Gå til innhold

neger og mulatt

Gjest lubben jente med rødt hår og fregner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tull og tøys. Jeg går ut fra at det er Pippi du sikter til.

All litteratur blir oppdatert i språket. Verken Ibsen, Undset eller Agantha Christie, for den saks skyld, blir utgitt i original språkdrakt i dag. Bibelen er endret flere ganger enn man kan tenke seg. For tretti år siden het det "helliget vorde ditt navn",nå heter det "la ditt navn holdes helllig."

Stort sett alt du leser er oppdatert. Du skal lete lenge for å finne originalutgavene.

Astrid Lindgren selv velsignet endringen av negerkonge-begrepet da tegnefilmene ble laget på 90-tallet. Hun var den første til å innse at språket burde oppdateres, til glede for nye generasjoners lesere.

Jeg hører ingen folkelige masseprotester når Ibsen moderniseres eller når Bibelen endres.

Men når vi prøver å fjerne et begrep som ble umoderne i resten av den vestlige verden for årtier siden, og som store deler av befolkningen (og særlig den delen av norskingene som ikke ser ut som synnøve solbakken) finner støtende, da blir plutselig folkemassen litteraturpurister hele gjengen. Interessant.

Derfor klarer jeg heller ikke å lese Fadervåret i kirken lenger - den gamle ordlyden ble hugget inn i meg fra jeg var baby - og ble bedt for hver kveld - jeg syns det var poetisk og vakkert. Hvorfor skal de modernisere alt?

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

32

• snø

19

• Dorthe

15

• Mrs. Wallace

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Det jeg lurer på er om forslag til endring kom fra en hvit som ville leke PK, eller om det kom fra en neger som følte seg støtt."

Det er vel nesten alltid det første.

Men det er ganske utrolig at ordet indianerhøvding i dag består av to rasistiske ord.

Jeg husker ikke hva det korrekte for indianer er, men det korrekte for høvding er i hvert fall leder.

Urin-våner-leder :;)

Skrevet

Men sånn er det jo: Folk tråkker i baret hele tiden, og det er ikke problemet.

Problemet er når folk får forklart at de bør unngå å bruke et begrep, og allikevel insisterer på sin rett til å fortsette å bruke det.

Jeg insisterer ikke -for jeg tør ikke.

Skrevet

Nei, her dreier det seg faktisk ikke om annet enn retten til å få definere seg selv.

Det handler IKKE om Muhammedbilder eller pølseservering til bursdager.

Det er massevis av såkalte heilnorske folk som har en mørkere hudfarge enn det som er normalen.

Å blande praktisering av religion med en definering av en menneskype som følge av hudfarge er utidig.

For ordens skyld: Det er helt greit å nevne noens hudfarge. Det er bare ikke alltid nødvendig.

Men i forhold til hudfarge trenger man ikke begrepet neger. Ethvert oppegående menneske klarer å bruke andre ord.

Da gjenstår opprinnelsen. En asiat er fra Asia. En pakistaner er fra Pakistan. En tysker er fra Tyskland. Men hvor er en neger fra? Negerland? Hvor er det?

Noen vil da hevde at "negerland" er i Afrika. Hva med hvite afrikanere da? Kan de også kalles negere? Neppe.

Det alt koker ned til, er i bunn og grunn et spørsmål om respekt. Respekt for at man unngår å kalle noen noe de opplever som nedlatende.

"Only dogs and slaves are named by their masters. Free people name themselves"

Ta for øvrig en titt på:

http://turl.no/1wt

Så spør jeg deg; Du sier en asiat er fra Asia etc. og det er lett å se for seg og skjønne....hva vil DU kalle en som jeg INNI MEG kaller en neger da?

Er alle andre "noe" men ikke en som han: http://www.eddie-murphy.com/emurphy.jpg

Det er jo - for meg, - penere å høre Asiat, Japaner, Latin-amerkaner, spansk, italiener........men, altså - en neger skal vi kalle - - eh....SVART?

Det høres jo møkkete ut!

Skrevet

Sett en morsom tv serie om noen romvesener som bor på jorda. Og en av vennene deres som er svarte (synes det høres verre ut en ordet neger merkerlig nok) drar på møte bare for svarte og feirer black history og black pride og alt sånn.

Så skal disse romvesenet feire sin hudfarge siden de ikke får være med på det møtet til de svarte. Ihvertfall ender de opp på et kuklux klan møte. Det går ikke ann å si man er stolt over å ha så pen og hvit hud eller å ha en only whites club hvor vi feirer oss selv basert på etnisitet.

