Gå til innhold

Spekeskinke og fenalår?

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'
Skrevet

Jeg har lyst å prøve å lage noe godt med spekeskinke og fenalår, men har aldri prøvd det før. Jeg ser for meg noe enkelt til, type koldtbord.

Ja, jeg vet at jeg kan søke på nettet men det er bedre med forslag og oppskrifter som dere allerede har prøvd og dere vet smaker godt. Forslag???

Skrevet

Fenalår er aller best - og mest festlig - synes jeg dersom det er "naturell".

Kjøp et helt fenalår (det holder seg lenge, så det er ikke noe problem om ikke alt fortæres i jula). La gjestene spikke selv - ev. skjær opp litt og legg frem kniv slik at gjestene kan fortsette å skjære.

Ved siden av synes jeg det er best med rømme og flatbrød - rett og slett. Mange er også glad i eggerøre til fenalår. Vil man ha noe mer moderne passer også noen typer frukt godt til fenalår - f.eks. physalis. Tørket fiken kan også være aktuelt - kanskje særlig i jula. (Salt og søtt passer ofte veldig godt sammen.)

Fenalår kan oppbevares lenge i kjøleskap og også ev. fryses. Husk å kjøpe et som er ganske tørt - ikke sånn ekkelt fuktig man ofte får billig på Rema etc. (Tilsynelatende billig - mye av vekta er vann.)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Fenalår er aller best - og mest festlig - synes jeg dersom det er "naturell".

Kjøp et helt fenalår (det holder seg lenge, så det er ikke noe problem om ikke alt fortæres i jula). La gjestene spikke selv - ev. skjær opp litt og legg frem kniv slik at gjestene kan fortsette å skjære.

Ved siden av synes jeg det er best med rømme og flatbrød - rett og slett. Mange er også glad i eggerøre til fenalår. Vil man ha noe mer moderne passer også noen typer frukt godt til fenalår - f.eks. physalis. Tørket fiken kan også være aktuelt - kanskje særlig i jula. (Salt og søtt passer ofte veldig godt sammen.)

Fenalår kan oppbevares lenge i kjøleskap og også ev. fryses. Husk å kjøpe et som er ganske tørt - ikke sånn ekkelt fuktig man ofte får billig på Rema etc. (Tilsynelatende billig - mye av vekta er vann.)

Det beste til fenalår og spekeskinke er eggerøre og potetsalat.

Skrevet

Det beste til fenalår og spekeskinke er eggerøre og potetsalat.

Potetsalat er godt og mettende tilbehør til all slags salt og røkt mat.

Ferdigkjøpt potetsalat blir festligere om man tilsetter f.eks. litt mer (kokt) potet, purre i tynne ringer, litt hakket bladpersille eller litt finhakket løk.

MEN: Potetsalaten må ikke komme rett fra kjøleskapet - da smaker den ingen ting, men bare iser i tenna!

Skrevet

Ferdigkjøpt potetsalat blir festligere om man tilsetter f.eks. litt mer (kokt) potet, purre i tynne ringer, litt hakket bladpersille eller litt finhakket løk.

MEN: Potetsalaten må ikke komme rett fra kjøleskapet - da smaker den ingen ting, men bare iser i tenna!

Ha litt hvitløk i potetsalaten også. Da blir det kjempegodt. (elsker hvitløk)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sant nok. Men hjemmelaget potetsalat er nå best uansett hvor mye man trikser med kjøpesalaten. :-)

Skrevet

Mandelpoteter, smør og flatbrød er veldig godt til. Ellers kan man bruke eggerøre og potetsalat f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...