Gå til innhold

alkohol i jula del 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste igjennom innlegga i det andre innlegget..

har er par spm i den sammenheng..

hvor mange av dere som svarte har opplevd.. som barn at en eller begge av foreldrene drakk så d ble ubehagelig?

hvorfor tror mange av dere at siden dere ikke ser på utsiden at d er noen problem i hjemmet at drikking kan være et problem for veldig mange barn..?

utrolig lett å skjule sånne ting i årevis..

jeg er ikke avholds, og er ikke noe avholdsmenneske.. men unger.. spesielt små unger.. de merker forskjell på foreldra etter veldig lite alkohol inntak.. selv om mange foreldre ikke er stygge i fylla.. selv om de kun er hygglige og koslige.. så er d mange barn som merker at "noe er annerledes"...

syns d blir feil og si at dette ikke er noe stort problem, og at d gjelder et mindretall.. -viser at mange ikke vet hva de snakker om..

for gjelder ufattelig mange..

samtidig.. nei.. om man tar seg et glass vin til maten.. nei.. er ikke noe galt i d..

men.. vent me resten av drikkinga om man må drikke mer, til unga har lagt seg..

uansett hvor man snur og vender på d.. de fleste liker foreldra sine helt edru..

blir sittende og tenke etter innlegget.. for virker som folk føler seg angrepet av d..

men..

tenk litt da folkens..

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

11

• flisa

5

• ShitDiddelyDo

4

• MsSophie

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mine foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, hadde alle et normalt forhold til alkohol. De drakk vin og øl til maten og noen aquevitt senere på kvelden.

Det er godt mulig de drakk mer etter at vi unga la oss.

Jeg opplevde aldri noe ubehag. Tenkte ikke engang over det.

Jeg har liten tro på å gjøre alkohol til noe skummelt. Noe barn må skjermes for.

Det barn må skjermes for er fyll. Ikke alkohol.

Og unger får ikke et normalt forhold til alkohol dersom det framstilles som noe farlig.

Tvert imot har jeg tro på at alkoholholdige drikker (naturligvis i moderate mengder når det er barn til stede) bør være noe voksne mennesker har lov til å kose seg med.

Det skal ikke framstilles som noe kun fyllikene på hjørnet dytter i seg.

Det er tross alt ikke det normale, og jeg ser ingen grunn til å framstille alkohol som noe som skal forbindes med rus og dritings onkler.

Det er tross alt langt ifra alle som drikker vin og øl til maten for rusens skyld, og unger bør heller ikke lære å assosiere alkohol med fyll og noe skummelt.

De får ikke et normalt forhold til alkohol på den måten.

Skrevet

Mine foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, hadde alle et normalt forhold til alkohol. De drakk vin og øl til maten og noen aquevitt senere på kvelden.

Jeg har liten tro på å gjøre alkohol til noe skummelt. Noe barn må skjermes for.

Og unger får ikke et normalt forhold til alkohol dersom det framstilles som noe farlig.

Tvert imot har jeg tro på at alkoholholdige drikker (naturligvis i moderate mengder når det er barn til stede) bør være noe voksne mennesker har lov til å kose seg med.

Det er tross alt ikke det normale, og jeg ser ingen grunn til å framstille alkohol som noe som skal forbindes med rus og dritings onkler.

Det er tross alt langt ifra alle som drikker vin og øl til maten for rusens skyld, og unger bør heller ikke lære å assosiere alkohol med fyll og noe skummelt.

nei.. enig me du.. i d meste av d du sier.. =)

ser ikke problemet me at folk tar seg et glass vin til maten..

men.. ser ikke grunn til at de voksne kan vente til barna legger seg før de tar d 3 glasset...

og mener oxo at en av de voksne til stedet bør være så og si.. eller nesten hvertfall helt edru.. i tilfelle noe skjer...

skal ikke skjule alkoholen helt.. for da blir d mer spennende for barna..

men..er d me måtehold... og nei.. gjelder ikke alle.. men en go del! mange skeier litt ekstra ut i jula..

mange barn sier ingenting.. mamma er litt rar.. hva skjer..?

mamma er høylytt plutslig.. og pappa prater mer en vanlig.. masse sånne små ting kan gjøre barn urolig..

mange slike ting..

men fins en mellomting..

ikke skjul allt.. men tenk at d først og fremst er barnas høgtid..

Skrevet

nei.. enig me du.. i d meste av d du sier.. =)

ser ikke problemet me at folk tar seg et glass vin til maten..

men.. ser ikke grunn til at de voksne kan vente til barna legger seg før de tar d 3 glasset...

og mener oxo at en av de voksne til stedet bør være så og si.. eller nesten hvertfall helt edru.. i tilfelle noe skjer...

skal ikke skjule alkoholen helt.. for da blir d mer spennende for barna..

men..er d me måtehold... og nei.. gjelder ikke alle.. men en go del! mange skeier litt ekstra ut i jula..

mange barn sier ingenting.. mamma er litt rar.. hva skjer..?

mamma er høylytt plutslig.. og pappa prater mer en vanlig.. masse sånne små ting kan gjøre barn urolig..

mange slike ting..

men fins en mellomting..

ikke skjul allt.. men tenk at d først og fremst er barnas høgtid..

