Gå til innhold

Nye bilavgifter fra nyttår - kjøp av bruktbil

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret bruktbilkjøper
Skrevet

Jeg trodde de nye reglene gjelder for nye biler og fpr bruktbilimport - men tar jeg feil?

Hva hvis vi nå kjøper en bruktbil privat - vil omregistrering før eller etter nyttår ha noen som helst betyudning da? Den beholder jo skiltene??

Skrevet

Avgifter bestemmes ut fra reglene på registrerings-/omregistreringstidspunktet.

Skrevet

Avgifter bestemmes ut fra reglene på registrerings-/omregistreringstidspunktet.

Skjønner jo at det er et vanlig prinsipp, men spårsmålet er altså om de nye reglene i det hele tatt påvirker noen avgifter som trigges av et bruktbilkjøp.

F eks så vil jo eventuell avgiftsøkning på drivstoff ikke ha betydning for om og når bilen selges.

Jeg antar også at årsavgiften økes per kalenderår, uavhengig av om bilen skiftet eier eller ikke fra før nyttår.

Men skjer det noen endring mht omregistreringsavgift (?)fra nyttår? Blir det durere å omregistrere bil etter nyttår?

Det snakkes jo om denne "engangsavgiften" i forbindelse med de nye reglene, men jeg vet ikke hva det er. Trodde det hadde noe med nybilkjøp å gjøre.

Og fordi jeg ikke vet om de nye reglene og heller ikke har funnet svar ved å google og å lese på Finansdepartementets hjemmesider, spør jeg dol-folket.

Skrevet

Skjønner jo at det er et vanlig prinsipp, men spårsmålet er altså om de nye reglene i det hele tatt påvirker noen avgifter som trigges av et bruktbilkjøp.

F eks så vil jo eventuell avgiftsøkning på drivstoff ikke ha betydning for om og når bilen selges.

Jeg antar også at årsavgiften økes per kalenderår, uavhengig av om bilen skiftet eier eller ikke fra før nyttår.

Men skjer det noen endring mht omregistreringsavgift (?)fra nyttår? Blir det durere å omregistrere bil etter nyttår?

Det snakkes jo om denne "engangsavgiften" i forbindelse med de nye reglene, men jeg vet ikke hva det er. Trodde det hadde noe med nybilkjøp å gjøre.

Og fordi jeg ikke vet om de nye reglene og heller ikke har funnet svar ved å google og å lese på Finansdepartementets hjemmesider, spør jeg dol-folket.

Kjøper du bruktbil i Norge skjer det ikke noe dramatisk fra årsskiftet. Årsavgiften endres vel et par prosent.

Omregistreringsavgiften tror jeg er uendret, men det finner du ved å google litt til (jeg gidder ikke). Uansett ingen dramatikk i endringene.

Engangsavgiften gjelder kun ved registrering av nye biler, eller registrering av bruktbiler importert fra utlandet.

Skrevet

Kjøper du bruktbil i Norge skjer det ikke noe dramatisk fra årsskiftet. Årsavgiften endres vel et par prosent.

Omregistreringsavgiften tror jeg er uendret, men det finner du ved å google litt til (jeg gidder ikke). Uansett ingen dramatikk i endringene.

Engangsavgiften gjelder kun ved registrering av nye biler, eller registrering av bruktbiler importert fra utlandet.

Å - tusen takk! Adskillig hakk klokere:)

Jeg hadde bare tatt det for gitt at de nye reglene ikke ville gjelde meg, men så leste jeg en liten notis på tekst-tv der det sto at det var registreringskø og at mange nok ikke ville bli ferdigbehandlet før nyttår, men at dette ikke rammet nybilselgerne fordi de hadde en online-løsning...

DA begynte jeg jo å lure.

Skrevet

De nye avgiftene vil normalt også påvirke brukbilprisene etter hvert. Det kan bli snakk om noen lapper både opp og ned - og det er nok dette som vil gi den største usikkerheten i bruktbilmarkedet utover i 2007.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...