flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Så hjertens enig! Så når jeg omtaler psykisk utviklingshemmede som "åndsvake", personer med down syndrom som "mongoer" og psykisk syke som "sinnsyke" og barn med ugifte foreldre som "lausunger", så er det jo egentlig så hyggelig ment. Kan ærlig talt ikke fatte hvorfor folk er så hårsåre, det er jo sagt i beste mening og for meg er disse ordene helt flotte og nøytrale! Nei, folk er jammen rare.... Tullprat -neger har faktisk vært et akseptert ord helt inntil for litt siden - når noen fikk for seg at det lignet for mye på det negative ordet "nigger". Lausunger og mongoer har ALDRI vært annet enn negative ord - og det bruker vi ikke. Denne diskusjonen gjelder ord som de aller fleste over 30 år er vokst opp med er helt ok. 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Jeg har jo skjønt på andre innlegg at du er nokså stor Flisa. Så da er det vel ok at folk i dine omgivelser kaller deg for "feiten"? eller "bolla". Selvfølgelig ikke ondt ment, de synes sikkert det er koselige ord. Og de beskriver jo bare det de ser..... Feita eller bolla har aldri vært ment positivt - det har neger og mulatt -du må jo for fanken se forskjellen på at et ord begynner å bli et skjellsord -når det før var husrent - og de aller aller fleste bruker det positivt. Det samme med "homo" - det er en betegnelse - og det begynner å bli et skjellsord blant folk. Men kall meg gjerne feita Så kan jeg kalle deg "trang i nøtta" for da viser vi godt hvem vi er. 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Eskimo og Indianer er navn hvite menn som la under seg kolonier benyttet, noe de aldri har brukt på seg selv og det er her hele forskjellen ligger. Eskimoer er Inuitt betyr menneske og Eskimo betyr "de som spiser rått kjøtt". Indianere er noe som kom med kolonistene, det er ikke betegnelse på urfolket, som samlet gruppe vil de betegnes som native american. Jeg ser ikke problemet ved å bruke disse betegnelsene. Samene vil bli kalt samer og ikke lapper, av samme årsak. Så vi skal leke Cowboy og native americans nå da eller? 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Ja, men en kan ikke alltid vite hva som sårer! At neger og mulatt kan være sårende, har vi vel forstått, men hvorfor kan en ikke si"eskimo" lenger? Betyr ordet noe? Og som Flisa sier: mestis, er det sårende for noen? Er må nesten VITE disse tingene, det er IKKE selvforklarende! mvh Nei - det er ikke selvforklarende all den tid vi er vokst opp med at det er greit. Skal de ikke snart slutte å lage Negro sukkerkulør? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Nei - det er ikke selvforklarende all den tid vi er vokst opp med at det er greit. Skal de ikke snart slutte å lage Negro sukkerkulør? Det er bare her til lands man slipper unna med akkurat det, i hvert fall. Har utenlandske venner (bl.a amerikanske og franske) som har fått sjokk av å se det. 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Det er bare her til lands man slipper unna med akkurat det, i hvert fall. Har utenlandske venner (bl.a amerikanske og franske) som har fått sjokk av å se det. Mora mi ble forbanna på Gran Canaria - da vi var der for 14 dager siden-. Marokkanerne som står og selger grep ho i armen og sa ; "norska fiskebolla!" - jeg trudde dama hadde flydd på fyren - hehe Hun sa; "fysj! man sier ikke sånn til folk - det er SCHTØGT! og du må ikke tro at vi handler av deg da!" hehe - som om han skjønte det. 0 Siter
keinstein Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Mulatt er spansk og betyr blanding av esel og hest. Muldyr. Altså ikke noe hyggelig ment, selv om muldyr er hyggelige. Før i tida brukt om halvkaster av hvite og svarte. Er blitt mindre brukt etter hvert. I USA omtales de fleste som "svarte" bare det så vidt er synlig at de har svarte forfedre. Mulatt brukes mest av spansktalende. 0 Siter
keinstein Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Nei - det er ikke selvforklarende all den tid vi er vokst opp med at det er greit. Skal de ikke snart slutte å lage Negro sukkerkulør? Negro er spansk og betyr svart, fargen svart. Sukkerkulør er svart. Ovnssverte er også svart, og hadde et "ukorrekt" navn en gang i tida. NIGRA? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Tullprat -neger har faktisk vært et akseptert ord helt inntil for litt siden - når noen fikk for seg at det lignet for mye på det negative ordet "nigger". Lausunger og mongoer har ALDRI vært annet enn negative ord - og det bruker vi ikke. Denne diskusjonen gjelder ord som de aller fleste over 30 år er vokst opp med er helt ok. Og du klarer ikke lære nye ord? 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Negro er spansk og betyr svart, fargen svart. Sukkerkulør er svart. Ovnssverte er også svart, og hadde et "ukorrekt" navn en gang i tida. NIGRA? Ovnssverten het visst Nigger. 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Og du klarer ikke lære nye ord? hm? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 hm? "Denne diskusjonen gjelder ord som de aller fleste over 30 år er vokst opp med er helt ok." Det er ikke et argument at et ord har vært ok tidligere. Nå er det ikke det lenger og da forholder man seg til det. Mener jeg 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 "Denne diskusjonen gjelder ord som de aller fleste over 30 år er vokst opp med er helt ok." Det er ikke et argument at et ord har vært ok tidligere. Nå er det ikke det lenger og da forholder man seg til det. Mener jeg Det er helt nytt for meg - i dag, eller i går at MULATT er stygt. Neger visste jeg om - og sier aldri det offentlig - man tør jo ikke. Men indianer, mestis, eskimo......nei - snart kaller jeg alle Gunnar og Grethe :-) Mongoloid er heller ikke det samme som "helt Mongo" -heller, syns jeg. Man må nesten akspetere at et syndrom ble kalt Mongolisme før - og at det i dag heter Downs. Hva er forskjellen? Betegnelsen kom vel av at de lignet folk fra Mongolia? Er det så negativt da? Det er mange sykdommer/diagnoser/syndromer som har slike historiske navn. Hvorfor må man plutselig si at det ikke lenger er husrent? Krøpling og sinnsyk er noe helt annet - det er negativt ladet og har alltid vært det. Slike ord bruker vi ikke. Jeg sier handikappet - enda jeg tror det heter funskjonshemmet -og kanskje noe etter det også? 0 Siter
keinstein Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Ovnssverten het visst Nigger. Jupp. Det var jo mer ukorrekt. Og når jeg tenker etter så jobbet jeg i jernvarebutikk da jeg var 13-14 år, og der sto de på hylla. Tegningen på flaska var av en neger, og svært lik dem du så i Knoll og Tott-heftene. Er Knoll og Tott korrekte i dag? FANTOMET var høyst ukorrekt med pygmeer. Noen av pepperposene og krydderboksene var også utstyrt med karikerte arabere og negre. Massevis av leketøy er høyst ukorrekte. Ei dame her oppe har en hel samling. Min far kjøpte en høyst ukorrekt sparebøsse i utlandet med en "artig" neger på. 0 Siter
keinstein Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Det er helt nytt for meg - i dag, eller i går at MULATT er stygt. Neger visste jeg om - og sier aldri det offentlig - man tør jo ikke. Men indianer, mestis, eskimo......nei - snart kaller jeg alle Gunnar og Grethe :-) Mongoloid er heller ikke det samme som "helt Mongo" -heller, syns jeg. Man må nesten akspetere at et syndrom ble kalt Mongolisme før - og at det i dag heter Downs. Hva er forskjellen? Betegnelsen kom vel av at de lignet folk fra Mongolia? Er det så negativt da? Det er mange sykdommer/diagnoser/syndromer som har slike historiske navn. Hvorfor må man plutselig si at det ikke lenger er husrent? Krøpling og sinnsyk er noe helt annet - det er negativt ladet og har alltid vært det. Slike ord bruker vi ikke. Jeg sier handikappet - enda jeg tror det heter funskjonshemmet -og kanskje noe etter det også? "Jeg sier handikappet - enda jeg tror det heter funskjonshemmet -og kanskje noe etter det også?" Litt om det. Funksjonshemmet sier noe om sykdommen eller skaden. Handikap beskriver derimot problemene med å utføre oppgaver og gjøremål. Å mangle armer er en funksjonshemming, å ikke kunne bruke ostehøvel er et handikap. Selv om du ser normalt, så blir du og alle seende handikappet i totalt mørke. Lommelykta blir da et hjelpemiddel. For en blind spiller hverken lyset eller lommelykta noen rolle. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Det er helt nytt for meg - i dag, eller i går at MULATT er stygt. Neger visste jeg om - og sier aldri det offentlig - man tør jo ikke. Men indianer, mestis, eskimo......nei - snart kaller jeg alle Gunnar og Grethe :-) Mongoloid er heller ikke det samme som "helt Mongo" -heller, syns jeg. Man må nesten akspetere at et syndrom ble kalt Mongolisme før - og at det i dag heter Downs. Hva er forskjellen? Betegnelsen kom vel av at de lignet folk fra Mongolia? Er det så negativt da? Det er mange sykdommer/diagnoser/syndromer som har slike historiske navn. Hvorfor må man plutselig si at det ikke lenger er husrent? Krøpling og sinnsyk er noe helt annet - det er negativt ladet og har alltid vært det. Slike ord bruker vi ikke. Jeg sier handikappet - enda jeg tror det heter funskjonshemmet -og kanskje noe etter det også? Det heter mennesker med funksjonsnedsettelser, som jeg sa tidligere er det ikke lett å holde tunga rett i munnen og jeg forventer det ikke heller. Så nå er jeg egentlig gruelig fornærmet flisa over at du kalte det for funksjonhemmede ;o) 0 Siter
Gjest ikke _så_ gæli? Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 He he, bra innlegg :-) VI var to i klassen med samme navn. Det ble Nina og lille-Nina. Jeg var lille-Nina, for jeg var minst av oss. Men så mente læreren at det kunne de ikke kalle meg, det var jo ikke noe hyggelig. Vel vel. Vi hadde det bra som Nina og lille-Nina vi. Godt poeng Tippsi. 0 Siter
Gjest ikke _så_ gæli? Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Men herlighet, hvorfor er det så forbanna viktig for deg å fortsette å bruke et begrep som så mange - som det faktisk angår - opplever som støtende? Er det for krevende for deg å finne nye begreper? Blir det en for stor utfordring for intellektet? Det er noe som heter respekt og folkeskikk. De begrepene omfatter å la være å kalle folk noe de oppfatter som støtende. http://tinyurl.com/y4mklx Det er et godt poeng, la vær å støte noen. Problemet er at nye ord hele tiden blir tatt i bruk av de som _ønsker_ å støte noen. Når man slutter å si utviklingshemmet sier man beboer istedet. Så blir det belastende, og så blir det bruker istedet. Så blir vel snart det belastende og de må finne på noe nytt. Poenget: de som vil støte noen bruker de ordene de har tilgjengelig. Det er jo synd at de hele tiden skal vinne, slik at vi andre får flere og flere tabuord, istedet for at man kan ta tilbake ordene og gjøre dem til hyggelige ord? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.