Hehe -så sant så sant ;)

Gjest sannniii
Skrevet

Diskutert med en jente som er adoptert som naturlig nok irriterer seg over at folk spør hvor hun kommer fra.

Dessverre så er det en rimelig universal og menneskelig greie. Og jeg tror hele den vanen med å beskrive folk etter hudfarge og etnisitet og utseende er vanskelig å bli kvitt. Enten folk bruker det i rasistisk øyemed,eller om man bare er nysgjerrig.

sånn ER vi mennesker. Jeg er kjent som "hun med store pupper"!

fordi de er større enn gjennomsnittet.

get used to it

Halvsøstra mi er "mulatt", jeg får vel sette det i kråketegn siden det ikke er lov å bruke ordet lenger, og jeg husker i sommer da hun og nabojenta lekte i hagen. Nabojenta har foreldre fra Somalia. Så lekte og så nevte de en ny gutt på skolen eller noe sånt. Og de sa "og han er brun sånn som oss" og strøk seg på armen.

Ferdig med det og lekte videre. En utseendesbemerkning.

Som om noen skulle sagt "og hun har rødt hår sånn som meg"

folk ser ikke på noen utelukkende som brune og det er alt ved dem, men vi legger merke til kropp og utseendet, sånn er det:)

Vi beskriver jo "hun tynne", "hun lille søte", "han litt kraftige", "hun med tittsen", "han asiatiske" MULATT? hun må være nyyyyyyyydelig. Mulatter er så vakre. har jeg ofte hørt. Ikke at de er muldyr

Skrevet

sånn ER vi mennesker. Jeg er kjent som "hun med store pupper"!

fordi de er større enn gjennomsnittet.

get used to it

Halvsøstra mi er "mulatt", jeg får vel sette det i kråketegn siden det ikke er lov å bruke ordet lenger, og jeg husker i sommer da hun og nabojenta lekte i hagen. Nabojenta har foreldre fra Somalia. Så lekte og så nevte de en ny gutt på skolen eller noe sånt. Og de sa "og han er brun sånn som oss" og strøk seg på armen.

Ferdig med det og lekte videre. En utseendesbemerkning.

Som om noen skulle sagt "og hun har rødt hår sånn som meg"

folk ser ikke på noen utelukkende som brune og det er alt ved dem, men vi legger merke til kropp og utseendet, sånn er det:)

Vi beskriver jo "hun tynne", "hun lille søte", "han litt kraftige", "hun med tittsen", "han asiatiske" MULATT? hun må være nyyyyyyyydelig. Mulatter er så vakre. har jeg ofte hørt. Ikke at de er muldyr

jeg er nå hun lille lubbne blonde.

Jeg har planer om å bli refert til som hun sexy lille pene slanke blondinen som er så koselig. hehe. men til sommern ;P

Skrevet

Derfor klarer jeg heller ikke å lese Fadervåret i kirken lenger - den gamle ordlyden ble hugget inn i meg fra jeg var baby - og ble bedt for hver kveld - jeg syns det var poetisk og vakkert. Hvorfor skal de modernisere alt?

Helt enig! Denne moderniseringen av Fader Vår har ødelagt den helt! "La ditt åsyn holdes hellig" er da både vakkert og høytidsstemt - hvorfor forandre det?

Skrevet

Helt enig! Denne moderniseringen av Fader Vår har ødelagt den helt! "La ditt åsyn holdes hellig" er da både vakkert og høytidsstemt - hvorfor forandre det?

norge har ikke alltid vært det som er norge i dag

Skrevet

Det er jeg ikke enig med deg i. En neger har andre trekk enn en en fra Columbia -de har latin-amerikanske trekk. To små adopterte gutter i min familie er fra Columbia -de er ikke negre.

Du gir deg ikke forstår jeg ;o) Altså flisa: Det heter ikke neger!!!!

Men jeg kjenner flere barn fra Colombia som man like gjerne skulle tro kom fra et eller annet afrikansk land. Det er ganske stor spredning utseendemessig der også vet du, fra ganske lys gyldenbrun til ibehnboldt. Smale neser, brede neser, kruset hår, store krøller. Så kanskje det er så enkelt at en neger ikke nødvendigvis er en neger likvel...?

Barn fra Colombia kommer i alle varianter, og jeg kjenner flere som du definitivt ikke ville kunne si kom fra Colombia.

