Gå til innhold

Ang. mulattdebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har bare så totalt misforstått!

For det første handler dette ikke om man kan si at noen er mørke eller brune i huden. Det er i utgangspunktet helt greit. Mine barn er brune i huden, og stolte av det. Og det hadde vel ikke vært noe problem for henne heller, om det ikke hadde blitt gjort til et stort poeng støtt og stadig. Og gjerne i form av "du er brun som en bæsj" og tilsvarende. Man blir nok lei av å være "Per, den brune", på samme måten som at man blir lei av å bli kalt "Anne, hun med fregnene" eller "Pål, han med brillene. Unger har ikke lyst til å skille seg ut. De vil være Per, Pål og Anne, enkelt og greit.

Diskusjonen gikk rundt begrepene "neger" og "mulatt", som er negativt ladede begrep for store deler av den gruppen som "vi" velger å betegne som neger og mulatt. Og i den forbindelse var det noen som spurte hva man da skal kalle dem. Og DA var det det ble påpekt fra flere av oss at vi ikke så noe poeng med at hudfarge alltid skulle trekkes inn når man skal omtale persone med annen hudfarge, at det går an å beskrive folk uten å si at de er brune, hvite eller kufiolilla.

Jeg har en gyllebrun datter, og jeg gjør det jeg kan for å fortelle at det er vakkert å være brun. Det hadde aldri ramlet meg inn i halvsøvne å rette på henne om hun sa at hun eller noen andre var brune. Men jeg hadde rettet på henne om hun betegnet noen som neger, mulatt eller degos. Og hvis du ikke ser forskjellen, så må du ha litt tungt for det.

Så vi kan ta fram te-skjeen:

1) Man bruker ikke nerger, mulatt eller degos om andre mennesker.

2) Man kan svært gjerne si at noen er brune eller mørke.

3) Men det er også fullt mulig å beskrive noen uten å si hvilken farge de har, og har man navnet, blir det smør på flesk å si "Abdullah, han negeren", "Mohahmmad, pakkisen", "Miguel, degosen". Og har mennesket et norsk navn så trenger man vel heller ikke understreke at mennesket skiller seg ut ved å ha en annen hudfarge, så sant det ikke er et poeng å fremheve akkurat det. Og hvor ofte er det eg egentlig det?

Nei, det er ikke ofte, men det skjer.

Men hvem har plutselig kommet på at mulatt er et skjelsord? Det finnes faktisk de som er stolte over å være det. Skal de også bynne å skjemmes over å kalle seg selv det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mulatt

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

20

• keinstein

12

• snø

8

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Prøver å være både søt og hyggelig når jeg ber folk om å fjerne lausungene sine fra meg, men tror du ikke at de hisser seg opp likevel?

Sikkert noen ekstremt håsåre traktorlesber, ikke noe å bry seg om!

Skrevet

Men for meg er mulatt og mestis likt i verdi...om jeg kan si det.

Navnet mitt betyr "Den blinde" så det er vel derfor jeg nekter å se...

Men det er kanskje ikke korrekt å betegne meg som blind -all den tid jeg bare trenger briller noen ganger?

Hva ordet betyr - det vet jo bare tullinger som forsker det frem for å gjøre seg viktige og gi oss vanlig folk stempler som rasehatere og det som verre er.

Jeg har jo skjønt på andre innlegg at du er nokså stor Flisa. Så da er det vel ok at folk i dine omgivelser kaller deg for "feiten"? eller "bolla". Selvfølgelig ikke ondt ment, de synes sikkert det er koselige ord. Og de beskriver jo bare det de ser.....

Skrevet

Jeg har jo skjønt på andre innlegg at du er nokså stor Flisa. Så da er det vel ok at folk i dine omgivelser kaller deg for "feiten"? eller "bolla". Selvfølgelig ikke ondt ment, de synes sikkert det er koselige ord. Og de beskriver jo bare det de ser.....

Og boller er jo godt! Nesten like godt som sjokolade....

