Gå til innhold

Alkohol - i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så glad i å nyte alkohol hver dag, jeg drikker til kos og til fest. Og julaften er jo en fest og jeg fatter ikke hvorfor ikke ungene kan se det så lenge man ikke blir dritings.

Så hvis folk drikker vin hver lørdag og ikke på julaften så skurrer det i hue mitt :o)

Jepp.

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

20

• Katt-ja

15

• keinstein

11

• Zombiebob

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Halvparten av alle familie-julaftener i Norge foregår helt uten alkohol. Men slik avholdsfolket framstiller det, så ser det ut som alle er på fylla.

Man kan jo gjøre begge deler; Holde alkoholfri jul så lenge ungene er oppe, og heller ta til seg gode drikker noe senere på aftenen.

Skrevet

Man kan jo gjøre begge deler; Holde alkoholfri jul så lenge ungene er oppe, og heller ta til seg gode drikker noe senere på aftenen.

Våre nye landsmenn har bidratt kraftig til alkoholdebatten og sentrale folk påstår nå at nordmenns alkoholforbruk forhindrer integrering. Avholdsfolkets kampanjer for å framstille nordmenn som fyllebøtter har bidratt til at våre nye landsmenn forakter nordmenn enda mer (de drikker på juleaften og mishandler barna). I tillegg til at andre framstiller nordmenn som rasister, så bidrar de også til samme virkning.

I de gode 70-åra oppdaget de første muslimer at nordmenn går i kirken på juleaften og drikker blod (nattverden) for så å gå hjem og spise svin, for så skylle det ned med alkohol og så drive avgudsdyrkelse (gå rundt juletreeet). Det vakte avsky allerede da, og det er sikkert ikke bedre nå.

Å demonisere alkoholen gjøres ikke uten konsekvenser, andre gryter har også ører og trekker sine egne konklusjoner.

Mannen som prøvde å framheve alkoholens gleder og måle dem opp mot ulempene ble ikke tatt på med silkehansker. Å nevne at alkohol skaper stemning og glede skal man visst ikke snakke om.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Halvparten av alle familie-julaftener i Norge foregår helt uten alkohol. Men slik avholdsfolket framstiller det, så ser det ut som alle er på fylla.

Du har sikkert noe rett i dette! De aller, aller fleste er normale OK folk, med lite eller moderat inntak av alkohol i nærvær av småbarn.

Men det skal som du sier blåses sånn opp- sånn om at alle som tar et lite glass vin ved en stor kjøttmiddag- faktisk er på fylla....

;-)

ja, så jeg tror du har rett her.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Våre nye landsmenn har bidratt kraftig til alkoholdebatten og sentrale folk påstår nå at nordmenns alkoholforbruk forhindrer integrering. Avholdsfolkets kampanjer for å framstille nordmenn som fyllebøtter har bidratt til at våre nye landsmenn forakter nordmenn enda mer (de drikker på juleaften og mishandler barna). I tillegg til at andre framstiller nordmenn som rasister, så bidrar de også til samme virkning.

I de gode 70-åra oppdaget de første muslimer at nordmenn går i kirken på juleaften og drikker blod (nattverden) for så å gå hjem og spise svin, for så skylle det ned med alkohol og så drive avgudsdyrkelse (gå rundt juletreeet). Det vakte avsky allerede da, og det er sikkert ikke bedre nå.

Å demonisere alkoholen gjøres ikke uten konsekvenser, andre gryter har også ører og trekker sine egne konklusjoner.

Mannen som prøvde å framheve alkoholens gleder og måle dem opp mot ulempene ble ikke tatt på med silkehansker. Å nevne at alkohol skaper stemning og glede skal man visst ikke snakke om.

Du kan få sagt det, du. ;-)

Skrevet

Hvis en dram eller tre kan bidra til å holde muslimene unna fedrelandet, skal det ikke stå på meg. Jeg vil faktisk si at jeg har gjort mitt.

Men vi må påregne at lysten på våre oljemilliarden overgår avskyen for alkohol og svinekjøtt...hvilket praksis bekrefter.

Skrevet

Jeg har aldri smakt alkohol på julaften, ikke når vi har vært bare voksne heller. Har aldri savnet det heller.Men jeg drikker bare fra 0 - noen få fanger i året.

Jeg var vel 21 første gang jeg så alkohol (øl) på et vanlig middagsbord også! Det var en sommergjest fra Østlandet som plasserte flaskene der!

Skrevet

Det kan virke som om det er mer akseptabelt å drikke alkohol sammen med barna i jula. De som aldri drikker ellers, tar seg en dram eller to, og de som av og til nyter litt vin til maten, drikker mer i jula. Ingen drikker så mye at det merkes, selvsagt, barna får aldri se foreldrene fulle, selvsagt, man har da full kontroll, og det går jo an å ha et normalt forhold til alkohol, selvsagt.

Fyll - det er hos de andre, det.

Likevel: Flere barn lider fordi foreldrene drikker alkohol i julen. Da må det være tillatt å komme med en oppfordring til folk om å være bevisst på alkoholbruken, og begrense den når barn er til stede.

Skrevet

Hos oss har vi et helt avslappet forhold til alkohol.

Det serveres vin til maten og kaffe/cognac til desserten, og alle nyter dette.

Datteren min er også vant med at når vi er ute å spiser, eller har fredagsmiddag så tar vi voksne et til to glass vin til maten. Resten av kvelden drikker vi alkoholfritt.

