Gå til innhold

neger og mulatt

Gjest lubben jente med rødt hår og fregner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan garantert spa opp et par-tre funksjonshemmede som ikke har noe mot å bli kalt krøpling, det gjør ikke begrepet mer stuerent av den grunn....

Jeg skjønner dette jeg, snø - og tro meg - jeg sier ikke neger offentlig - ikke til mine barn heller -jeg sier at noen blir støtt av det for det ligner for mye på niggah - som man brukte i slavetiden.

Men mulatt og eskimo og indianer var nytt for meg.

Jeg begynner å dra på åra---eller flesket :)

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

32

• snø

19

• Dorthe

15

• Mrs. Wallace

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men en "neger" trenger ikke være fra afrika. Kan like godt være fra India, Colombia, Brasil, Usa, eller rett og slett være x-generasjon nordmann som aldri har satt sin fot andre steder i verden. Og i den sammenhengen vil et begrep som får en til å tenke på afrika være direkte misvisende. Negerland finnes jo ikke! Se der! Enda en grunn til å ikke bruke "neger" om folk ;o)

"Men en "neger" trenger ikke være fra afrika. Kan like godt være fra India, Colombia, Brasil, Usa, eller rett og slett være x-generasjon nordmann som aldri har satt sin fot andre steder i verden."

Men dette var da et argument for at man - de gangene man trenger å beskrive utseendet til et menneske (enig i at det ikke er noe som trengs _ofte_) - faktisk har bruk for ordet "neger". Det kan ikke byttes ut med noe annet...i den settingen der.

Skrevet

"Men en "neger" trenger ikke være fra afrika. Kan like godt være fra India, Colombia, Brasil, Usa, eller rett og slett være x-generasjon nordmann som aldri har satt sin fot andre steder i verden."

Men dette var da et argument for at man - de gangene man trenger å beskrive utseendet til et menneske (enig i at det ikke er noe som trengs _ofte_) - faktisk har bruk for ordet "neger". Det kan ikke byttes ut med noe annet...i den settingen der.

Joda, det kan godt byttes ut. Hvilke begreper bruker du for å beskrive mennesker som det ikke finnes en samlebetegnelse på? Du sier vel kanskje asiatisk opprinnelse, latin-amerikansk opprinnelse, europeisk opprinnelse? Da kan du vel strengt tatt bruk afro-amerikansk opprinnelse i stedet for neger? Det er fullstendig mulig å beskrive folk uten å bruke fargerelaterte begreper.

Skrevet

Adoptert? Snart skjellsord det også. :)

Men en asiat har jo aldri vært mulatt. En mulatt er negermann og arisk dame, eller arisk mann og negresse. De kommer ofte i snertne varianter, så mulatt burde egentlig vært et kompliment.

Mai gådd, jeg vet da godt at ikke en asiat er mulatt, ville bare poengtere at neger ikke er et NØDVENDIG ord, som mange vil ha det til, all den tid vi fint klarer å forklare hvordan en som opprinnelig er fra Kina ser ut, men tydeligvis har store problemer med å forklare hvordan en Etioper ser ut uten å bruke ordet neger.

Skrevet

Mai gådd, jeg vet da godt at ikke en asiat er mulatt, ville bare poengtere at neger ikke er et NØDVENDIG ord, som mange vil ha det til, all den tid vi fint klarer å forklare hvordan en som opprinnelig er fra Kina ser ut, men tydeligvis har store problemer med å forklare hvordan en Etioper ser ut uten å bruke ordet neger.

Så enkelt kan det sies!

Takk :-)

Skrevet

Joda, det kan godt byttes ut. Hvilke begreper bruker du for å beskrive mennesker som det ikke finnes en samlebetegnelse på? Du sier vel kanskje asiatisk opprinnelse, latin-amerikansk opprinnelse, europeisk opprinnelse? Da kan du vel strengt tatt bruk afro-amerikansk opprinnelse i stedet for neger? Det er fullstendig mulig å beskrive folk uten å bruke fargerelaterte begreper.

