Gå til innhold

alkohol i jula del 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må du holde kortene fra hverandre her. I tråden du henviser til var det snakk om et glass vin til maten, ikke 10 glass vin til maten og fyll.

Mine foreldre har bestandig drukket en del alkohol. De drikker alkohol kanskje 5 av 7 dager, nen da mener jeg et glass til maten, kanskje 2, og i helgene litt mer. Jeg kan aldri huske at jeg noen gang har opplevd dette som ubehagelig som barn.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

11

• flisa

5

• ShitDiddelyDo

4

• MsSophie

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hallo! Jeg snakker om i krisetilfelle! Hvis du hadde drukket et par glass vin (altså ikke FULL), og noen holdt på å dø i stuen din, hadde du da latt være å kjøre bil? Man bryr seg ikke om regler i krisetilfeller.

Hallo igjen! Jeg snakker å være føre-var. Med andre ord så avstår man fra alkohol hvis man er i en setting hvor det er barn til stede og ingen i nærheten er kjørbare.

For meg er det hvertfall det valget veldig enkelt, men jeg registrere at for enkelte er det valget både tungt og vanskelig.

....og jeg tror, om du hadde kommet inn på legevakta og luktet alkohol (uavhengig om du var synlig beruset eller ikke) så hadde personalet tilkalt barnevernsvakta.

Skrevet

Jeg trodde de spøkte! Ingen kan med vettet i behold kjøre barn til legevakt eller sykehus med 3-5 vinglass innabords...

Seriøst? Altså, jeg er enig hvis man har drukket opp et par flasker vin, men hallo.. hvis jeg drikker 3 glass vin er jeg (i hodet, dog ikke lovlig) kjørbar. Jeg hadde glatt satt meg i bilen og kjørt til sykehuset dersom barnet mitt falt ned trappen og brakk nakken og taxi ville ta for lang tid. Når det er sagt er jo dette et ganske fiktivt problem da de fleste ville tilkalt ambulanse i sånne tilfeller.

Skrevet

Mine foredre drikker nesten aldri. Min svigermor drikker vin til maten.

Jeg har aldri sett mine foreldre påvirket av alkohol før i voksen alder og da bare faren min.

Jeg så riktignok faren min fyllesyk en gang han hadde vært på 16-mai fest. Men jeg husker best hvor sint moren min var som forlangte at han skulle gå i 17-mai tog:)

Hadde jeg hatt noen med alkoholproblemer i familien, hadde jeg sikkert hatt et annet syn på det, men det har jeg ikke og kommer aldri til å få selv heller,derfor har jeg et avslappet forhold til alkohol.

Skrevet

Hallo igjen! Jeg snakker å være føre-var. Med andre ord så avstår man fra alkohol hvis man er i en setting hvor det er barn til stede og ingen i nærheten er kjørbare.

For meg er det hvertfall det valget veldig enkelt, men jeg registrere at for enkelte er det valget både tungt og vanskelig.

....og jeg tror, om du hadde kommet inn på legevakta og luktet alkohol (uavhengig om du var synlig beruset eller ikke) så hadde personalet tilkalt barnevernsvakta.

"....og jeg tror, om du hadde kommet inn på legevakta og luktet alkohol (uavhengig om du var synlig beruset eller ikke) så hadde personalet tilkalt barnevernsvakta. "

Hvis jeg hadde kommet med et dødssykt barn, og hadde drukket et par glass vin??? Hvis ikke ambulanse/taxi var å oppdrive? Velkommen, barnevern!

Sørger du for - når du har ansvar for unger at du alltid kan nå legevakten fort? Aldri på skitur i marka/på fjellet? Aldri i skogen?

Skrevet

God morgen :) Det virker på meg som om de fleste her inne mener at det er helt greit å drikke sammen med barn. Da er det ganske merkelig at det er så mange barn som gruer seg til alle høytider.Hva med å ta en fest når de ikke er tilstede? Jeg uner alle og kose seg også barna. HA EN FORTREFFELIG JUL:)

De ungene som har foreldre som drikker og bråker på julaften er det veldig synd på. Det er jeg enig i.

