Gå til innhold

neger og mulatt

Gjest lubben jente med rødt hår og fregner

Anbefalte innlegg

hehe.

det svaret synes jeg på en måte understreket poenget mitt.

Jeg trodde altså at det het bruker nå.

Nemlig. Jeg blir ikke fornærmet over å bli kalt bruker men det burde jeg altså bli.

Du vet at rullestolbrukere kaller folk som går for fotgjengere? Ville du blitt fornærmet for det ;o)

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

32

• snø

19

• Dorthe

15

• Mrs. Wallace

11

Mest aktive i denne tråden

Det går for langt for meg også. Jeg ville aldri finne på å kalle noen nigger men må skjerpe meg for å ikke bruke ordet neger når jeg snakker med afrikanere. Da heter det svarte - tror jeg.

Den første negeren dattra mi så, var for ca 26 år siden. Ikke vanlig da og hun var ca 4 år. Jenta bråstopper og peker og sier så høyt som 4 åringer kan gjøre på upassende tidspunkt,"mamma, hun er møkkete hun"

Gjest sannniii

Det går for langt for meg også. Jeg ville aldri finne på å kalle noen nigger men må skjerpe meg for å ikke bruke ordet neger når jeg snakker med afrikanere. Da heter det svarte - tror jeg.

jeg var så redd for å si svart eller neger at jeg sa "den mørke mannen" for å beskrive han vi snakka med i gata, som de andre ikke huska.. og fikk kjeft av kompisen min. Det het NEGER! Noe annet er fornærmende, det visste han, for broren hans var mulatt!

Nemlig. Jeg blir ikke fornærmet over å bli kalt bruker men det burde jeg altså bli.

Du vet at rullestolbrukere kaller folk som går for fotgjengere? Ville du blitt fornærmet for det ;o)

hehehe , nei.

Jeg har min egen kjepphest da. Er kortvokst og noen vil gjerne bruke ordet dverg om meg.Det liker ikke jeg så godt.

Annonse

ylvali1365381015

Den første negeren dattra mi så, var for ca 26 år siden. Ikke vanlig da og hun var ca 4 år. Jenta bråstopper og peker og sier så høyt som 4 åringer kan gjøre på upassende tidspunkt,"mamma, hun er møkkete hun"

Uffda! Så flaut! ;-/

Men barn er jo barn, jeg husker at jeg kommenterte en mørkhudet første gang jeg så det på bussen også, selv om det må være omtrent 30 år siden.

Og grunnen til at jeg husker det så godt er nok den reaksjonen jeg kunne lese i ansiktet til mamma, selv om hun svarte pedagogisk og rolig.

Jeg påpekte at han der, han var bra svart!! Og mamma ble sånn forknytt og rar, og sa at vi bruker ikke snakke om hvordan folk ser ut, folk er forskjellige, og hvordan ville du likt om noen sa ting høyt om deg? Det er dårlig folkeskikk!

Hun sa det kun i øret mitt, men jeg husker enda den erkjennelsen det var, og hvor ille jeg syntes det var å ha "plumpet ut" med slike blødmer... ;-)

Og hurra for det! Synes ikke foreldre skal la ungene frarøves denne viktige kunnskapen.

Jeg har nå selv to barn, og ingen av dem har noensinne kommentert andres hudfarge. Fordi det er blitt såppas vanlig med et flerkulturelt samfunn, regner jeg med.

Vi har også hatt dem med på nudiststrand (vel og merke da eldstesønn var 4 og datteren 1), men sønnen kommenterte ikke at folk var nakne, det forekom ham tydeligvis ikke som noe galt eller bemerkelsesverdig overhodet.

Unger kommenterer kun det de oppfatter som noe unormalt, tror jeg.

Og siden din datter kun er tre år yngre enn meg, tror jeg også at hennes barn vil oppleve mørkhudete mennesker som en naturlig del av hverdagen.