Vi hadde en ganke interessant "test" da vi gikk på adopsjonsforberedende kurs. Fikk en stensil med bilder av unger i alle kulører, og så skulle vi si hvor vi trodde de var fra. Erfaringen viser at veldig få klarer det. Barn fra India og Colombia som ser ut som om de er fra Afrika, barn fra Russland som ser ut som om de er fra India, osv. Barn fra India som ser ut som om de er fra Colombia, barn fra Colombia som ser ut som om de kommer fra Polen.

Men nå er vi laaaaangt utenfor tema er ;o)

Skrevet

En neger født i Norge er vel for fanken ikke afro-AMERIKANSK? hva har Amerika med den norske negeren fra Kløfta å gjøre?

Afrikanske trekk ville jeg sagt da.

Hehe, om du ser mitt svar lengre nede så ser du at jeg var litt for kjapp i vendingen der ;o) Sånn kan det fort gå i kampens hete!

Skrevet

Du gir deg ikke forstår jeg ;o) Altså flisa: Det heter ikke neger!!!!

Men jeg kjenner flere barn fra Colombia som man like gjerne skulle tro kom fra et eller annet afrikansk land. Det er ganske stor spredning utseendemessig der også vet du, fra ganske lys gyldenbrun til ibehnboldt. Smale neser, brede neser, kruset hår, store krøller. Så kanskje det er så enkelt at en neger ikke nødvendigvis er en neger likvel...?

Barn fra Colombia kommer i alle varianter, og jeg kjenner flere som du definitivt ikke ville kunne si kom fra Colombia.

Vi hadde en ganke interessant "test" da vi gikk på adopsjonsforberedende kurs. Fikk en stensil med bilder av unger i alle kulører, og så skulle vi si hvor vi trodde de var fra. Erfaringen viser at veldig få klarer det. Barn fra India og Colombia som ser ut som om de er fra Afrika, barn fra Russland som ser ut som om de er fra India, osv. Barn fra India som ser ut som om de er fra Colombia, barn fra Colombia som ser ut som om de kommer fra Polen.

Men nå er vi laaaaangt utenfor tema er ;o)

Og jeg fikk helt dejavu :)

Det viktigste er vel at vi gjør så godt vi kan, vi har folkeskikk og vet åoppføre oss blant folk. VI har likevel blitt opplært ulikt og det er da greit med en diskusjon om hvordan verden utvikler seg på godt og vondt? -jeg er til og med blitt aldeles liberal i alkoholpolitikken,,,,,og det skulle litt til.

Skrevet

Hehe, om du ser mitt svar lengre nede så ser du at jeg var litt for kjapp i vendingen der ;o) Sånn kan det fort gå i kampens hete!

God jul, sier jeg! hehe

Skrevet

Så spør jeg deg; Du sier en asiat er fra Asia etc. og det er lett å se for seg og skjønne....hva vil DU kalle en som jeg INNI MEG kaller en neger da?

Er alle andre "noe" men ikke en som han: http://www.eddie-murphy.com/emurphy.jpg

Det er jo - for meg, - penere å høre Asiat, Japaner, Latin-amerkaner, spansk, italiener........men, altså - en neger skal vi kalle - - eh....SVART?

Det høres jo møkkete ut!

Hvis det er opprinnelsen som er viktig å poengtere, og vedkommende er fra Afrika, kan man kalle ham afrikaner.

Om det er hudfargen det er viktig å poengtere, kan man bruke svart.

Skrevet

Så det du sier er at du syns at det å være en "neger" eller "mulatt" er lyter, akkurat som "feit", "gal", etc.?

Det er jo du da som sier at vi ikke må kalle dem for det flotte de er -et stolt folk som har opplevd mer enn de fleste opp igjennom historien - når blir det kalt å si "jøde", tenker jeg da.

"Så det du sier er at du syns at det å være en "neger" eller "mulatt" er lyter, akkurat som "feit", "gal", etc.?"

Nix. Det jeg sier, er at dersom en stor gruppe føler seg forulempet av en viss ordbruk, har det lite å si om jeg som avsender av budskapet ikke mener noe negativt. Hvis jeg bruker ordet "neger", kan det godt hende jeg ikke mener noe annet enn "afrikaner" eller "folk med sort hudfarge". Eller det kan hende at jeg bruker det på en nedlatende måte og mener "folk som tilhører en annen rase enn meg (og de er sikkert mindre intelligente)".

