Gå til innhold

Alkohol - i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er klart at de fleste familier takler dette helt strålende, men det er også en del sjebner på julaften. Jeg har selv vært vitne til at en familiefar måtte hjelpes i seng tidlig på kvelden. Lenge før både små og store barn hadde lagt seg.

Det er IKKE kult. Og alkoholforbruket i jula er ganske mye høyere enn ellers i året.

At noen få ikke takler det, skal ikke hindre andre å gjøre det.

Jeg kan fint dra på byen uten å lage bråk, og feire uten en gang å bli ufin eller ustø på beina.

Alkoholmotstanden er en måte å kontrollere andre på. De som ikke lager trøbbel skal ta ansvaret for det andre lager. Foks alkohol og sexforbruk har alltid vært fristende å kontrollere.

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

20

• Katt-ja

15

• keinstein

11

• Zombiebob

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Barn og alkohol hører ikke sammen. Det er et problem at voksne ikke kan "kose" seg uten at det er alkohol på bordet.

Litt vel kjapp konklusjon at voksne ikke kan kose seg uten alkohol på bordet, vel?

Synes uansett det er uproblematisk at barna blir vant til at det ved noen (merk: Ikke alltid!) feiringer og festlige anledninger nytes alkohol med måte. Slik lærte jeg at alkohol ikke er fy-fy, men at det finnes klare grenser for hvem som får og at litt er nok. Og slik akter jeg å lære barna mine det.

For all del: Jeg respekterer de som tenker anderledes, men er skeptisk til all fanatisk tenking om både det ene og det andre som ligger innen for lovens grenser.

Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor det er så mye verre å drikke til maten på julaften enn ellers i året.

Det er visst barnas dag, og det skal visst være respektløst mot barna å ta et glass. Det finnes visst folk som ikke burde drikke, men gjør det likevel.

Derfor skal du ikke drikke på juleaften, for det kan hende du blir ufin og skremmer barna, selv om du aldri har gjort det før.

Skrevet

Man kan jo gjøre begge deler; Holde alkoholfri jul så lenge ungene er oppe, og heller ta til seg gode drikker noe senere på aftenen.

Ja, la oss skjule alkoholen! Så våkner barna og forstår at alkohol er noe som skal nytes i hemmelighet. Gjett om det er holdningsskapende, da!

Skrevet

Øl og vin passer bra til svin.

Jeg drikker mine juleøl mens jeg klapper meg godt om magen, og tar senere en whiskey til gaven.

God jul :)

Skrevet

Litt vel kjapp konklusjon at voksne ikke kan kose seg uten alkohol på bordet, vel?

Synes uansett det er uproblematisk at barna blir vant til at det ved noen (merk: Ikke alltid!) feiringer og festlige anledninger nytes alkohol med måte. Slik lærte jeg at alkohol ikke er fy-fy, men at det finnes klare grenser for hvem som får og at litt er nok. Og slik akter jeg å lære barna mine det.

For all del: Jeg respekterer de som tenker anderledes, men er skeptisk til all fanatisk tenking om både det ene og det andre som ligger innen for lovens grenser.

"men er skeptisk til all fanatisk tenking om både det ene og det andre "

Et gammelt ord sier at hysteri og overdrivelser om konsekvenser går på troverdigheten løs.

Skrevet

Mine tanker om dette er:

Jeg har ofte opplevd at folk tar seg et par glass med alkohol uten at de blir beruset som de selv sier.

Men saken er den at mange blir langt mer pratsomme og ler høyere og oftere enn de vanligvis gjør.

Dette merker barna som ikke oppfatter sin far eller mor på denne måten uten noen alkohol innabords.

Blir det da bra for barna?

Skrevet

Det er visst barnas dag, og det skal visst være respektløst mot barna å ta et glass. Det finnes visst folk som ikke burde drikke, men gjør det likevel.

Derfor skal du ikke drikke på juleaften, for det kan hende du blir ufin og skremmer barna, selv om du aldri har gjort det før.

Hahaha, jævlig godt skrevet!

Skrevet

Jeg har spurt dattera mi og hun sier jeg aldri har skremt henne og broren og de bare synes det var hyggelig at bestefar og jeg snapset litt på julaften.

Skrevet

Avskyen for norske tradisjoner. Når en gruppe nordmenn også avskyr norske tradisjoner og kultur, så kan vi ikke vente at andre skal like dem.

Som venstrepolitikere for lengst har konstatert i Sverige om svenske tradisjoner, så syns ikke alle i Norge at nordmenn har noen tradisjoner å ta vare på eller kultur som er mer verd enn fremmedkultur.

Jeg liker å spise gris, skylle det ned med akkevitt og øl, pynte juletreet og se kirketradisjoner på TV på juleaften.

Men denne kulturen angripes fra stadig flere kanter. Mulig det må statueres noen eksempler og arrangeres noen protestaksjoner? Fakkeltog? Krydret med noen drapstrusler? Kanskje kverke et par avholdsfolk og sette hodene deres på staker?