Hvis disse ungene hadde fått det bedre om JEG hadde kuttet ut mitt halve/ene glass vin til maten, skulle jeg sluttet med det tvert.

Men dessverre er det ikke slik det fungerer.

Skrevet

Seriøst? Altså, jeg er enig hvis man har drukket opp et par flasker vin, men hallo.. hvis jeg drikker 3 glass vin er jeg (i hodet, dog ikke lovlig) kjørbar. Jeg hadde glatt satt meg i bilen og kjørt til sykehuset dersom barnet mitt falt ned trappen og brakk nakken og taxi ville ta for lang tid. Når det er sagt er jo dette et ganske fiktivt problem da de fleste ville tilkalt ambulanse i sånne tilfeller.

Jeg hadde tatt taxi. Etter 3 glass er jeg ganske varm i toppen. Tåler lite jeg.

Skrevet

De ungene som har foreldre som drikker og bråker på julaften er det veldig synd på. Det er jeg enig i.

Hvis disse ungene hadde fått det bedre om JEG hadde kuttet ut mitt halve/ene glass vin til maten, skulle jeg sluttet med det tvert.

Men dessverre er det ikke slik det fungerer.

Ikke sant. Dem som kampanjen _kunne_ ha påvirket, det er dem som kampanjen ikke er til for...

Det blir nok en rødvin til maten hos oss. Men det hadde ikke vært krise om ikke vi skulle ha det. Men jeg ser intet poeng i å la være.

Skrevet

"....og jeg tror, om du hadde kommet inn på legevakta og luktet alkohol (uavhengig om du var synlig beruset eller ikke) så hadde personalet tilkalt barnevernsvakta. "

Hvis jeg hadde kommet med et dødssykt barn, og hadde drukket et par glass vin??? Hvis ikke ambulanse/taxi var å oppdrive? Velkommen, barnevern!

Sørger du for - når du har ansvar for unger at du alltid kan nå legevakten fort? Aldri på skitur i marka/på fjellet? Aldri i skogen?

Nei, jeg har stort sett isolert både meg og ungene inne i polstret rosa boble.

Selvfølgelig er jeg på steder hvor man ikke kan oppdrive lege/legevakt. Poenget med innlegget var å påpeke denne maniske holdningen enkelte har for at man til enhver tid må og skal kunne nyte alkohol.

Skrevet

Jeg hadde tatt taxi. Etter 3 glass er jeg ganske varm i toppen. Tåler lite jeg.

Ja, det var vel snakk om hvis hverken ambulanse eller taxi var å oppdrive, og det var krise, sånn at man måtte på legevakt fort. Ellers er det jo ikke noe problem!

Skrevet

Si det til min far du, selv drikker vi oss ikke fulle med barna til stede!

Ikke vi heller. Vil ikke at gutta mine skal ha dårlige minner. Dere får ha en riktig god jul :)

Skrevet

Om jeg hadde hatt et dødssykt barn hjemme, hadde jeg ringt 113.

Skrevet

Selvfølgelig er jeg på steder hvor man ikke kan oppdrive lege/legevakt. Poenget med innlegget var å påpeke denne maniske holdningen enkelte har for at man til enhver tid må og skal kunne nyte alkohol.

Synes det er like manisk å mene at det _alltid_ skal være en edru person tilstede i tilfelle man må på legevakten da. Man behøver ikke å være FULL selv om man ikke er edru.

Skrevet

Ja, det var vel snakk om hvis hverken ambulanse eller taxi var å oppdrive, og det var krise, sånn at man måtte på legevakt fort. Ellers er det jo ikke noe problem!

Ja, man lar ikke ungen ligge hjemme og død, så selvfølgelig kjører man i alkoholpåvirket tilstand om man ikke hadde hatt andre muligheter.