Når det ble så skrekkelig ille? Ifølge resten av verden for etpar-fire tiår siden. Ifølge ordboka det samme. Ifølge de som faktisk rammes av omtalen det samme. Og ifølge Astrid Lindgren - for drøye ti år siden, da hun selv applauderte at ordet "negerkonge" ble fjernet fra tegnefilmversjonen av Pippi.

Hvor mye overbevisning trenger du for å insistere på å bruke et begrep så mange verden over opplever som nedsettende?

http://www.ayin.no/kunsten-aa-forsvare-ordet-neger.365375-71984.html

Hehe, jeg vet ikke, kommer vel an på om de har samme humor og noe selvironi.

Jeg kan beskrive meg selv som hvitting innimellom, da er jeg velselvrasistisk? Nei, jeg synes hele debatten har gått for langt og det blir bare de samme argumentene som går igjen.

Hvis den har gått for langt, var den vel passe på et tidspunkt, da.

Bare av nysgjerrighet: Når var det?

Jeg vil ikke bli kalt krøpling jeg heller da :o)

Det blir for nedsettende.

jeg trodde dverg var navnet på den sykdommen.

Så søkte jeg på google.Så kom det masse ringenes herre greier , snøhvit og folk som graver i bergene.

men den sykdommen har et altfor vanskelig navn.Så skjønner godt at folk istedet tyr til dverg.

Synes vi alle generelt bør ha stor toleranse fra begge sider.

Både for de som evt bruker begrep som man selv ikke liker å bli betegnet som.Og heller si ifra.Folk er jo som regel ikke onde og har bevist lyst å kalle folk noe nedsettende.

Men har ikke mye sympati for de som insisterer så sterkt å kalle folk for neger eller krøpling etc uansett hva andre mener. Altså toleranse fra begge sider.

Så søkte jeg på google.Så kom det masse ringenes herre greier , snøhvit og folk som graver i bergene.

men den sykdommen har et altfor vanskelig navn.Så skjønner godt at folk istedet tyr til dverg.

Både for de som evt bruker begrep som man selv ikke liker å bli betegnet som.Og heller si ifra.Folk er jo som regel ikke onde og har bevist lyst å kalle folk noe nedsettende.

Men har ikke mye sympati for de som insisterer så sterkt å kalle folk for neger eller krøpling etc uansett hva andre mener. Altså toleranse fra begge sider.

Men sånn er det jo: Folk tråkker i baret hele tiden, og det er ikke problemet.

Problemet er når folk får forklart at de bør unngå å bruke et begrep, og allikevel insisterer på sin rett til å fortsette å bruke det.

Annonse

Er ikke kortvokst et greit ord da? Kanskje ikke helt det korrekte men det er jo ikke nedsettende.

Mange ord som brukes som ikke er politisk korrekte. Blandt annet heter det ikke funksjonshemmet lenger men folk med funskjonsnedsettelser.

Jeg tror kanskje grunnen til at ord om rase blir brukt mye her jeg bor, er fordi det finnes så mange forskjellige folk fra forskjellige land. Og at vi ikke vet navnene deres, vi kan jo ikke beskrive dem som hun blonde i A oppgangen, da blir det heller hun iranske eller den pakistanske. Jeg er helt overbevist om at jeg blir kalt hun, mamman til minstemann som sitter i rullestol.

Men sånn er det jo: Folk tråkker i baret hele tiden, og det er ikke problemet.

Problemet er når folk får forklart at de bør unngå å bruke et begrep, og allikevel insisterer på sin rett til å fortsette å bruke det.

ja men det her dreier seg vel om noe mer en retten til å bruke ordet neger.Det dreier seg om en politisk korrekthet som går så langt at grisebilder blir tatt ned fra sykehus,Og at en lærer på en skole blir bedt om å ta av seg davidstjernen.

Men nå slokner jeg og klarer ikke å komme på noe eller formulere noe som ligner på argumenter fordi jeg er så trett at jeg ser sauer alleredet.

.

Er ikke kortvokst et greit ord da? Kanskje ikke helt det korrekte men det er jo ikke nedsettende.