Gjest Hemmelig som alltid
Skrevet

Hæh? har du og gått i klasse med stian 1 og 2? Kuuult! :)

Skrevet

Hæh? har du og gått i klasse med stian 1 og 2? Kuuult! :)

Jada, og feiten, brilleslangen, kvisetrynet og dundrelespa også. Mente selvfølgelig ikke noe vondt med det, for oss andre i klassen var det bare koselige kjælenavn som beskrev det vi så.

Skjønner ærlig talt ikke hva folk styrer med, vi må jo få kalle folk hva vi vil uten at dette PK-politiet skal rykke ut. Sant?

Skrevet

Jeg tror du har oppdaget noe vesentlig.

Noen prøver å skape en illusjon.

Antagelig for å gi oss dårlig samvittighet.

Hvorfor noen skulle få dårlig samvittighet er meg helt ukjent. Enda mer absurd er at jeg skulle få det. Jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet og har personlig gitt alle den samme sjansen til å gjøre seg fortjent til min respekt. Ikke alle har lykkes, og mye skyldes intoleranse. De tolererer ikke meg, de tåler ikke at jeg er den jeg er. Jeg bryr meg ikke med andre saker, og krever til gjengjeld at ingen bryr seg med mine eller fortrenger eller forakter det som jeg setter pris på, og som ikke skader noen. Mitt øl, min mening, min kropp, min tradisjon, min kultur, mitt land, mine landsmenn, min mat skader ingen.

Skrevet

Jada, og feiten, brilleslangen, kvisetrynet og dundrelespa også. Mente selvfølgelig ikke noe vondt med det, for oss andre i klassen var det bare koselige kjælenavn som beskrev det vi så.

Skjønner ærlig talt ikke hva folk styrer med, vi må jo få kalle folk hva vi vil uten at dette PK-politiet skal rykke ut. Sant?

Også hu vi kalte "Slegga".

Faren var fra Chile, men det tror jeg ingen ofret en tanke. Hu klinte til folk, det var det som ble lagt merke til :-)

Skrevet

Jeg tror du har oppdaget noe vesentlig.

Noen prøver å skape en illusjon.

Antagelig for å gi oss dårlig samvittighet.

Hvorfor noen skulle få dårlig samvittighet er meg helt ukjent. Enda mer absurd er at jeg skulle få det. Jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet og har personlig gitt alle den samme sjansen til å gjøre seg fortjent til min respekt. Ikke alle har lykkes, og mye skyldes intoleranse. De tolererer ikke meg, de tåler ikke at jeg er den jeg er. Jeg bryr meg ikke med andre saker, og krever til gjengjeld at ingen bryr seg med mine eller fortrenger eller forakter det som jeg setter pris på, og som ikke skader noen. Mitt øl, min mening, min kropp, min tradisjon, min kultur, mitt land, mine landsmenn, min mat skader ingen.

Du burde kanskje ta en liten tur på apoteket?

Skrevet

Du burde kanskje ta en liten tur på apoteket?

Kongerøkelse?

Skrevet

Jeg er like blind, men ser, så det bør være håp for deg også ;o)

Me too:-)

Skrevet

HELT ENIG!

Og på skolen har vi hatt tilløp til at noen blir kalt "homo!" (sagt i en foraktelig tone) og da sier jeg alltid; "Å?, er han det, han?" Flott at man blir klar over det selv i tidlig alder og ikke gjemmer seg bort" - da ser ungene rart på meg...

Der har vi voksne en stor oppgave. Avdramatisere og normalisere ord og begreper før de får etablert seg som noe man kan bruke for å såre. Uvitenhet avler misbruk.

Skrevet

Nei, det er ikke ofte, men det skjer.

Men hvem har plutselig kommet på at mulatt er et skjelsord? Det finnes faktisk de som er stolte over å være det. Skal de også bynne å skjemmes over å kalle seg selv det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mulatt

"Skal de også bynne å skjemmes over å kalle seg selv det"

Jepp. Det er hele poenget, slik at det skapes debatter og noen kan slå politisk og innflytelsemessig mynt på det.

Hele organsiasjoner er blitt skapt på illusjoner.

Til slutt settes det opp en statue på Galdhøpiggen: hun som avskaffet ordet neger. Skaper en illusjon og blir helt på å avskaffe den igjen? Jeg tror jeg ler meg i hjæl. Er vi så teite?