Poenget er vel at det er irrelevant hvilke assosiasjoner ordet gir *meg* dersom de jeg bruker det om ikke ønsker å bli omtalt som "negre". Og i følge linken Mrs. Wallace kom med: http://www.ayin.no/kunsten-aa-forsvare-ordet-neger.365375-71984.html får du nettopp vite hvorfor African Youth in Norway *ikke* ønsker å bli kalt dette. For dem *har* ordet negative assosiasjoner, selv om de selvfølgelig ikke betrakter det å ha sort hudfarge som en lyte.

Generaliserer du forresten ikke en smule når du sier "et stolt folk som har opplevd mer enn de fleste opp igjennom historien"? Kan man regnes til et folk bare på bakgrunn av hudfarge?

Skrevet

Og jeg fikk helt dejavu :)

Det viktigste er vel at vi gjør så godt vi kan, vi har folkeskikk og vet åoppføre oss blant folk. VI har likevel blitt opplært ulikt og det er da greit med en diskusjon om hvordan verden utvikler seg på godt og vondt? -jeg er til og med blitt aldeles liberal i alkoholpolitikken,,,,,og det skulle litt til.

Jeg rett og slett elsker en god diskusjon, og i går hadde jeg virkelig bruk for å ta meg ut i en. Gjorde godt :-)

Jeg synes diskusjoner er en fin ting, hvis alle bare sitter og er enige med hverandre er det lite fruktbart.

Og jeg har vel alltid vært litt liberal i alkoholpolitikken. Men så er jeg vokst opp uten misbruk i familie og vennekrets også, og er vant med alkohol er et nytelsesmiddel, ikke et rusmiddel :-)

Skrevet

Mai gådd, jeg vet da godt at ikke en asiat er mulatt, ville bare poengtere at neger ikke er et NØDVENDIG ord, som mange vil ha det til, all den tid vi fint klarer å forklare hvordan en som opprinnelig er fra Kina ser ut, men tydeligvis har store problemer med å forklare hvordan en Etioper ser ut uten å bruke ordet neger.

Hør, hør! :o)

Skrevet

Hvis det er opprinnelsen som er viktig å poengtere, og vedkommende er fra Afrika, kan man kalle ham afrikaner.

Om det er hudfargen det er viktig å poengtere, kan man bruke svart.

Nei - det er "negertrekkene" -det er f.eks. forskjell på en araber og en neger - begge er fra Afrika- kan jeg si en mann med negroide trekk?

Jeg ser forskjell på en inder og en latinamrikaner og en "neger".

Alle andre er det lov å beskrive - men ikke en "neger" - er ikke det rart? - de skal kalles SVARTE - noe som høres enda verre ut i mine ører.

Vi kalles kaukasere. Når blir det forbudt?

Skrevet

"Så det du sier er at du syns at det å være en "neger" eller "mulatt" er lyter, akkurat som "feit", "gal", etc.?"

Nix. Det jeg sier, er at dersom en stor gruppe føler seg forulempet av en viss ordbruk, har det lite å si om jeg som avsender av budskapet ikke mener noe negativt. Hvis jeg bruker ordet "neger", kan det godt hende jeg ikke mener noe annet enn "afrikaner" eller "folk med sort hudfarge". Eller det kan hende at jeg bruker det på en nedlatende måte og mener "folk som tilhører en annen rase enn meg (og de er sikkert mindre intelligente)".

Poenget er vel at det er irrelevant hvilke assosiasjoner ordet gir *meg* dersom de jeg bruker det om ikke ønsker å bli omtalt som "negre". Og i følge linken Mrs. Wallace kom med: http://www.ayin.no/kunsten-aa-forsvare-ordet-neger.365375-71984.html får du nettopp vite hvorfor African Youth in Norway *ikke* ønsker å bli kalt dette. For dem *har* ordet negative assosiasjoner, selv om de selvfølgelig ikke betrakter det å ha sort hudfarge som en lyte.

Generaliserer du forresten ikke en smule når du sier "et stolt folk som har opplevd mer enn de fleste opp igjennom historien"? Kan man regnes til et folk bare på bakgrunn av hudfarge?

"Neger" er ikke en hudfarge. Det finnes mange jo "negre" som er lysere i huden enn en araber.

Du sier: " "afrikaner" eller "folk med sort hudfarge".

Nei - en "neger" fra Kløfta er ikke afrikaner, og det å kalle folk med sort hudfarge er jo utrolig nedlatende etter mitt syn.

Men for all del - jeg sier ikke neger offentlig - men jeg skulle gjerne ha erstattet beskrivelsen av den rasen med et akeptabelt ord -og det eneste folk kommer drassende med da er fargekartet!

Det å si svart er like feil for meg som å si at noen er gul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...