Gå til innhold

neger og mulatt

Gjest lubben jente med rødt hår og fregner

Anbefalte innlegg

Skrevet

er kun på DOL jeg har sett påstått at en ikke skal si mulatt.

er så og si kjempekompliment, mulatter er kjent for å være vakre og nydelige

neger har jeg fått med meg ikke er helt stuerent (fra tv)

men dette med mulatt kun fra DOL.

Skrev noe om søstra mi som er mulatt for noen år siden her og fikk skikkelig tyn og kjeft fra en som kalte seg Sør.

Ordet neger kommer vel bare fra at neger betyr svart, ikke noe negativt med det. Men det har blitt negativt fordi det ligner på nigger. som var skjellsord.

og mulatt er tydeligvis fra ordet muldyr, javel nytt for meg men ok.., men aldri i RL hørt noen forbinde det med et skjellsord.

er bare sånn "er søstra di mulatt?? å hun må være sååååååå nydelig. mulatter er nyyydeligel"

Har venninne med pakistansk far og norsk mor, hun og broren kaller seg mulatt for kult:p

Men men nei vel jeg skal prøve ikke bruke ordene om det kan bli tatt feil, men ikke f om jeg gidder rette på noen eller bli fornæmet om noen bruker ordet mulatt om søstra mi eller andre. For det er ikke sånn ment.

mennesker er ikke hest eller esel, så ordet ER ikke ment sånn, som at man er mindreverdig eler noe..

men neger er for nært skjellsordet.

Har sangen Golddigger av Kayne West?

I ain't saying she a gold digger

but she ain't messin' with no broke niggaz,

get down girl, go head me down...

get down girl, go head me down.

Niggaz er det bare afro-amerikanere som kan bruke.

Mye kutyme ute å går ja. ikke så lett og følge med på alt.

Afroamerkanere kan si niggaz om de vil, vi skal si svart:)

Det var en artikkel i en eller annen avis for noen år siden, der det sto hvilke ord som nå var ansett som rasistiske.

Det var langt mer enn neger.

Fritt fra minnet husker jeg neger, mulatt, indianer, høvding og eskimo. Det var langt mer enn som så.

Men det er vanskelig for oss som er vokst opp med cowboy og indianer, indianerhøvdinger, mulatter og negre, og skulle forholde seg til dette.

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

32

• snø

19

• Dorthe

15

• Mrs. Wallace

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"da blir det heller hun iranske eller den pakistanske"

Men hun iranske er fra Iran, ikke sant? Og hun pakistanske er fra Pakistan. Men hvor er negeren fra? Negerland? Hvor er det?

Det hadde vært noe helt annet om du sa "hun afrikanske".

For du sier vel ikke "hun gulingen" om dama fra Asia? Sammenlikningen er i høyeste grad relevant.

Hun er ikke nødvendigvis fra afrika selv om hun er neger vel. Hun kan være oppvokst hvor som helst.

Vi har f.eks en neger i nabolaget. Hvis jeg skal beskrive han er det lettest å si neger, for da vet folk med en gang hvem jeg mener. Sier jeg han mørkhudete så kan han forveksles med noen andre mørkhudete som ikke er negre. Synes heller ikke jeg kan si afrikaneren, for han er ikke oppvokst i afrika.

At nigger og pakkis er ord man ikke skal si er greit, men at man ikke kan kalle en neger for en neger synes jeg blir tullete.

Skrevet

er mulatt blitt ett fy-fy ord?

er mulatt selv og har ikke noe imot at folk bruker mulatt for å beskrive meg..

I følge innlegg under tråden "mobbet pga hudfarge" på småbarnsforum er det visst ikke helt stuerent å si mulatt.

Skrevet

Hehe, for vi er vel kaukasier eller er vi norsk-europeere eller hva er vi egentlig ;o)

Nemlig: Hva er vi egentlig? Det er ingen som bryr seg om hvilken hudfarge eller etnisk avstamming vi har. Men når det gjelder folk av afrikansk opphav, så har vi et stadig behov for å presisere det.

