Gå til innhold

alkohol i jula del 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far kunne gjerne ta seg noen øl/drammer til jul og noen ganger ellers. Ikke alkoholiker, slett ikke, helt vanlig.

Vi kunne jo merke det på ham, hvis han tok litt mer enn vanlig, men vi syntes bare det var vittig. "Nå er far litt på en snurr".

Ingen av oss syntes det var ekkelt, det kan jeg garantere. Og ungene mine synes ikke det er ekkelt hvis vi drikker vin mens de er våkne. Hvis vi skulle finne fram flaska etter at de la seg, det hadde jeg syntes var drøyere.

Eller hvis man stadig kommer hjem fra fest utpå natta (hvor ungene har barnevakt) - og er uopplagt og trett neste dag.

PST: hos oss sier unga; "håper morfar skal drikke" - -

hehe

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

11

• flisa

5

• ShitDiddelyDo

4

• MsSophie

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

PST: hos oss sier unga; "håper morfar skal drikke" - -

hehe

;-)

Skrevet

Jeg er fullt ut enig i det meste du sier. Jeg er selv vokst opp, og mine barn vokser opp i hjem hvor det serveres både øl/vin/akevitt på juleaften. I svært moderate mengder.

Men jeg må si jeg stusser når jeg leser hvordan enkelte synes det er helt greit å kjøre til legevakta med 3-5 glass vin under vesten. Da blir det litt sånn "må ha det - bare må ha det".

Jeg naturuligvis helt enig med deg i at det ikke er greit å kjøre bil til legevakta etter 3-5 alkoholenheter.

Jeg har ikke lest alle svarene i disse trådene, men det overrasker meg også hvis folk her inne forfekter at det er greit.

Skrevet

Mine foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, hadde alle et normalt forhold til alkohol. De drakk vin og øl til maten og noen aquevitt senere på kvelden.

Det er godt mulig de drakk mer etter at vi unga la oss.

Jeg opplevde aldri noe ubehag. Tenkte ikke engang over det.

Jeg har liten tro på å gjøre alkohol til noe skummelt. Noe barn må skjermes for.

Det barn må skjermes for er fyll. Ikke alkohol.

Og unger får ikke et normalt forhold til alkohol dersom det framstilles som noe farlig.

Tvert imot har jeg tro på at alkoholholdige drikker (naturligvis i moderate mengder når det er barn til stede) bør være noe voksne mennesker har lov til å kose seg med.

Det skal ikke framstilles som noe kun fyllikene på hjørnet dytter i seg.

Det er tross alt ikke det normale, og jeg ser ingen grunn til å framstille alkohol som noe som skal forbindes med rus og dritings onkler.

Det er tross alt langt ifra alle som drikker vin og øl til maten for rusens skyld, og unger bør heller ikke lære å assosiere alkohol med fyll og noe skummelt.

De får ikke et normalt forhold til alkohol på den måten.

Helt enig med deg, sdd.

Skrevet

Jeg naturuligvis helt enig med deg i at det ikke er greit å kjøre bil til legevakta etter 3-5 alkoholenheter.

Jeg har ikke lest alle svarene i disse trådene, men det overrasker meg også hvis folk her inne forfekter at det er greit.

Aaargh. Det er ikke _greit_ å kjøre med promille til legevakten - men i ytterste nødsfall, om ikke taxi og ambulanse kommer fort nok, og man har en krisesituasjon som krever øyeblikkelig legebehandling, da betyr det ikke noe om man har drukket et par glass vin.

Og på juleaften pleier det ikke akkurat å være mye trafikk, så det må jo være den enkleste dagen å kjøre på ;-) Antageligvis mer risikabelt å kjøre edru en helt vanlig dag...

Det er dette med krisesituasjon jeg har prøvd å kommunisere, når folk mener at det uansett _alltid_ må finnes en som er edru i huset til en hver tid - så lenge det er unger til stede.

Skrevet

Aaargh. Det er ikke _greit_ å kjøre med promille til legevakten - men i ytterste nødsfall, om ikke taxi og ambulanse kommer fort nok, og man har en krisesituasjon som krever øyeblikkelig legebehandling, da betyr det ikke noe om man har drukket et par glass vin.

Og på juleaften pleier det ikke akkurat å være mye trafikk, så det må jo være den enkleste dagen å kjøre på ;-) Antageligvis mer risikabelt å kjøre edru en helt vanlig dag...

Det er dette med krisesituasjon jeg har prøvd å kommunisere, når folk mener at det uansett _alltid_ må finnes en som er edru i huset til en hver tid - så lenge det er unger til stede.

Jeg har ikke lest innleggene det snakkes om, men jeg er naturligvis enig med deg i at man kjører med et par øl innabords dersom det er full krise og eneste mulighet.

De fleste kan fint kjøre etter et par øl. Jeg ville naturligvis ikke anbefalt det til vanlig, men er det krise så er det krise.

Uansett er dette sjelden noe problem. Taxi/ambulanse er i de fleste tilfeller ikke langt unna.

Skrevet

Jeg har ikke lest innleggene det snakkes om, men jeg er naturligvis enig med deg i at man kjører med et par øl innabords dersom det er full krise og eneste mulighet.

De fleste kan fint kjøre etter et par øl. Jeg ville naturligvis ikke anbefalt det til vanlig, men er det krise så er det krise.

Uansett er dette sjelden noe problem. Taxi/ambulanse er i de fleste tilfeller ikke langt unna.

Nemlig ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...