Gå til innhold

Alkohol - i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det de SKULLE ha sagt var; !" vær vennlig å ikke slå kone og barn -eller snakk ubehgalig og oppføre seg som en tulling og skjemme ut alle og sovne, eller krangle og slåss"

Det er DET unga er redd. Ikke alkoholen. Unger som er oppvokst med voksne som nyter sin vin, øl eller akevitt og likevel er normale trygge mennesker -de skjønner ikke dette.

Jeg skal drikke til maten og ha likør til marsipanen ja :)

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

20

• Katt-ja

15

• keinstein

11

• Zombiebob

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og så er det de av oss som tar et glass vin til kraftige kjøttmåltider- og det var det.

Da er det irriterende å høre om hvor galt dette er overnfor barna.

Hvis slike advarsler bidrar til at ett eneste barn får en bedre jul, så synes hvertfal jeg at det ikke gjør så mye om du blir litt irritert.,,

Skrevet

Hvis slike advarsler bidrar til at ett eneste barn får en bedre jul, så synes hvertfal jeg at det ikke gjør så mye om du blir litt irritert.,,

*riser på hodet*

Skrevet

*riser på hodet*

Hva nøyaktig var det i den setningen du ikke var enig i?

Skrevet

Det kan virke som om det er mer akseptabelt å drikke alkohol sammen med barna i jula. De som aldri drikker ellers, tar seg en dram eller to, og de som av og til nyter litt vin til maten, drikker mer i jula. Ingen drikker så mye at det merkes, selvsagt, barna får aldri se foreldrene fulle, selvsagt, man har da full kontroll, og det går jo an å ha et normalt forhold til alkohol, selvsagt.

Fyll - det er hos de andre, det.

Likevel: Flere barn lider fordi foreldrene drikker alkohol i julen. Da må det være tillatt å komme med en oppfordring til folk om å være bevisst på alkoholbruken, og begrense den når barn er til stede.

Helt enig med deg. :) klem og god jul.

Skrevet

*riser på hodet*

Har du ingen forståelse for at alkohol ødelegger oppveksten for flere tusen barn?

Det er nemmelig ikke alle som klarer å moderere seg. Jobb en jul på en eller annen støttetelefon så vil du kjapt forstå det.

Skrevet

Det kan virke som om det er mer akseptabelt å drikke alkohol sammen med barna i jula. De som aldri drikker ellers, tar seg en dram eller to, og de som av og til nyter litt vin til maten, drikker mer i jula. Ingen drikker så mye at det merkes, selvsagt, barna får aldri se foreldrene fulle, selvsagt, man har da full kontroll, og det går jo an å ha et normalt forhold til alkohol, selvsagt.

Fyll - det er hos de andre, det.

Likevel: Flere barn lider fordi foreldrene drikker alkohol i julen. Da må det være tillatt å komme med en oppfordring til folk om å være bevisst på alkoholbruken, og begrense den når barn er til stede.

Jeg var enig i at flere barn plages av at foreldrene drikker julen inn.

Skrevet

Mine tanker om dette er:

Jeg har ofte opplevd at folk tar seg et par glass med alkohol uten at de blir beruset som de selv sier.

Men saken er den at mange blir langt mer pratsomme og ler høyere og oftere enn de vanligvis gjør.

Dette merker barna som ikke oppfatter sin far eller mor på denne måten uten noen alkohol innabords.

Blir det da bra for barna?

Jeg kan jo være i ekstra godt humør noen dager uten alkohol også. Vil ungene mine bli usikre av at jeg er i spesielt godt humør - også hvis det er uten påvirkning av alkohol?

Tror ikke ungene tar skade av å se at foreldrene ler litt mer enn vanlig. Jeg snakker selvsagt ikke om fyll.

Skrevet

Jeg var enig i at flere barn plages av at foreldrene drikker julen inn.

Ha en riktig god jul du med.

Skrevet

"Vi har alltid drukket vin juleaften,- og ofte ellers i året også. Det har ikke ungene våre vondt av,- da det foregår i beherskede former."

Det kan faktisk hende at ungene dine syns det er ekkelt, selv om de aldri vil innrømme det for deg. De merker fortere enn alle andre at man ikke er helt som vanlig.

Jeg kan garantere deg at ungene mine ikke synes det er ekkelt at jeg drikker et par glass vin.

Hvis den argumentasjonen der skal holde mål, da må jo alle være skadet i barndommen i sydligere strøk, der de har et mye mer naturlig forhold til alkohol enn her.

Fyll, derimot,- det har ikke ungene godt av å se på nært hold.

Skrevet

Har du ingen forståelse for at alkohol ødelegger oppveksten for flere tusen barn?

Det er nemmelig ikke alle som klarer å moderere seg. Jobb en jul på en eller annen støttetelefon så vil du kjapt forstå det.