Venstresiden har alltid hatt en viss hang etter å gå løs på tradisjoner og spesielt de som kan tolkes inn i en kristen kulturtradisjon.

Vi ser det f.eks. i den muslimske harsellas med "Jul i skomakergata" der venstresiden synes det er stor stas at noen herjer litt med dette gamle tøvet.

Slik fremstår de som islamistenes allierte, nyttige idioter som velger kvinneskjendernes og patriarkiets side.

Skrevet

Ja, heldigvis. Dessverre er det mange barn som med gru opplever en slik jul. Men slik er det hvertfall ikke hos oss, og ingen andre i vår familie heller.

Sannheten er at de barna som har foreldre som raver dritings rundt på julaften, neppe har dette som eneste problem i oppveksten.

Skrevet

Vi drikker ikke alkohol på julaften, men gjestene våre (svigers) tar seg gjerne et glass øl og en akevitt. Dette synes jeg er helt greit. Umulig å merke på dem at de har litt alkohol innabords.

Jeg har aldri drukket mer enn et glass vin i ungenes nærvær. Et glass over tid merkes ikke uansett, så der ser jeg ikke problemet. Drikker jeg to glass rødvin i løpet av f.eks. en halvtime, så kan jeg merke det. Av den grunn er det uaktuelt for meg å gjøre det når jeg er i samme hus som ungene.

Skrevet

Jeg har spurt dattera mi og hun sier jeg aldri har skremt henne og broren og de bare synes det var hyggelig at bestefar og jeg snapset litt på julaften.

Sånn har det alltid vært i min familie også, og ingen har gitt uttrykk for noe negativt rundt dette.

Skrevet

Det er bare enkelte som ikke burde drikke, og det skal alle andre også ta ansvar for.

2% av norges befolkning har problemer med alkohol, det brukes som vikarierende årsak for mange ytringer og holdninger som har som mål å kontrollere andre.

Først i de senere år har samfunnet akseptert sex som naturlig. Men grupper bruker det enda for å skape splid og skyldfølelse. De strever virkelig hardt for å få sex til å virke unaturlig og skammelig. De ønsker å kontrollere andre.

Skrevet

Det er jo forskjell på å drikke og å drikke.

Ingen unger tar skade av voksne mennesker som koser seg med et par øl og en aquevitt.

Det er fyll som er problemet, og det er, som du skriver, tvilsomt at de med et problematisk forhold til alkohol bryr seg om en sånn reklamekampanje.

Vi andre må da få lov til å kose oss med juleølen vår.

Skrevet

Men de lar garantert ikke være å drikke på julaften uansett. Tviler på at folk som drikker seg dritings stadig vekk med ungene tilstede, lar være på julaften. Men det er klart at det føles enda verre for ungene akkurat den dagen hvor alle "skal" kose seg.

Det som er viktigere er nok at familie møtes som ikke møtes ellers, og når en drink kommer innabords så skal all urett gjøres opp. På juleaften.

Hadde de tatt en drink hver for seg, så hadde det ikke skjedd noe.

Drittsekker + gammelt nag + alkohol = trøbbel.

Og at det skremmer barn er det ingen tvil om.

Skrevet

Jeg er selv vokst opp med foreldre som likte å ta seg litt øl eller vin, både til hverdags og fest.Og på julekvelden kom gjerne spritflaska på bordet også.

Jeg kan ikke si at jeg tok noe skade av det, for jeg kan faktisk aldri huske at de var fulle. Ikke sånn at det var plagsomt iallfall. Humøret og stemningen var bra, og jeg husker det bare som hyggelige kvelder.

Selv bryr jeg meg ikke noe særlig om alkohol, og drikker ikke når jeg er sammen med ungene mine. Jeg synes det er helt greit at besteforeldrene drikker sammen med ungene, fordi jeg vet at de kan begrense seg.

Skrevet

Vi drikker så lite at ungene vil ikke merke noe på oss. Bittelitt vin til maten. Litt senere er det kaffe og likør.

Jeg blir så tørst av pinnekjøttet, så det enste jeg drikker i store mengder på julaften er vann og Tab-ekstra.

Skrevet

Det som er viktigere er nok at familie møtes som ikke møtes ellers, og når en drink kommer innabords så skal all urett gjøres opp. På juleaften.

Hadde de tatt en drink hver for seg, så hadde det ikke skjedd noe.

Drittsekker + gammelt nag + alkohol = trøbbel.

Og at det skremmer barn er det ingen tvil om.

Nå risikerer ikke jeg det da siden det er bare meg og dattera mi på julaften :o)

Skrevet

Nå risikerer ikke jeg det da siden det er bare meg og dattera mi på julaften :o)

Jeg har også fått en enklere jul etter hvert. Litt fattigere, men roligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...