Jeg tror ikke akkurat barnevernsvakta hadde bekymret meg nei.

Skrevet

Om jeg hadde hatt et dødssykt barn hjemme, hadde jeg ringt 113.

Selvsagt ;-)

Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre med et moderat alkoholforbruk, og som gjerne tok seg et par glass vin. Til jul og festlige anledninger var det bestandig litt alkohol, og ikke sjelden ellers heller.

Det var sjelden jeg merket noe på dem. Enkelte ganger merket jeg at min mor ble litt fnisete eller min far vel pratsom. Men jeg så aldri noe skremmende i dét, og kan ikke husket at jeg på noen måte opplevde det negativt.

Kjører samme linje overfor egne barn. Gjerne litt øl eller vin, men om det er aktuelt venter jeg med tredje glasset til barna har lagt seg.

Skrevet

Mine foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, hadde alle et normalt forhold til alkohol. De drakk vin og øl til maten og noen aquevitt senere på kvelden.

Det er godt mulig de drakk mer etter at vi unga la oss.

Jeg opplevde aldri noe ubehag. Tenkte ikke engang over det.

Jeg har liten tro på å gjøre alkohol til noe skummelt. Noe barn må skjermes for.

Det barn må skjermes for er fyll. Ikke alkohol.

Og unger får ikke et normalt forhold til alkohol dersom det framstilles som noe farlig.

Tvert imot har jeg tro på at alkoholholdige drikker (naturligvis i moderate mengder når det er barn til stede) bør være noe voksne mennesker har lov til å kose seg med.

Det skal ikke framstilles som noe kun fyllikene på hjørnet dytter i seg.

Det er tross alt ikke det normale, og jeg ser ingen grunn til å framstille alkohol som noe som skal forbindes med rus og dritings onkler.

Det er tross alt langt ifra alle som drikker vin og øl til maten for rusens skyld, og unger bør heller ikke lære å assosiere alkohol med fyll og noe skummelt.

De får ikke et normalt forhold til alkohol på den måten.

HElt enig med deg.

Skrevet

nei.. enig me du.. i d meste av d du sier.. =)

ser ikke problemet me at folk tar seg et glass vin til maten..

men.. ser ikke grunn til at de voksne kan vente til barna legger seg før de tar d 3 glasset...

og mener oxo at en av de voksne til stedet bør være så og si.. eller nesten hvertfall helt edru.. i tilfelle noe skjer...

skal ikke skjule alkoholen helt.. for da blir d mer spennende for barna..

men..er d me måtehold... og nei.. gjelder ikke alle.. men en go del! mange skeier litt ekstra ut i jula..

mange barn sier ingenting.. mamma er litt rar.. hva skjer..?

mamma er høylytt plutslig.. og pappa prater mer en vanlig.. masse sånne små ting kan gjøre barn urolig..

mange slike ting..

men fins en mellomting..

ikke skjul allt.. men tenk at d først og fremst er barnas høgtid..

Når vi feirer jul kan ingen vite forskjell på om vi er drita eller glade -ungene hadde ikke visst det i alle fall - vi er 16 stk som brøler av latter, snakker i munn på hverandre og shower og har det innmari gøy. Akevitten som pappa sender rundt bordet gjør ingen forskjell -jeg bruker bar å dyppe tunga i den. Men jeg drikker rødvin eller øl.

Det er snakk om å venne ungene til å være sammen med andre - enten de skråler eller hvisker da. Det bør ikke ha noe med alkohol å gjøre.

De 2 % foreldre som er alkoholskadet eller hva det var - er jo syke. Jeg nekter å sammenlignes med de.

Skrevet

Ikke enhver anledning - dette var vel snakk om akevitt og en øl til julematen?

Skrevet

Veel..for oss fra provinsen virker det knapt forsvarlig å legge ut i oslo-trafikken uten et par glass innabords. Det blir bedre flyt på en måte.

*ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...