall på noe av sitt eget ;-)

Ja det innlegget skulle lenger ned...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...