Gå til innhold

Det å venne seg til vonde og rare lukter, er det bare en psykisk tilvenning?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje sykepleierstudent til høsten
Skrevet

Snakket med en stomisykepleier her om dagen. Jeg spurte om hun ikke måtte ha sterk mage for å ha den jobben hun hadde. Jeg ser for meg at det må være mye "dritt" som følger med den slik jobb.

Hun sa at det tenkte hun ikke på lenger. dette med avføring og urin var blitt så dagligdags og naturlig for henne, og det var jo bare snakk om naturlig kroppsfunksjoner.

Selv om det er en tilvenning:; kan man bli helt immun?.

Er det bare en psykisk tilvenning?

Spør om dette siden jeg vurderer en jobb innen helsevesenet og er veldig sensitiv ovenfor ulike lukter.

Gjest trultemor26
Skrevet

Datteren min er 17 mnd og det vi si 17 mnd med bæsjebleier. Jeg brekker meg til stadighet av lukten fra disse, oftere nå enn før faktisk, har også spydd et par ganger (mulig fordi jeg er gravid.. heh) så de bleiene kommer jeg nok aldri til å venne meg til.

Men jeg jobber på sykehus, og er ofte på avdelinger som lukter mindre godt enn andre.. mage/tarm f.eks. Det lukter ille til å begynne med men så går det jo over.. man venner seg til det så lenge man er der. Det kan jo være værre når man nærmer seg luktekilden, men den generelle dårlige lukten venner man seg fort til.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Vel, jeg må si at det er stor forskjell på lukt når det gjelder avføring. Hvis en pasient har tatt avføringstabletter er det en helt spesiell lukt - og den venner jeg meg IKKE til.... Uansett hvor mange år jeg har prøvd. Klarer det såvidt - men bare såvidt....

Skrevet

Datteren min er 17 mnd og det vi si 17 mnd med bæsjebleier. Jeg brekker meg til stadighet av lukten fra disse, oftere nå enn før faktisk, har også spydd et par ganger (mulig fordi jeg er gravid.. heh) så de bleiene kommer jeg nok aldri til å venne meg til.

Men jeg jobber på sykehus, og er ofte på avdelinger som lukter mindre godt enn andre.. mage/tarm f.eks. Det lukter ille til å begynne med men så går det jo over.. man venner seg til det så lenge man er der. Det kan jo være værre når man nærmer seg luktekilden, men den generelle dårlige lukten venner man seg fort til.

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og husker første gang jeg skulle sette klyx på en bruker....jeg trodde jeg skulle gå i gulvet, og stakkars bruker som ble flau over at jeg brakk meg;-( Den dagen gikk jeg hjem og tok et oppgjør med meg sjøl, og sa at enten tar du deg sammen og distanserer deg fra det du holder på med, eller så kaster du inn håndkleet her og nå. Dette er 5 år siden og jeg jobber fremdeles der, med møkk, oppkast og snørr...det går så fint så -etterhvert!!

Skrevet

Jeg er mye på mage/tarm og uro avd. I starten kjente jeg på en spesiell lukt, spesielt på badene, og synes den var ubehagelig.

Nå enser jeg den knapt. Den skal være der på en måte.

Tror det er en blanding, jeg blir psykisk tilvent til den, og nesa blir fysisk tilvent.

Skrevet

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og husker første gang jeg skulle sette klyx på en bruker....jeg trodde jeg skulle gå i gulvet, og stakkars bruker som ble flau over at jeg brakk meg;-( Den dagen gikk jeg hjem og tok et oppgjør med meg sjøl, og sa at enten tar du deg sammen og distanserer deg fra det du holder på med, eller så kaster du inn håndkleet her og nå. Dette er 5 år siden og jeg jobber fremdeles der, med møkk, oppkast og snørr...det går så fint så -etterhvert!!

Et tips er å dynke munnbind i litt Corsodyl eller annet munnskyllemiddel, da merker man ikke eventuelt fæle lukter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...