"afro-amerikansk"??

Hva har det med amerika å gjøre?

Og afrikansk opprinnelse,- det funker heller ikke helt. Sør-afrikanere. Negre som har bodd i et annet land i flere generasjoner,- har de afrikansk opprinnelse?

Kan man ikke bare være enige i at ordet neger faktisk har en betydning som er klønete å omskrive?

Selv om jeg sier det, så mener jeg ikke dermed at jeg bruker ordet, nå som jeg har fått med meg at det er fy-fy. Og at noen blir såret av det. Jeg er sannelig ikke ute etter å såre noen.

I mitt eget hus, derimot,- der tar jeg meg den frihet,- de få gangene det er "nødvendig". Og ungene vet (de er store) at det er noe man ikke sier, fordi noen synes det ikke er pent.

Gjest lubben jente med rødt hår og fregner
Skrevet

Unnskyld min uvitenhet, men går det an å si afro-norsk? Jeg har aldri hørt noen si det da.

Norsk-Pakistaner har jeg hørt om. Og afro-amerikaner.

Skrevet

"afro-amerikansk"??

Hva har det med amerika å gjøre?

Og afrikansk opprinnelse,- det funker heller ikke helt. Sør-afrikanere. Negre som har bodd i et annet land i flere generasjoner,- har de afrikansk opprinnelse?

Kan man ikke bare være enige i at ordet neger faktisk har en betydning som er klønete å omskrive?

Selv om jeg sier det, så mener jeg ikke dermed at jeg bruker ordet, nå som jeg har fått med meg at det er fy-fy. Og at noen blir såret av det. Jeg er sannelig ikke ute etter å såre noen.

I mitt eget hus, derimot,- der tar jeg meg den frihet,- de få gangene det er "nødvendig". Og ungene vet (de er store) at det er noe man ikke sier, fordi noen synes det ikke er pent.

Hehe, ser nå i ettertid at det der ble litt feil. Noen ganger blir man litt kjap på avtrekkeren ;o)

Og ikke har jeg satt meg inn i dette nok til å vite om man kan si afrikansk opprinnelse til gud og hvermann heller. Selv om hver og en av dem nok har afrikansk opprinnelse, om man går langt nok tilbake i slekta. Noe man kan "takke" slavetiden for.

Men man sier jo asiatisk opprinnelse om asiatere født, oppvokst og bosatt i usa, så da kan man vel kanskje slippe unna med å si afrikansk opprinnelse om mennesker som er født og oppvokst helt andre steder enn afrika også? Hvis man på død og liv må bruke noe for å beskrive dem så nøyaktig utseendemessig at man må "artsbestemme" dem ut over hva de heter eller hvilken nasjonalitet de har.

En colombianer av afrikansk opprinnelse, en amerikaner av asiatisk opprinnelse, en nordmann med pakistansk opprinnelse. I stedet for neger, guling of pakkis...

Skrevet

"Jeg synes det er korte og greie ord som beskriver hvordan en person ser ut."

Meg gir ordene derimot negative konnotasjoner. Og har gjort det så lenge jeg kan huske. Ordenes valør endres over tid. Tror en god del hadde reagert dersom jeg hadde begynt å kalle folk fra øst- og sentral-Asia for mongoloide - selv om det en gang var en alminnelig betegnelse på folk som oppfylte visse utseendemessige kriterier.

Poenget er vel at det hverken er din eller min magefølelse som skal avgjøre hvilken linje man skal legge seg på. Dersom en stor gruppe faktisk føler seg støtt av bruken av ord som "neger" og "mulatt" - eller for den saks skyld ord som "dverg", "krøpling", "sinnssyk", "tilbakestående" eller "feit" - så skal man unngå å bruke de ordene som betegnelse på en hel gruppe. Selv om det fint går an å argumentere for at de fleste av uttrykkene bare peker på én bestemt, objektiv egenskap.