Det er trist når enkelte barn opplever voksne som ikke kan styre forbruket sitt, men det trenger ikke bety at ingen kan nyte alkohol til maten.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det kan virke som om det er mer akseptabelt å drikke alkohol sammen med barna i jula. De som aldri drikker ellers, tar seg en dram eller to, og de som av og til nyter litt vin til maten, drikker mer i jula. Ingen drikker så mye at det merkes, selvsagt, barna får aldri se foreldrene fulle, selvsagt, man har da full kontroll, og det går jo an å ha et normalt forhold til alkohol, selvsagt.

Fyll - det er hos de andre, det.

Likevel: Flere barn lider fordi foreldrene drikker alkohol i julen. Da må det være tillatt å komme med en oppfordring til folk om å være bevisst på alkoholbruken, og begrense den når barn er til stede.

Oppfordring er greit.

men ærlig talt- de fleste jeg omgåes har et fornuftig forhold til det.

Jeg tror den overdrevne beskyttelsen mot at barn ser foreldre ta et glass vin kan virke mot sin hensikt.

Skrevet

Oppfordring er greit.

Jeg tror den overdrevne beskyttelsen mot at barn ser foreldre ta et glass vin kan virke mot sin hensikt.

Det er jeg helt enig med deg i.

Når man er vokst om med måtehold, så skjønner man også at alkohol ikke nødvendigvis er et onde, men et akseptert nytelsesmiddel.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tror ikke du vet hvor skremmende det er for barn hvis det bikker over med drikkingen. Jula skal være en tid med barn i sentrum, da glemmer vi alkoholen.

Barn i sentrum. Barn som vi skal lære opp til å leve i vår hverdag.

En hverdag hvor alkohol også finnes. Take it or leave it.

Er det da best å vise/snakke om alkohol som livsfarlig (total avhold/avsky eller stordrikking)?

Eller er det best å vise det som en drikk man kan nyte UTEN fyll?

Skrevet

Det er nok noe i det du sier. De som absolutt burde latt være gjør det ikke. MEN julaften er jo kjent for både vin, øl og ikke minst aquavit. Og mange som tar 2-3 snaps ved siden av annen drikke blir fort litt påvirket slik at barna merker det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er nok noe i det du sier. De som absolutt burde latt være gjør det ikke. MEN julaften er jo kjent for både vin, øl og ikke minst aquavit. Og mange som tar 2-3 snaps ved siden av annen drikke blir fort litt påvirket slik at barna merker det.

Og så er det de av oss som tar et glass vin til kraftige kjøttmåltider- og det var det.

Da er det irriterende å høre om hvor galt dette er overnfor barna.

Skrevet

Det er klart at de fleste familier takler dette helt strålende, men det er også en del sjebner på julaften. Jeg har selv vært vitne til at en familiefar måtte hjelpes i seng tidlig på kvelden. Lenge før både små og store barn hadde lagt seg.

Det er IKKE kult. Og alkoholforbruket i jula er ganske mye høyere enn ellers i året.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er klart at de fleste familier takler dette helt strålende, men det er også en del sjebner på julaften. Jeg har selv vært vitne til at en familiefar måtte hjelpes i seng tidlig på kvelden. Lenge før både små og store barn hadde lagt seg.

Det er IKKE kult. Og alkoholforbruket i jula er ganske mye høyere enn ellers i året.

Ja, du har selvsagt rett idette. For de som erfarer fulle foreldre så er dette ikke kult.

Skrevet

Ja, du har selvsagt rett idette. For de som erfarer fulle foreldre så er dette ikke kult.

Nei, det er ikke kult. Og det er mange barn som opplever det.

Bare synd at vi skal henge ut alle som tar et glass eller to. Det er jo selvsagt ikke de som er problemet.

Hilsen ei som sikkert tar en øl på julaften:-)

Skrevet

"Vi har alltid drukket vin juleaften,- og ofte ellers i året også. Det har ikke ungene våre vondt av,- da det foregår i beherskede former."

Det kan faktisk hende at ungene dine syns det er ekkelt, selv om de aldri vil innrømme det for deg. De merker fortere enn alle andre at man ikke er helt som vanlig.

Skrevet

Hvis en dram eller tre kan bidra til å holde muslimene unna fedrelandet, skal det ikke stå på meg. Jeg vil faktisk si at jeg har gjort mitt.

Men vi må påregne at lysten på våre oljemilliarden overgår avskyen for alkohol og svinekjøtt...hvilket praksis bekrefter.

Avskyen for norske tradisjoner. Når en gruppe nordmenn også avskyr norske tradisjoner og kultur, så kan vi ikke vente at andre skal like dem.

Som venstrepolitikere for lengst har konstatert i Sverige om svenske tradisjoner, så syns ikke alle i Norge at nordmenn har noen tradisjoner å ta vare på eller kultur som er mer verd enn fremmedkultur.

Jeg liker å spise gris, skylle det ned med akkevitt og øl, pynte juletreet og se kirketradisjoner på TV på juleaften.

Men denne kulturen angripes fra stadig flere kanter. Mulig det må statueres noen eksempler og arrangeres noen protestaksjoner? Fakkeltog? Krydret med noen drapstrusler? Kanskje kverke et par avholdsfolk og sette hodene deres på staker?

Skrevet

Oppfordring er greit.

Helt klart. "Du må ikke drikke alkohol, det er farlig". Når unegene er 18, drar de heller på grisefyll med andre likesinnede. Jævlig sunt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...