Gå til innhold

Alkohol - i julen

Anbefalte innlegg

Gjest tullenickname
Skrevet

Det hørtes ut som en veldig god grunn til å holde alkoholfri juleaften.

En annen ting er at det kanskje ikke hadde vært helt galt for henne å se at det gikk an å ta et glass uten at noe galt skjedde også ;-) Kanskje. Men det var sikkert tryggest å la være.

Når hun kommer til oss, tror jeg nok ikke det var tid og sted og lære henne hvordan man nyter alkohol i vanlige lag.

Hun så og si gikk ut og inn i huset vårt hele ungdomstiden, hadde til og med egen nøkkel, og oppredd seng. Så jeg tror nok at hun har sett foreldrene mine tatt ett glass vin. M

MEN julaften er EKSTREM for noen få, og di må man skjerme. Men alle andre ganger, og nå også selvsagt, det er 2 år siden hun var hos mamma sist (jeg var ikke der) Da nøt di alkohol, men mamma hadde nok gitt resten beskjed om at det her kun er ett glass, kjenner jeg a' rett)

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

20

• Katt-ja

15

• keinstein

11

• Zombiebob

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er riktig det du skriver. I sydligere land, er det en helt annen drikkekultur, og det tar ikke folk skade av. Det er dessuten sjelden det er grisefyll med langflat tango. Man drikker gjerne både to og tre glass vin, cognac eller øl eller hva som helst annet, men barna tar ikke skade av det likevel.

"Det er riktig det du skriver. I sydligere land, er det en helt annen drikkekultur, og det tar ikke folk skade av. Det er dessuten sjelden det er grisefyll med langflat tango. Man drikker gjerne både to og tre glass vin, cognac eller øl eller hva som helst annet, men barna tar ikke skade av det likevel."

Altså, det er hevet over enhver tvil at alkoholrelaterte skader er mye høyere i land hvor man fører en liberal alkoholpolitikk.

Skrevet

Venstresiden har alltid hatt en viss hang etter å gå løs på tradisjoner og spesielt de som kan tolkes inn i en kristen kulturtradisjon.

Vi ser det f.eks. i den muslimske harsellas med "Jul i skomakergata" der venstresiden synes det er stor stas at noen herjer litt med dette gamle tøvet.

Slik fremstår de som islamistenes allierte, nyttige idioter som velger kvinneskjendernes og patriarkiets side.

O`himmel. Egentlig så er du og Keinstein overhodet ikke på bølgelengde mht alkoholkonsum konta barn. Men jaggu klarte dere i felles avsky mot en annen religion å labbe arm i arm atter en gang her på Dol.

Søtt!

Skrevet

Men dersom ulykken er ute, er det viktig at en i laget er edru nok til å kjøre til legevakten.

Unger blir syke / skader seg når det minst passer, og taxi kan være vanskelig på julaften ol.

Om en virkelig ulykke er ute - om det nærmest står om livet,- da er jeg edru nok til å kjøre - etter både ett og to og tre glass vin.

Gjest tullenickname
Skrevet

Det hørtes ut som en veldig god grunn til å holde alkoholfri juleaften.

En annen ting er at det kanskje ikke hadde vært helt galt for henne å se at det gikk an å ta et glass uten at noe galt skjedde også ;-) Kanskje. Men det var sikkert tryggest å la være.

Jeg merket at jeg ble litt irritert, men jeg lurer på en ting.

Mener du at det hadde vært lurt om mine foreldre, besteforeldre skulle drukket vin, for at hun skulle få oppleve at man kunne drikke i normalt på julaften. Når hun valgte og "rømme" huset fordi hennes foreldre og besteforeldre var SNYDENS??? Og det samme kvelden.

*litt irritert*

Skrevet

Det er riktig det du skriver. I sydligere land, er det en helt annen drikkekultur, og det tar ikke folk skade av. Det er dessuten sjelden det er grisefyll med langflat tango. Man drikker gjerne både to og tre glass vin, cognac eller øl eller hva som helst annet, men barna tar ikke skade av det likevel.

Og man kan sitte på fortausrestauranten og nyte sin vin med den lokale politimannen ved nabobordet - nytende sin raki - i full uniform ;-) Og gjerne sitter presten der også...

Skrevet

Jeg merket at jeg ble litt irritert, men jeg lurer på en ting.

Mener du at det hadde vært lurt om mine foreldre, besteforeldre skulle drukket vin, for at hun skulle få oppleve at man kunne drikke i normalt på julaften. Når hun valgte og "rømme" huset fordi hennes foreldre og besteforeldre var SNYDENS??? Og det samme kvelden.

*litt irritert*

Litt irritert???

Ærlig talt: Jeg sa kanskje. KANSKJE det kunne ha vært greit å se at det hadde gått an det også. Noe mindre bombastisk enn det får du det ikke.

Skrevet

Og man kan sitte på fortausrestauranten og nyte sin vin med den lokale politimannen ved nabobordet - nytende sin raki - i full uniform ;-) Og gjerne sitter presten der også...

Ja :-)

Skrevet

"Det er riktig det du skriver. I sydligere land, er det en helt annen drikkekultur, og det tar ikke folk skade av. Det er dessuten sjelden det er grisefyll med langflat tango. Man drikker gjerne både to og tre glass vin, cognac eller øl eller hva som helst annet, men barna tar ikke skade av det likevel."

Altså, det er hevet over enhver tvil at alkoholrelaterte skader er mye høyere i land hvor man fører en liberal alkoholpolitikk.

Er det hevet over enhver tvil? Det visste jeg ikke.

Skrevet

*gleder meg til neste tur sydover*

Jeg også, hvor denne latterlige debatten aldri hadde forekommet i utgangspunktet :-)

Skrevet

Whatever.

Gjest tullenickname
Skrevet

Litt irritert???

Ærlig talt: Jeg sa kanskje. KANSKJE det kunne ha vært greit å se at det hadde gått an det også. Noe mindre bombastisk enn det får du det ikke.

*rister på hode*

Kanskje jeg syns det var en helt på tryne forslag.

Gjest tullenickname
Skrevet

Så heldig hun er som hadde en så god venninne med en gjestfri og omsorgsfull familie :-)

Det var en selvfølge.

Hun er som sagt som ett familiemedlem nå.

Gjest Tullenickname
Skrevet

Enig, bra folk stiller opp på den måten.

Det er klart man skal stille opp for hverandre.

Takk og lov har jeg foreldre som skjønte det :o)

Skrevet

Om en virkelig ulykke er ute - om det nærmest står om livet,- da er jeg edru nok til å kjøre - etter både ett og to og tre glass vin.

Samme her, etter 5 også. Jeg setter ikke familien min i fare.

Skrevet

*rister på hode*

Men så sa jeg jo ikke at det var noe dere heller burde gjort. Herregud. Jeg luftet ideen om at det kanskje hadde gått an det også. Du framstiller det som om jeg var uenig i det dere gjorde. Men du har tydeligvis lyst på en krangel, eller på å markere deg.

Skrevet

*rister på hode*

Er du norsk?

Gjest Skolissen
Skrevet

Jeg har nesten alltid tatt et glass øl til maten på julaften, men bare et, aldri beruselse.

Det er omtrent den eneste gangen i året jeg smaker en øl.

Sambis drikker ikke, derfor har vi alltid en kjørbar en her på julaften.

Synes folk med småbarn godt kan ta et glass øl, bare de stopper ved det ene glasset.

Men jeg blander meg aldri i hva andre gjør, fordømmer ingen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...