Gå til innhold

Er dette en brannfakkel i alkoholdebatten?

Anbefalte innlegg

Gjest også mor
Skrevet

Jeg har vært barn jeg også, og jeg må si at mine foreldre tok drammer til julemiddagen, og etterpå. De ble nok påvirket av dette, men det var ikke problematisk for undertegnede. Tvert imot, de ble i godt humør, avslappet og stemningen var god. Dette er GODE minner fra min barndom!!

Og nå lurer jeg på, er det å banne i kirken og komme med et slikt utspill?

Skrevet

Moderat (veldig moderat) bruk av alkohol bør være greit. Mor og far tok ofte en eller to karsker (huff!) lørdagskvelden, mens vi barna var oppe. De ble aldri full. Jeg så min mor full en eneste gang i løpet av oppveksten. Broren min er død nå, men både han og jeg drakk/ drikker ikke alkohol.

Men problemet er hvis det ikke holder med litt, men at alkohol skal bøttes nedpå. Fylleslagsmål og høylydt krangling. Og enkelte vet ikke når de skal slutte å drikke. De skjønner ikke når det er nok.

Skrevet

Moderat (veldig moderat) bruk av alkohol bør være greit. Mor og far tok ofte en eller to karsker (huff!) lørdagskvelden, mens vi barna var oppe. De ble aldri full. Jeg så min mor full en eneste gang i løpet av oppveksten. Broren min er død nå, men både han og jeg drakk/ drikker ikke alkohol.

Men problemet er hvis det ikke holder med litt, men at alkohol skal bøttes nedpå. Fylleslagsmål og høylydt krangling. Og enkelte vet ikke når de skal slutte å drikke. De skjønner ikke når det er nok.

Jeg er definitivt vant til alkoholbruk i min familie, fra jeg var barn av, og aldri opplevd noe ubehageligheter.

Var selv langt over tjue før jeg begynte å ta meg noen øl, på fester og familiesammenkomster. Hadde noen hevet røsten eller blitt sinte på hverandre i en slik kontekst, hadde jeg fått sjokk!

Har til dags dato aldri vært på festlig sammenkomst, hvor noe negativt har skjedd...Personlig hadde jeg løpt og aldri stoppet igjen om noe slikt hadde skjedd.

Gjest også mor
Skrevet

Det er vel ingen som bøtter nedpå med alkohol under familiefeiring på julaften med mindre de har et reelt alkoholproblem da, men isåfall burde de oppsøke AA og ellers holde seg totalavholdende både på julekvelden og ellers! Nei, det du beskriver er LAAANGT unna det jeg forbinder med alkohol under en familiefeiring.

Skrevet

He-he, 16-åringen sa til sin hyperstressede mor for et par uker siden at "sett deg nå ned og slapp av et et glass vin, mamma!" Uff og uff, da har han sikkert merket at jeg virkelig slapper av med et glass vin, det burde han sikkert ikke visst! :-)

mvh

Gjest også mor
Skrevet

He-he, 16-åringen sa til sin hyperstressede mor for et par uker siden at "sett deg nå ned og slapp av et et glass vin, mamma!" Uff og uff, da har han sikkert merket at jeg virkelig slapper av med et glass vin, det burde han sikkert ikke visst! :-)

mvh

Sikkert ikke noe galt i det=) Det hadde vel vært værre om han fikk angst i blikket ved synet av en flaske med sterke dråper=)

Skrevet

Jeg syns ikke det er en brannfakkel, ikke for det, noen vil nok brenne seg på den. Jeg har det samme synet på det som deg, alt med måte. Jeg har snakket med mine barn( de er voksne nå) om vårt alkoholforbruk på julaften når de var små og de har ikke hatt noe problemer med det. Det er stor forskjell på fyll, og øl og akevitt til maten + konjak til kaffen. Det er ikke enten eller.

Gjest ferskentre
Skrevet

Nei, det er flott å minne om denne siden av alkoholbruk! Det er der det ER problemer at disse dessverre blir forsterket når foreldrene drikker. Lett å sette i gang en krangel da. De som har det bra får det bare enda koseligere.

Skrevet

Nei, jeg er helt enig med deg jeg.

Det er ingenting i veien for å gjøre det. :-)

Skrevet

Alkohol blir først et problem når det brukes for å døyve smerte, eller fordi familien innad ikke er i stand til å ha det hyggelig uten alkohol.

I min erfaring spiller det liten rolle om foreldrene drikker litt og er ekstra lystige, om de er lystige og glade når de ikke drikker heller.