Hvem jeg er? En fantastisk, velfylt kvinne, som ingen fotomodell kan måle seg med. Jeg har nemlih mer av det meste som de måtte ha å by på. Så bare se bort ifra at jeg er grårosa!

Skrevet

Hva kaller du en med asiatisk utseende som er vokst opp i norge da?

Skrevet

Hva kaller du en med asiatisk utseende som er vokst opp i norge da?

Adoptert? Snart skjellsord det også. :)

Men en asiat har jo aldri vært mulatt. En mulatt er negermann og arisk dame, eller arisk mann og negresse. De kommer ofte i snertne varianter, så mulatt burde egentlig vært et kompliment.

Skrevet

Det ble "ille" den gangen "noen" fant ut at alt skal være politisk korrekt.....og at man må ta hensyn til absolutt alle - uansett hvor fintfølende noen måtte være.

Skrevet

"da blir det heller hun iranske eller den pakistanske"

Men hun iranske er fra Iran, ikke sant? Og hun pakistanske er fra Pakistan. Men hvor er negeren fra? Negerland? Hvor er det?

Det hadde vært noe helt annet om du sa "hun afrikanske".

For du sier vel ikke "hun gulingen" om dama fra Asia? Sammenlikningen er i høyeste grad relevant.

Er det ikke forresten noe greier med japser for tiden også?

Før het det japaneser. Nå heter det vel japaner?

Gjest Debra irl
Skrevet

Det heter ikke bruker lenger, det heter borger. Her gjelder det å ha tunga rett i munnen :o)

Også er man medlem av NAV? Noe sånt? *gittoppforlengesiden*

Gjest Debra irl
Skrevet

Er det ikke forresten noe greier med japser for tiden også?

Før het det japaneser. Nå heter det vel japaner?

Det har aldri hett japaneser. Alltid japaner. Men jeg bryr meg ikke om hva du kaller meg (jeg er blandingsbarn da). Og jeg er både tjukk og gul. Heller ikke redd for ord. Jeg syns det er mer tonefallet i måten ordet sies på som er avgjørende for om det er nedsettende eller ikke. Kall meg gjerne tjukk, japse, gul- whatever. Spiller ingen rolle.

Skrevet

Det ble "ille" den gangen "noen" fant ut at alt skal være politisk korrekt.....og at man må ta hensyn til absolutt alle - uansett hvor fintfølende noen måtte være.

Ja du har helt rett. Det ble ille da man fant ut at det ikke var politisk korrekt med nedlatende betegnelser på mennesker (vet du hva mulatt egentlig betyr??), og at man kanskje burde ta hensyn til at folk tok seg nær av at noen følte for å benevne dem med hudfarge hele tiden. Sånn som feks min 6 år gamle datter.

Det er ikke _jeg_ som har fortalt henne at hun skal bli lei seg når noen på død og liv må fortele henne at hun er brun. Jeg gjør det jeg kan for å fortelle henne at hun skal være stolt for at hun er den hun er. Men hun blir nå en gang lei seg.

Skal man da bare flåse det vekk med at hun er hårsår, og at siden hun er brun så må hun bare finne seg i at man sier det til henne hver gang hun skal omtales? Hvorfor skal hun måtte være den brune? De klarer jo å holde styr på alle de hvite med å bruke navn og andre nøytrale begreper.

Det bør være et tankekors, for det viser at det er mulig å beskrive andre helt uten å bruke farger!

Skrevet

Det har aldri hett japaneser. Alltid japaner. Men jeg bryr meg ikke om hva du kaller meg (jeg er blandingsbarn da). Og jeg er både tjukk og gul. Heller ikke redd for ord. Jeg syns det er mer tonefallet i måten ordet sies på som er avgjørende for om det er nedsettende eller ikke. Kall meg gjerne tjukk, japse, gul- whatever. Spiller ingen rolle.

Joda, japaneser er fortsatt et ord i ordboka.