Jeg har for eksempel en psykisk lidelse. Jeg kan godt ironisere over egen tilstand, det gjør meg ingenting om gode venner gjør det samme, men jeg vil foretrekke at ord som "sinnssyk" eller "gal" ikke blir brukt i mediene eller av offentlige myndigheter når de skal omtale mennesker med psykiske lidelser. Selv om det ikke trenger å ligge noe vondt bak ordbruken.

Når man omgås mennesker man kjenner godt, blir ordbruken mindre viktig. Da er man i stand til å vurdere intensjonen bak utsagnet. Leser jeg en avisartikkel, har jeg ikke tilleggsinformasjon som kroppsspråk, tonefall, fordelen av å kjenne avsender. Dersom et ord da gir meg udelt negative konnotasjoner, *er* det nettopp det budskapet som formidles - uavhengig av om avsender mente det sånn eller ikke.

Konklusjonen min må være at så lenge majoriteten av pakistanere ikke synes det er greit å bli kalt "pakkiser", majoriteten av dem med svart hudfarge ikke synes det er greit å bli kalt "negre", majoriteten av overvektige kvinner ikke synes det er greit å bli omtalt som "hun feite", så er det den følelsen som må respekteres - i hvert fall i omgang med folk man ikke kjenner. Jeg skal leve greit med det dersom gode venner med humor i blikket omtaler meg som "ditt gærne beinrangel". Ikke sikker på om jeg ville vært like forståelsesfull om andre hadde kalt meg det ;)

Så det du sier er at du syns at det å være en "neger" eller "mulatt" er lyter, akkurat som "feit", "gal", etc.?

Det er jo du da som sier at vi ikke må kalle dem for det flotte de er -et stolt folk som har opplevd mer enn de fleste opp igjennom historien - når blir det kalt å si "jøde", tenker jeg da.

Skrevet

Mine unger vet at ordet neger ikke er pent å bruke - utenfor våre fire vegger. Og av den grunn ville de aldri finne på å bruke det. Men det er lov hjemme hos oss,- men det er jo ikke mange gangene i året det brukes, for å si det sånn. Bortsett fra hver gang debatten blusser opp igjen i samfunnet.

At eskimo heller ikke er PK,- det synes jeg er litt rart. Hva er galt med det, da?

Hva med same?

Same er visst PK for Lapp.

Skrevet

Men en neger fra Moss er da ikke Etiopier?

Skrevet

Så det du sier er at du syns at det å være en "neger" eller "mulatt" er lyter, akkurat som "feit", "gal", etc.?

Det er jo du da som sier at vi ikke må kalle dem for det flotte de er -et stolt folk som har opplevd mer enn de fleste opp igjennom historien - når blir det kalt å si "jøde", tenker jeg da.

Sett en morsom tv serie om noen romvesener som bor på jorda. Og en av vennene deres som er svarte (synes det høres verre ut en ordet neger merkerlig nok) drar på møte bare for svarte og feirer black history og black pride og alt sånn.

Så skal disse romvesenet feire sin hudfarge siden de ikke får være med på det møtet til de svarte. Ihvertfall ender de opp på et kuklux klan møte. Det går ikke ann å si man er stolt over å ha så pen og hvit hud eller å ha en only whites club hvor vi feirer oss selv basert på etnisitet.

Skrevet

Det skal jeg jammen si til 6-åringen neste gang hun kommer hjem og er lei seg fordi noen har ertet henne og kalt henne neger, bruning, bæsj eller noe annet realtert til hudfargen hennes:

"men de sa det kanskje i et hyggelig tonefall?".

Igjen: det er ikke et eneste menneske i denne tråden som har klart å å gi en forklaring på hvorfor vi på død og liv må betegne mennesker med hudfargen deres. Når vi så inderlig vel klarer å skille fra hverandre hauger med h vite mennesker uten å bruke fargebetegnelser, hvorfor må vi da bruke farger på ikke-hvite? Fordi det er enkelt?

