Gå til innhold

Alkohol - i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig dette har vært oppe før i det siste - men jeg har ikke sett det.

Det bes pent på TV om at man lar være å røre alkohol julaften hvis man feirer med barn.

Jeg har liksom ikke følelsen av at de som lar seg påvirke til å la være med det, er de familiene hvor alkoholbruken er et problem?

Vi har alltid drukket vin juleaften,- og ofte ellers i året også. Det har ikke ungene våre vondt av,- da det foregår i beherskede former. Og jeg kan ikke klare å se for meg at det i andre vanlige hjem heller er noe problem?

At det er et stort problem i de relativt få familiene som har et rusproblem, det tror jeg på. Men jeg ser ikke for meg at de lar være å drikke fordi det blir oppfordret til å la være?

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

20

• Katt-ja

15

• keinstein

11

• Zombiebob

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor det er så mye verre å drikke til maten på julaften enn ellers i året.

Skrevet

Jeg er vant til moderat alkoholbruk i mitt barndomshjem . Og vi bruker moderat i vårt hjem nå - også på julaften. Vet det er mange meninger om emnet, men syns sjøl at jeg fikk et avslappa men likevel bevisst forhold til alko på det viset. Og det er jo det jeg ønsker at mine barn skal få også. Tror ikke et glass vin til maten eller en konjak til kaffen skader. Men det kunne ikke falle meg inn å bli synlig beruset med barna tilstede. Ei heller at noen andre får bli det hjemme hos meg.

Skrevet

Jeg er vant til moderat alkoholbruk i mitt barndomshjem . Og vi bruker moderat i vårt hjem nå - også på julaften. Vet det er mange meninger om emnet, men syns sjøl at jeg fikk et avslappa men likevel bevisst forhold til alko på det viset. Og det er jo det jeg ønsker at mine barn skal få også. Tror ikke et glass vin til maten eller en konjak til kaffen skader. Men det kunne ikke falle meg inn å bli synlig beruset med barna tilstede. Ei heller at noen andre får bli det hjemme hos meg.

Nemlig ;-)

Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor det er så mye verre å drikke til maten på julaften enn ellers i året.

Nei, du kan så si. Men i de hjemmene hvor det faktisk _blir_ jævlig, så er det kanskje verre på juleaften, hvor alle andre unger har den beste dagen i året...

Skrevet

Nei, du kan så si. Men i de hjemmene hvor det faktisk _blir_ jævlig, så er det kanskje verre på juleaften, hvor alle andre unger har den beste dagen i året...

Men de lar garantert ikke være å drikke på julaften uansett. Tviler på at folk som drikker seg dritings stadig vekk med ungene tilstede, lar være på julaften. Men det er klart at det føles enda verre for ungene akkurat den dagen hvor alle "skal" kose seg.

Gjest nulltoleranse
Skrevet

Barn og alkohol hører ikke sammen. Det er et problem at voksne ikke kan "kose" seg uten at det er alkohol på bordet.

Skrevet

Vi har gjort som dere. Jeg ser ikke på det som noe problem med et glass vin eller en juleøl til maten. Det er mengden det kommer an på.

Skrevet

Barn og alkohol hører ikke sammen. Det er et problem at voksne ikke kan "kose" seg uten at det er alkohol på bordet.

Herreguuuuuud! Din dått!

Skrevet

Her drikeks det alkohol, barn til stede eller ikke. Vi har ikke noe utbredt problem med det i vår familiekrets. Barna er vant til at det drikkes vin og andre ting, til hverdag eller høytidsdager. Ingen lager bråk, og ingen skremmer noen.

Mange folk har et merkelig forhold til alkohol synes jeg. Det er liksom å drikke til man stuper, eller å være totalt avholds. Går visst ikke an å ha et normalt forhold til å drikke alkohol i dette landet.

Gjest nulltoleranse
Skrevet

Herreguuuuuud! Din dått!

Jeg tror ikke du vet hvor skremmende det er for barn hvis det bikker over med drikkingen. Jula skal være en tid med barn i sentrum, da glemmer vi alkoholen.

Gjest tullenickname
Skrevet

Vi nyter alltidt noen glass på julaften, og resten av året, for og si det slik.