Jeg føler vi har blitt i overkant hysteriske. Spesielt ille er det når eldre bøker skrives om fordi ord som neger den gang boka ble skrevet var et uttrykk alle brukte, mens det i dag er politisk ukorrekt.

Voldtekt av litteratur.

Gjest Debra irl
Skrevet

Joda, japaneser er fortsatt et ord i ordboka.

Jeg føler vi har blitt i overkant hysteriske. Spesielt ille er det når eldre bøker skrives om fordi ord som neger den gang boka ble skrevet var et uttrykk alle brukte, mens det i dag er politisk ukorrekt.

Voldtekt av litteratur.

Som sagt- jeg kan ikke bry meg mindre om hva folk kaller meg. Har aldri sjekket ordet japaneser i ordbok heller. ER bare vokst opp med at "det heter ikke japaneser". Men det er ikke så farlig.

Det å skulle være så PK syns jeg er utrolig frustrerende. Ordsminke kaller jeg det. Gjemme seg bak fine ord, istedet for å bruke det som kjennes greit, når meningen ligger i tonefallet. Bare sminke og staffasje.

Men jeg gidder heller ikke provosere hvis jeg er sammen med en neger som ikke liker at jeg bruker det ordet. Det blir jo bare barnslig.

Omskriving av litteraturen kan sees på som åndsverksvoldtekt, men kan være veldig betydningsfullt for de som føler seg støtt av det. Det jeg lurer på er om forslag til endring kom fra en hvit som ville leke PK, eller om det kom fra en neger som følte seg støtt.

Skrevet

Som sagt- jeg kan ikke bry meg mindre om hva folk kaller meg. Har aldri sjekket ordet japaneser i ordbok heller. ER bare vokst opp med at "det heter ikke japaneser". Men det er ikke så farlig.

Det å skulle være så PK syns jeg er utrolig frustrerende. Ordsminke kaller jeg det. Gjemme seg bak fine ord, istedet for å bruke det som kjennes greit, når meningen ligger i tonefallet. Bare sminke og staffasje.

Men jeg gidder heller ikke provosere hvis jeg er sammen med en neger som ikke liker at jeg bruker det ordet. Det blir jo bare barnslig.

Omskriving av litteraturen kan sees på som åndsverksvoldtekt, men kan være veldig betydningsfullt for de som føler seg støtt av det. Det jeg lurer på er om forslag til endring kom fra en hvit som ville leke PK, eller om det kom fra en neger som følte seg støtt.

"Det jeg lurer på er om forslag til endring kom fra en hvit som ville leke PK, eller om det kom fra en neger som følte seg støtt."

Det er vel nesten alltid det første.

Men det er ganske utrolig at ordet indianerhøvding i dag består av to rasistiske ord.

Jeg husker ikke hva det korrekte for indianer er, men det korrekte for høvding er i hvert fall leder.

Skrevet

Jeg synes du har et meget godt poeng, nemlig måten noe sies på.

Av den totale kommunikasjon utgjør selve ordene (i dette tilfellet neger og mulatt) kun 7% av budskapet.

38% utgjøres av måten det sies på (tonefall etc)

Resten, 55%, formidles via kroppsspråket.

Konklusjon: Det er lite viktig hvilke ord du bruker. Det viktige er måten det sies på.

Skrevet

Jeg synes du har et meget godt poeng, nemlig måten noe sies på.

Av den totale kommunikasjon utgjør selve ordene (i dette tilfellet neger og mulatt) kun 7% av budskapet.

38% utgjøres av måten det sies på (tonefall etc)

Resten, 55%, formidles via kroppsspråket.

Konklusjon: Det er lite viktig hvilke ord du bruker. Det viktige er måten det sies på.

Det skal jeg jammen si til 6-åringen neste gang hun kommer hjem og er lei seg fordi noen har ertet henne og kalt henne neger, bruning, bæsj eller noe annet realtert til hudfargen hennes:

"men de sa det kanskje i et hyggelig tonefall?".