Norge er et skikkelig uland når det gjelder dette området. Nisseluen godt tredd nedover ørene, forandring vil vi ikke ha. Har vi sagt neger i 100 år, så kan vi godt si det i 100 år til. Selv om resten av verden sluttet for lenge siden...

Men hallo!

Om et samfunn i Etiopia har et adoptert hvitt barn blant seg - tror du ikke de også ville kalt den lille personen for "Hvit?" - ikke trønderen el.?

Det er jo ikke noe rart i at unger spør om sånt - når alle er hvite og en er brun? - det ville jo vært det samme omvendt!

Skrevet

Men en "neger" trenger ikke være fra afrika. Kan like godt være fra India, Colombia, Brasil, Usa, eller rett og slett være x-generasjon nordmann som aldri har satt sin fot andre steder i verden. Og i den sammenhengen vil et begrep som får en til å tenke på afrika være direkte misvisende. Negerland finnes jo ikke! Se der! Enda en grunn til å ikke bruke "neger" om folk ;o)

Det er jeg ikke enig med deg i. En neger har andre trekk enn en en fra Columbia -de har latin-amerikanske trekk. To små adopterte gutter i min familie er fra Columbia -de er ikke negre.

Skrevet

Men hallo!

Om et samfunn i Etiopia har et adoptert hvitt barn blant seg - tror du ikke de også ville kalt den lille personen for "Hvit?" - ikke trønderen el.?

Det er jo ikke noe rart i at unger spør om sånt - når alle er hvite og en er brun? - det ville jo vært det samme omvendt!

Diskutert med en jente som er adoptert som naturlig nok irriterer seg over at folk spør hvor hun kommer fra.

Dessverre så er det en rimelig universal og menneskelig greie. Og jeg tror hele den vanen med å beskrive folk etter hudfarge og etnisitet og utseende er vanskelig å bli kvitt. Enten folk bruker det i rasistisk øyemed,eller om man bare er nysgjerrig.

Skrevet

En neger født i Norge er vel for fanken ikke afro-AMERIKANSK? hva har Amerika med den norske negeren fra Kløfta å gjøre?

Afrikanske trekk ville jeg sagt da.

Skrevet

Diskutert med en jente som er adoptert som naturlig nok irriterer seg over at folk spør hvor hun kommer fra.

Dessverre så er det en rimelig universal og menneskelig greie. Og jeg tror hele den vanen med å beskrive folk etter hudfarge og etnisitet og utseende er vanskelig å bli kvitt. Enten folk bruker det i rasistisk øyemed,eller om man bare er nysgjerrig.

Nemlig - og det må da vel ikke være mer negativt enn at man på 17-mai spør folk hvor bunaden deres kommer fra?

Negre er vakre folk, syns jeg.

Skrevet

Uten at jeg har så mye peilign på dette, ER det da vanlig at vi beskriver folk vi ikke vet navnet på utifra utseende deres? Det gjør i hvert fall jeg: "hun høye med langt svart hår", "han lille med briller"...

Å kalle barn for "bæsj" og lignende er selvsagt en helt annen historie!

mvh

Unger kaller jo hvite unger for BÆSJ også.

Skrevet

Min datter er nydelig gyllenbrun, men hun er verken neger, mulatt eller degos. Og hun er ekstremt lei av at alle gjør et poeng ut av hudfargen hennes....

Og det er _stor_ forskjell på å spørre, "hva heter h*n mørke som går i klassen din" og på å spørre "hva heter h*n negeren som går i klassen din". Jeg sier ikke at man aldri skal nevne hudfarge, men det er svært sjelden det er nødvendig, og når det er nødvendig så finnes det nøytrale begrep som man kan bruke.

DU burde jo gjøre noe med den mobbinga av datteren din, syns jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...