Joda, jeg har forståelse for det. Men jeg synes hele alkoholskremselspropagandaen bare er latterlig. Det er _det_ jeg mener.

Skrevet

Jeg kan jo være i ekstra godt humør noen dager uten alkohol også. Vil ungene mine bli usikre av at jeg er i spesielt godt humør - også hvis det er uten påvirkning av alkohol?

Tror ikke ungene tar skade av å se at foreldrene ler litt mer enn vanlig. Jeg snakker selvsagt ikke om fyll.

Jeg synes det er lett å se forskjell på en som ler som følge av alkohol og en som ler av naturlige grunner.

Mine foreldre tok seg gjerne et glass øl eller vin en sjelden gang når vi barna var tilstede. Jeg har allikevel aldri sett dem pussa. Glemmer aldri en jul da tanta mi hadde drukket litt alkohol. Hun er i utgangspunktet en person som ofte smiler, tøyser og ler. Den gangen jeg opplevde henne litt pussa, fniste hun så snålt. Den gangen syntes jeg det var en ekkel opplevelse.

Nå høres det ut som jeg er helt avholds, men det er jeg ikke. Jeg mener bare at barn legger merke til mye mer enn vi voksne selv er klar over. Barn tar sinnsstemninger veldig kjapt!

Skrevet

Man kan jo gjøre begge deler; Holde alkoholfri jul så lenge ungene er oppe, og heller ta til seg gode drikker noe senere på aftenen.

Jeg vil ikke gjemme vinen min for ungene. De skal se at det er noe helt naturlig, og ikke noe mystisk, skamfullt og spennende som foregår etter leggetid.

Når det er sagt,- de har aldri sett meg - eller faren full. Men litt ekstra godt humør, det kan jeg få.

Skrevet

Vi nyter alltidt noen glass på julaften, og resten av året, for og si det slik.

Men ingen blir beruset selvsagt.

Dette er jeg selv vant til hjemmen i fra, og tror selv jeg ikke har tatt skade av dette.

I fire år i oppveksten, var det alkoforbud på julaften hjemme hos oss, fordi at sånn ca. ved 20.00 tiden hvert år, ringte det på døren, og der sto min bestevenninne, og lurte på om hun kunne komme inn. (Hun var bedt på forhånd, men ville helst prøve og feire jul hjemme først.) Da var hennes foreldre og besteforeldre snydens forlengst.

Mamma laget derfor helt alkoforbud hos oss, fordi min venninne ikke skulle være redd for at det samme kunne skje hos oss. (noe som ville vært helt utenkelig, altså).

At hun ringte på døren, ble en slik tradisjon at hun fremdeles feirer jul sammen med oss innimellom. Nå er hun ikke min bestevenninne lenger, men ett familiemedlem på lik linje med resten av mine søsken.

Fordi det er litt vel mye info her, håper jeg på forståelse for at jeg ikke vil bruke mitt nick nå.

Det hørtes ut som en veldig god grunn til å holde alkoholfri juleaften.

En annen ting er at det kanskje ikke hadde vært helt galt for henne å se at det gikk an å ta et glass uten at noe galt skjedde også ;-) Kanskje. Men det var sikkert tryggest å la være.

Skrevet

Det de SKULLE ha sagt var; !" vær vennlig å ikke slå kone og barn -eller snakk ubehgalig og oppføre seg som en tulling og skjemme ut alle og sovne, eller krangle og slåss"

Det er DET unga er redd. Ikke alkoholen. Unger som er oppvokst med voksne som nyter sin vin, øl eller akevitt og likevel er normale trygge mennesker -de skjønner ikke dette.

Hei, jeg lurer på hva slags likør du har til marsipanen? :)

Skrevet

Jeg kan garantere deg at ungene mine ikke synes det er ekkelt at jeg drikker et par glass vin.

Hvis den argumentasjonen der skal holde mål, da må jo alle være skadet i barndommen i sydligere strøk, der de har et mye mer naturlig forhold til alkohol enn her.

Fyll, derimot,- det har ikke ungene godt av å se på nært hold.

Det er riktig det du skriver. I sydligere land, er det en helt annen drikkekultur, og det tar ikke folk skade av. Det er dessuten sjelden det er grisefyll med langflat tango. Man drikker gjerne både to og tre glass vin, cognac eller øl eller hva som helst annet, men barna tar ikke skade av det likevel.

Skrevet

Hva nøyaktig var det i den setningen du ikke var enig i?

Det meste.

Skrevet

Ja, den teksten hadde vært bedre ;-)

Gjest morentilfire
Skrevet

Men dersom ulykken er ute, er det viktig at en i laget er edru nok til å kjøre til legevakten.

Unger blir syke / skader seg når det minst passer, og taxi kan være vanskelig på julaften ol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...