Mange ord som brukes som ikke er politisk korrekte. Blandt annet heter det ikke funksjonshemmet lenger men folk med funskjonsnedsettelser.

Jeg tror kanskje grunnen til at ord om rase blir brukt mye her jeg bor, er fordi det finnes så mange forskjellige folk fra forskjellige land. Og at vi ikke vet navnene deres, vi kan jo ikke beskrive dem som hun blonde i A oppgangen, da blir det heller hun iranske eller den pakistanske. Jeg er helt overbevist om at jeg blir kalt hun, mamman til minstemann som sitter i rullestol.

ja. i høst når jeg begynte på skole ble jeg kjent med mange nye.Men jeg er håpløs og elendig på navn. Så det ble mye "hun i rullestol" og hun blinde

nå har jeg lært navnene da :)

og ja kortvokst er et helt nøytralt og greit ut. Noen kalte meg hobitt engang. Det tok jeg som et kompliment :)

ja. i høst når jeg begynte på skole ble jeg kjent med mange nye.Men jeg er håpløs og elendig på navn. Så det ble mye "hun i rullestol" og hun blinde

nå har jeg lært navnene da :)

og ja kortvokst er et helt nøytralt og greit ut. Noen kalte meg hobitt engang. Det tok jeg som et kompliment :)

Det synes jeg jammen du gjorde rett i. Man må klare å ta ting humoristisk, ellers så overlever man ikke :o)

ja men det her dreier seg vel om noe mer en retten til å bruke ordet neger.Det dreier seg om en politisk korrekthet som går så langt at grisebilder blir tatt ned fra sykehus,Og at en lærer på en skole blir bedt om å ta av seg davidstjernen.

Men nå slokner jeg og klarer ikke å komme på noe eller formulere noe som ligner på argumenter fordi jeg er så trett at jeg ser sauer alleredet.

.

Nei, her dreier det seg faktisk ikke om annet enn retten til å få definere seg selv.

Det handler IKKE om Muhammedbilder eller pølseservering til bursdager.

Det er massevis av såkalte heilnorske folk som har en mørkere hudfarge enn det som er normalen.

Å blande praktisering av religion med en definering av en menneskype som følge av hudfarge er utidig.

For ordens skyld: Det er helt greit å nevne noens hudfarge. Det er bare ikke alltid nødvendig.

Men i forhold til hudfarge trenger man ikke begrepet neger. Ethvert oppegående menneske klarer å bruke andre ord.

Da gjenstår opprinnelsen. En asiat er fra Asia. En pakistaner er fra Pakistan. En tysker er fra Tyskland. Men hvor er en neger fra? Negerland? Hvor er det?

Noen vil da hevde at "negerland" er i Afrika. Hva med hvite afrikanere da? Kan de også kalles negere? Neppe.

Det alt koker ned til, er i bunn og grunn et spørsmål om respekt. Respekt for at man unngår å kalle noen noe de opplever som nedlatende.

"Only dogs and slaves are named by their masters. Free people name themselves"

Ta for øvrig en titt på:

http://turl.no/1wt

"da blir det heller hun iranske eller den pakistanske"

Men hun iranske er fra Iran, ikke sant? Og hun pakistanske er fra Pakistan. Men hvor er negeren fra? Negerland? Hvor er det?

Det hadde vært noe helt annet om du sa "hun afrikanske".

For du sier vel ikke "hun gulingen" om dama fra Asia? Sammenlikningen er i høyeste grad relevant.

"da blir det heller hun iranske eller den pakistanske"

Men hun iranske er fra Iran, ikke sant? Og hun pakistanske er fra Pakistan. Men hvor er negeren fra? Negerland? Hvor er det?

Det hadde vært noe helt annet om du sa "hun afrikanske".

For du sier vel ikke "hun gulingen" om dama fra Asia? Sammenlikningen er i høyeste grad relevant.

Hun fra Asia ville jeg antagelig kalt hun chip choen. Det er helt sikkert ikke politisk korrekt men likevel et ord som blir brukt her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...