Skrevet

Alkohol blir først et problem når det brukes for å døyve smerte, eller fordi familien innad ikke er i stand til å ha det hyggelig uten alkohol.

I min erfaring spiller det liten rolle om foreldrene drikker litt og er ekstra lystige, om de er lystige og glade når de ikke drikker heller.

Godt sagt!

Skrevet

Nei, jeg tror mange deler denne opplevelsen av at mine foreldres alkoholbruk var noe positivt, forbundet med hyggelige stunder, enten det var julaften, ferie, eller en helt vanlig lørdagskveld. Aner ikke hvor mye de drakk, men så mye var det neppe - et glass eller to, kan knapt nok huske at de var det jeg vil kalle synlig beruset, litt mer lystelige enn vanlig en sjelden gang kanskje - men å såfall var det positivt og ikke negativt. Har selvsagt masse gode minner fra opplevelser og samvær uten alkohol også, det var aldri noe stort tema, noen ganger passet det med vin og andre ganger ikke.

Jeg kan huske diskusjoner mellom foreldrene mine om at de syntes tanter/onkler/besteforeldre hadde drukket for mye til tider med oss barn tilstede - men kan faktisk ikke huske at dette på noen måte opplevdes negativt av meg selv, det dreide seg aldri om vold, eller høylytt krangling eller at noen var direkte fulle.

Jeg må innrømme at for meg oppleves alle disse kampanjene om "hvit" jul osv nesten som sårende - som at mine gode barndomsminner helst ikke skulle vært gode fordi det ble nytt alkohol. Men jeg viderefører dette mønsteret i samvær med egne barn, min mann har lignende barndomsopplevelser som meg så vi er helt på linje.

Men jeg blir stresset av alt dette maset om å drikke eller ikke drikke alkohol med barn til stede, må innrømme at bare utrykket "drikke alkohol" for meg oser moral. Jeg drikker vin og øl fordi jeg synes det smaker godt, søt drikke til mat liker jeg absolutt ikke. Rusen kunne jeg godt unnvært i de fleste situasjoner, finner de opp en vin som smaker like godt men er uten alkohol, kommer den raskt inn i vårt hus. Trenger ikke rus for å ha det moro, men et festmåltid uten smaken av vin eller øl blir likson ikke helt fest.

Skrevet

Nei, jeg tror mange deler denne opplevelsen av at mine foreldres alkoholbruk var noe positivt, forbundet med hyggelige stunder, enten det var julaften, ferie, eller en helt vanlig lørdagskveld. Aner ikke hvor mye de drakk, men så mye var det neppe - et glass eller to, kan knapt nok huske at de var det jeg vil kalle synlig beruset, litt mer lystelige enn vanlig en sjelden gang kanskje - men å såfall var det positivt og ikke negativt. Har selvsagt masse gode minner fra opplevelser og samvær uten alkohol også, det var aldri noe stort tema, noen ganger passet det med vin og andre ganger ikke.

Jeg kan huske diskusjoner mellom foreldrene mine om at de syntes tanter/onkler/besteforeldre hadde drukket for mye til tider med oss barn tilstede - men kan faktisk ikke huske at dette på noen måte opplevdes negativt av meg selv, det dreide seg aldri om vold, eller høylytt krangling eller at noen var direkte fulle.

Jeg må innrømme at for meg oppleves alle disse kampanjene om "hvit" jul osv nesten som sårende - som at mine gode barndomsminner helst ikke skulle vært gode fordi det ble nytt alkohol. Men jeg viderefører dette mønsteret i samvær med egne barn, min mann har lignende barndomsopplevelser som meg så vi er helt på linje.

Men jeg blir stresset av alt dette maset om å drikke eller ikke drikke alkohol med barn til stede, må innrømme at bare utrykket "drikke alkohol" for meg oser moral. Jeg drikker vin og øl fordi jeg synes det smaker godt, søt drikke til mat liker jeg absolutt ikke. Rusen kunne jeg godt unnvært i de fleste situasjoner, finner de opp en vin som smaker like godt men er uten alkohol, kommer den raskt inn i vårt hus. Trenger ikke rus for å ha det moro, men et festmåltid uten smaken av vin eller øl blir likson ikke helt fest.

Jeg er så enig med deg - jeg NEKTER å ha dårlig samvittighet, selv om noen ikke klarer å la vær å denge kjerring eller unger - de drikker og slår uansett -om det er smuglervarer eller hjemmebrent.

Min rødvin eller pils på julaften har intet med dette å gjøre.

Og som du sier også - jeg er vokst opp i harmoni med både karsk og pons og kortspill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...