Hvis julefeiringa finner sted langt utenfor allfarvei, er jeg enig med deg i at en bør holde seg i kjørbar stand.

Bor man sentralt er det enkelt å få tak i taxi dersom behovet skulle melde seg.

Men dette er vel sjelden noe problem. Det er nesten alltid en eller annen som ikke drikker.

Ellers ser jeg ingen problemer med at mor og far er i godt humør. Det er jul. De skal være i godt humør. Det er vel ikke alltid et par aquevitt som gjør at de ler litt ekstra, men gjerne det at jula ofte er den ene gangen i året da hele familien møtes og alle er max glade.

De voksne bør naturligvis også ha såpass selvjustis at de ber onkel Tom roe seg dersom han får i seg usømmelige mengder alkohol, og blir overdreven i sin væremåte.

Fyll er et problem for mange, men en kampanje av den typen som ber alle holde jula helt fri for alt som har med alkohol å gjøre, forstår jeg bare ikke.

Det er de som lager denne kampanjen som har et unaturlig forhold til alkohol, og som ikke tror noen av oss er i stand til å nyte alkohol uten at det er snakk om rus og fyll.

De som drikker for mye og ser på jula som en eneste stor fyllefest, vil uansett ikke høre på en kampanje av denne typen.

Og det er ingen grunn til at vi andre skal måtte avstå fra aquevitten til juleribba. Den er for mange like viktig som surkålen, og det er ikke fordi mengder av den gir rus.

Skrevet

Hvis julefeiringa finner sted langt utenfor allfarvei, er jeg enig med deg i at en bør holde seg i kjørbar stand.

Men dette er vel sjelden noe problem. Det er nesten alltid en eller annen som ikke drikker.

Ellers ser jeg ingen problemer med at mor og far er i godt humør. Det er jul. De skal være i godt humør. Det er vel ikke alltid et par aquevitt som gjør at de ler litt ekstra, men gjerne det at jula ofte er den ene gangen i året da hele familien møtes og alle er max glade.

De voksne bør naturligvis også ha såpass selvjustis at de ber onkel Tom roe seg dersom han får i seg usømmelige mengder alkohol, og blir overdreven i sin væremåte.

Fyll er et problem for mange, men en kampanje av den typen som ber alle holde jula helt fri for alt som har med alkohol å gjøre, forstår jeg bare ikke.

Det er de som lager denne kampanjen som har et unaturlig forhold til alkohol, og som ikke tror noen av oss er i stand til å nyte alkohol uten at det er snakk om rus og fyll.

De som drikker for mye og ser på jula som en eneste stor fyllefest, vil uansett ikke høre på en kampanje av denne typen.

Og det er ingen grunn til at vi andre skal måtte avstå fra aquevitten til juleribba. Den er for mange like viktig som surkålen, og det er ikke fordi mengder av den gir rus.

Amen.

Skrevet

Voksne folk kan med fordel holde drikking unna ungene. Selv om man ikke på noen måte blir beruset, er det et poeng å vise at det går an å lage til høytid og hygge uten at alkohol er noen forutsetning.

Skrevet

Jeg er fullt ut enig i det meste du sier. Jeg er selv vokst opp, og mine barn vokser opp i hjem hvor det serveres både øl/vin/akevitt på juleaften. I svært moderate mengder.

Men jeg må si jeg stusser når jeg leser hvordan enkelte synes det er helt greit å kjøre til legevakta med 3-5 glass vin under vesten. Da blir det litt sånn "må ha det - bare må ha det".

Skrevet

Jeg er fullt ut enig i det meste du sier. Jeg er selv vokst opp, og mine barn vokser opp i hjem hvor det serveres både øl/vin/akevitt på juleaften. I svært moderate mengder.

Men jeg må si jeg stusser når jeg leser hvordan enkelte synes det er helt greit å kjøre til legevakta med 3-5 glass vin under vesten. Da blir det litt sånn "må ha det - bare må ha det".

Jeg trodde de spøkte! Ingen kan med vettet i behold kjøre barn til legevakt eller sykehus med 3-5 vinglass innabords...

Skrevet

Jeg trodde de spøkte! Ingen kan med vettet i behold kjøre barn til legevakt eller sykehus med 3-5 vinglass innabords...

Veel..for oss fra provinsen virker det knapt forsvarlig å legge ut i oslo-trafikken uten et par glass innabords. Det blir bedre flyt på en måte.

Skrevet

Selv har jeg heldigvis aldri opplevd noe ubehagelig ift alkohol i barndommen. Jeg vet at mamma og pappa drakk vin eller en drink når de hadde gjester, men kan ikke huske at jeg noensinne opplevde dem synlig beruset. De var moderate brukere.