Skrevet

Så hjertens enig! Så når jeg omtaler psykisk utviklingshemmede som "åndsvake", personer med down syndrom som "mongoer" og psykisk syke som "sinnsyke" og barn med ugifte foreldre som "lausunger", så er det jo egentlig så hyggelig ment. Kan ærlig talt ikke fatte hvorfor folk er så hårsåre, det er jo sagt i beste mening og for meg er disse ordene helt flotte og nøytrale! Nei, folk er jammen rare....

Som om jeg skulle sagt det selv!

Jeg pleier å kalle sønnen min for slike ting med jevne mellomrom, bare for å sørge for at han ikke blir hårsår.

Skrevet

Men herlighet, hvorfor er det så forbanna viktig for deg å fortsette å bruke et begrep som så mange - som det faktisk angår - opplever som støtende?

Er det for krevende for deg å finne nye begreper? Blir det en for stor utfordring for intellektet?

Det er noe som heter respekt og folkeskikk. De begrepene omfatter å la være å kalle folk noe de oppfatter som støtende.

http://tinyurl.com/y4mklx

Skrevet

Men herlighet, hvorfor er det så forbanna viktig for deg å fortsette å bruke et begrep som så mange - som det faktisk angår - opplever som støtende?

Er det for krevende for deg å finne nye begreper? Blir det en for stor utfordring for intellektet?

Det er noe som heter respekt og folkeskikk. De begrepene omfatter å la være å kalle folk noe de oppfatter som støtende.

http://tinyurl.com/y4mklx

SÅ enkelt burde det være: bare la være. Forklar kun de som ikke forstår, og la det bare ligge. Kunnskap er veien å gå. Med kunnskapen kommer fornuften.

Hvi vi skal terge noen eller diskriminere noen, så gjør vi det uten det ene ordet.

Skrevet

Er det lov å si mestis?

Jepp. Men du kan også la være hvis du vil.

Pakistanere og indere kaller seg med et fellesnavn for "desi", de kaller t o m nettstedet sitt for desi.no.

Desihår, desikultur, desidame osv. Helt OK å si nå, men bare vent til de norske empati-gærningene får tak i det. Ingen sak for dem å bli fornærmet og sinte på desi'enes vegne, og så får de med seg noen få desi'er for å lage bråk, skape splid og hat.

Skrevet

Ja, men en kan ikke alltid vite hva som sårer! At neger og mulatt kan være sårende, har vi vel forstått, men hvorfor kan en ikke si"eskimo" lenger? Betyr ordet noe? Og som Flisa sier: mestis, er det sårende for noen? Er må nesten VITE disse tingene, det er IKKE selvforklarende!

mvh

"The claim that Eskimo is offensive is based primarily on a popular but disputed etymology tracing its origin to an Abenaki word meaning “eaters of raw meat.” Though modern linguists speculate that the term actually derives from a Montagnais word referring to the manner of lacing a snowshoe, the matter remains undecided, and meanwhile many English speakers have learned to perceive Eskimo as a derogatory term invented by unfriendly outsiders in scornful reference to their neighbors' unsophisticated eating habits."

(American Heritage Dictionaries)

Skrevet

Men PK-politiet har talt.

Indianer og eskimo er også på lista nå.

Trønder blir nok det neste.

Disse j..... trønderne. Til og med her finnes de, kommer her og rapper kundene mine. T o m kvinnfolka våre tar de!

Skrevet

Men PK-politiet har talt.

Indianer og eskimo er også på lista nå.

Trønder blir nok det neste.

Eskimo og Indianer er navn hvite menn som la under seg kolonier benyttet, noe de aldri har brukt på seg selv og det er her hele forskjellen ligger. Eskimoer er Inuitt betyr menneske og Eskimo betyr "de som spiser rått kjøtt".

Indianere er noe som kom med kolonistene, det er ikke betegnelse på urfolket, som samlet gruppe vil de betegnes som native american.

Jeg ser ikke problemet ved å bruke disse betegnelsene. Samene vil bli kalt samer og ikke lapper, av samme årsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...