Men ingen blir beruset selvsagt.

Dette er jeg selv vant til hjemmen i fra, og tror selv jeg ikke har tatt skade av dette.

I fire år i oppveksten, var det alkoforbud på julaften hjemme hos oss, fordi at sånn ca. ved 20.00 tiden hvert år, ringte det på døren, og der sto min bestevenninne, og lurte på om hun kunne komme inn. (Hun var bedt på forhånd, men ville helst prøve og feire jul hjemme først.) Da var hennes foreldre og besteforeldre snydens forlengst.

Mamma laget derfor helt alkoforbud hos oss, fordi min venninne ikke skulle være redd for at det samme kunne skje hos oss. (noe som ville vært helt utenkelig, altså).

At hun ringte på døren, ble en slik tradisjon at hun fremdeles feirer jul sammen med oss innimellom. Nå er hun ikke min bestevenninne lenger, men ett familiemedlem på lik linje med resten av mine søsken.

Fordi det er litt vel mye info her, håper jeg på forståelse for at jeg ikke vil bruke mitt nick nå.

Skrevet

Jeg tror ikke du vet hvor skremmende det er for barn hvis det bikker over med drikkingen. Jula skal være en tid med barn i sentrum, da glemmer vi alkoholen.

Nå klarer heldigvis de aller, aller fleste å stoppe før det "bikker over".

Skrevet

Det bikker ikke over med alkoholen her i gården, vi har et annet kulturelt forhold til alkohol, og har ikke norsk pottitt-grisefyll.

Skrevet

Nå klarer heldigvis de aller, aller fleste å stoppe før det "bikker over".

Ja, heldigvis. Dessverre er det mange barn som med gru opplever en slik jul. Men slik er det hvertfall ikke hos oss, og ingen andre i vår familie heller.

Skrevet

Ikke jeg heller. Vi drikker alltid vin til middag hjemme, uansett hvilken dag det måtte være. Men vi drikker oss ikke fulle av den grunn.

Gjest smilemia
Skrevet

Vi nyter alltidt noen glass på julaften, og resten av året, for og si det slik.

Men ingen blir beruset selvsagt.

Dette er jeg selv vant til hjemmen i fra, og tror selv jeg ikke har tatt skade av dette.

I fire år i oppveksten, var det alkoforbud på julaften hjemme hos oss, fordi at sånn ca. ved 20.00 tiden hvert år, ringte det på døren, og der sto min bestevenninne, og lurte på om hun kunne komme inn. (Hun var bedt på forhånd, men ville helst prøve og feire jul hjemme først.) Da var hennes foreldre og besteforeldre snydens forlengst.

Mamma laget derfor helt alkoforbud hos oss, fordi min venninne ikke skulle være redd for at det samme kunne skje hos oss. (noe som ville vært helt utenkelig, altså).

At hun ringte på døren, ble en slik tradisjon at hun fremdeles feirer jul sammen med oss innimellom. Nå er hun ikke min bestevenninne lenger, men ett familiemedlem på lik linje med resten av mine søsken.

Fordi det er litt vel mye info her, håper jeg på forståelse for at jeg ikke vil bruke mitt nick nå.

Så heldig hun er som hadde en så god venninne med en gjestfri og omsorgsfull familie :-)

Skrevet

Så heldig hun er som hadde en så god venninne med en gjestfri og omsorgsfull familie :-)

Enig, bra folk stiller opp på den måten.

Skrevet

Ikke jeg heller. Vi drikker alltid vin til middag hjemme, uansett hvilken dag det måtte være. Men vi drikker oss ikke fulle av den grunn.

Jeg er ikke så glad i å nyte alkohol hver dag, jeg drikker til kos og til fest. Og julaften er jo en fest og jeg fatter ikke hvorfor ikke ungene kan se det så lenge man ikke blir dritings.

Så hvis folk drikker vin hver lørdag og ikke på julaften så skurrer det i hue mitt :o)

Skrevet

Halvparten av alle familie-julaftener i Norge foregår helt uten alkohol. Men slik avholdsfolket framstiller det, så ser det ut som alle er på fylla.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...