Men jeg har fått inngiftede familiemedlemmer som dessverre har kjipe opplevelser fra barndommen, med voksne som drakk både for mye og for ofte. Det har vi snakket mye om. Jeg har ingen problemer med å forstå at sånt er vondt og vanskelig for et barn, og at det faktisk skjer.

Som jeg har nevnt tidligere: Hadde vi hatt gjester som ikke klarte å moderere seg, ville vi ha styrt unna alkohol når de var til stede. Slik det er nå, ser jeg ikke at det er et problem.

Skrevet

God morgen :) Det virker på meg som om de fleste her inne mener at det er helt greit å drikke sammen med barn. Da er det ganske merkelig at det er så mange barn som gruer seg til alle høytider.Hva med å ta en fest når de ikke er tilstede? Jeg uner alle og kose seg også barna. HA EN FORTREFFELIG JUL:)

Skrevet

Jeg er vokst opp med en far som alkoholiker. For meg tror jeg det hadde kommet for det samme om han holdt seg edru på julaften eller ei, tviler på at jeg hadde tatt mindre skade av det, det er tross alt 364 dager i året han hadde drukket uansett.

For oss som slet med dette som barn og for de stakkars små i dag, gjør nok ikke den ene dagen noen forskjell uansett, dessverre.

De som opplever mor/far full kun på julaften, tviler jeg på at tar noe særlig skade av det.

Skrevet

Jeg er vokst opp med en far som alkoholiker. For meg tror jeg det hadde kommet for det samme om han holdt seg edru på julaften eller ei, tviler på at jeg hadde tatt mindre skade av det, det er tross alt 364 dager i året han hadde drukket uansett.

For oss som slet med dette som barn og for de stakkars små i dag, gjør nok ikke den ene dagen noen forskjell uansett, dessverre.

De som opplever mor/far full kun på julaften, tviler jeg på at tar noe særlig skade av det.

Det er totalt uakseptabelt å være drita sammen med barn! Jeg har også vokst opp med en far som drakk. Heldigvis hadde jeg en mor som satt oss barna først. Barn velger ikke foreldrene sine.PS Mener ikke å virke sur :)

Skrevet

Det er totalt uakseptabelt å være drita sammen med barn! Jeg har også vokst opp med en far som drakk. Heldigvis hadde jeg en mor som satt oss barna først. Barn velger ikke foreldrene sine.PS Mener ikke å virke sur :)

Si det til min far du, selv drikker vi oss ikke fulle med barna til stede!

Skrevet

Voksne folk kan med fordel holde drikking unna ungene. Selv om man ikke på noen måte blir beruset, er det et poeng å vise at det går an å lage til høytid og hygge uten at alkohol er noen forutsetning.

Enig!

Skrevet

Min far kunne gjerne ta seg noen øl/drammer til jul og noen ganger ellers. Ikke alkoholiker, slett ikke, helt vanlig.

Vi kunne jo merke det på ham, hvis han tok litt mer enn vanlig, men vi syntes bare det var vittig. "Nå er far litt på en snurr".

Ingen av oss syntes det var ekkelt, det kan jeg garantere. Og ungene mine synes ikke det er ekkelt hvis vi drikker vin mens de er våkne. Hvis vi skulle finne fram flaska etter at de la seg, det hadde jeg syntes var drøyere.

Eller hvis man stadig kommer hjem fra fest utpå natta (hvor ungene har barnevakt) - og er uopplagt og trett neste dag.

Skrevet

Det å ta et glass vin til maten er ikke det samme som fyll.

Mine foreldre er avholdsmennesker, men jeg har som barn opplevd alkohol_misbruk_ på nært hold. Det var ubehagelig. Men da var det snakk om mengder!

Vi har også hatt venner som det viste seg ikke klarte å styre seg, og drakk seg stup fulle foran barna.

Hvis vi hadde invitert noen av dem til jul, måtte vi vel sagt at julaften skal være alkoholfri, for å slippe trøbbel. Barn skal slippe å bli vitne til fyll.

Uansett blir nok julaften alkoholfri for vår del i år. Familien vil ha det sånn, og det er helt greit. Det blir like hyggelig for det :o)

Skrevet

Hallo! Jeg snakker om i krisetilfelle! Hvis du hadde drukket et par glass vin (altså ikke FULL), og noen holdt på å dø i stuen din, hadde du da latt være å kjøre bil? Man bryr seg ikke om regler i krisetilfeller.

Skrevet

Veldig, veldig enig!

Skrevet

Jeg er selv vokst opp med at alle voksne drakk alkohol på julaften. Jeg har aldri funnet det ubehagelig. Den eneste gangen jeg husker at jeg la merke til at noen hadde fått såpass mye at han var beruset var da min onkel bommet på stolen. Men da var jeg i 20-årene og lo godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...