Gå til innhold

Angående søking på høgskole.

Anbefalte innlegg

Gjest Babyboooo
Skrevet

1) Hva er forskjellen på primær vitnemål og ordinær vitnemål?

2) Hvor kan jeg henvende meg for å få råd angående hvordan jeg bør søke? (jeg gikk ut av 3-årig almmennefag for 3 år siden og har jobbet etterpå, men kan den gamle skolen ta imot meg kanskje?)

3) Jeg har mann som også skal studere og vi har et 2 år gammelt barn sammen. Det er et must at vi skal studere i samme by, men er det mulig...?

Skrevet

Primær vitnemål er poengene fra vitnemålet ditt fra videregående skole uten tilleggspoeng (alderspoeng, folkehøgskole, militære osv)

Ordinær er alle poengene regnet sammen. (tror jeg ganske sikkert.)

http://www.samordnaopptak.no/

Aetat har studievalgveiledning på sine nettsider med div yrkestester, også fins det private veiledere, men de er dyre. Tror du kan få veiledning ved høgskolen eller informasjon om de forskjellige studiene, hvis ikke du får det ved den vgs du gikk på.

Skrevet

1) Hva er forskjellen på primær vitnemål og ordinær vitnemål?

-Primærvitnemål er det du har fra videregående, uten noen tillegg eller forbedringer. Du kan søke på primærkvoten til du er 21, deretter ordinær. I ordinæropptaket tar de med alderspoeng, forbedra karakterer etc etc.

2) Hvor kan jeg henvende meg for å få råd angående hvordan jeg bør søke?

-Rådgiver på en hvilken som helst vgs i nærheten vil kunne hjelpe deg. Se ellers www.samordnaopptak.no

3) Jeg har mann som også skal studere og vi har et 2 år gammelt barn sammen. Det er et must at vi skal studere i samme by, men er det mulig...?

-Dere må da søke på skoler i samme by, hvor det er sannsynlig at dere begge kommer inn. Oversikten over fjorårets inntaksgrensern finner du på ovennevnte webside. Dere kan som småbarnsforeldre søke tidlig opptak, med søknadsfrist 1. mars - og dermed få vite om dere kom inn en stund før andre. Dette pga barnehageplass etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...