Igjen: det er ikke et eneste menneske i denne tråden som har klart å å gi en forklaring på hvorfor vi på død og liv må betegne mennesker med hudfargen deres. Når vi så inderlig vel klarer å skille fra hverandre hauger med h vite mennesker uten å bruke fargebetegnelser, hvorfor må vi da bruke farger på ikke-hvite? Fordi det er enkelt?

Norge er et skikkelig uland når det gjelder dette området. Nisseluen godt tredd nedover ørene, forandring vil vi ikke ha. Har vi sagt neger i 100 år, så kan vi godt si det i 100 år til. Selv om resten av verden sluttet for lenge siden...

Skrevet

Det skal jeg jammen si til 6-åringen neste gang hun kommer hjem og er lei seg fordi noen har ertet henne og kalt henne neger, bruning, bæsj eller noe annet realtert til hudfargen hennes:

"men de sa det kanskje i et hyggelig tonefall?".

Igjen: det er ikke et eneste menneske i denne tråden som har klart å å gi en forklaring på hvorfor vi på død og liv må betegne mennesker med hudfargen deres. Når vi så inderlig vel klarer å skille fra hverandre hauger med h vite mennesker uten å bruke fargebetegnelser, hvorfor må vi da bruke farger på ikke-hvite? Fordi det er enkelt?

Norge er et skikkelig uland når det gjelder dette området. Nisseluen godt tredd nedover ørene, forandring vil vi ikke ha. Har vi sagt neger i 100 år, så kan vi godt si det i 100 år til. Selv om resten av verden sluttet for lenge siden...

Uten at jeg har så mye peilign på dette, ER det da vanlig at vi beskriver folk vi ikke vet navnet på utifra utseende deres? Det gjør i hvert fall jeg: "hun høye med langt svart hår", "han lille med briller"...

Å kalle barn for "bæsj" og lignende er selvsagt en helt annen historie!

mvh

Skrevet

Uffda! Så flaut! ;-/

Men barn er jo barn, jeg husker at jeg kommenterte en mørkhudet første gang jeg så det på bussen også, selv om det må være omtrent 30 år siden.

Og grunnen til at jeg husker det så godt er nok den reaksjonen jeg kunne lese i ansiktet til mamma, selv om hun svarte pedagogisk og rolig.

Jeg påpekte at han der, han var bra svart!! Og mamma ble sånn forknytt og rar, og sa at vi bruker ikke snakke om hvordan folk ser ut, folk er forskjellige, og hvordan ville du likt om noen sa ting høyt om deg? Det er dårlig folkeskikk!

Hun sa det kun i øret mitt, men jeg husker enda den erkjennelsen det var, og hvor ille jeg syntes det var å ha "plumpet ut" med slike blødmer... ;-)

Og hurra for det! Synes ikke foreldre skal la ungene frarøves denne viktige kunnskapen.

Jeg har nå selv to barn, og ingen av dem har noensinne kommentert andres hudfarge. Fordi det er blitt såppas vanlig med et flerkulturelt samfunn, regner jeg med.

Vi har også hatt dem med på nudiststrand (vel og merke da eldstesønn var 4 og datteren 1), men sønnen kommenterte ikke at folk var nakne, det forekom ham tydeligvis ikke som noe galt eller bemerkelsesverdig overhodet.

Unger kommenterer kun det de oppfatter som noe unormalt, tror jeg.

Og siden din datter kun er tre år yngre enn meg, tror jeg også at hennes barn vil oppleve mørkhudete mennesker som en naturlig del av hverdagen.

Barn har det med å si ting som detter ned i hodene deres, herlige impulsive tanker. Som mor var det bare å prøve å redde situasjonen med å forklare om annet land, forskjellig hud osv.

kakki1365380609
Skrevet

Er det noen som har sjekket hvordan nordisk utseende som bor der blir omtalt i østlige land? Vi vil vel ikke godta å bli kalt for "hvite"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...