Gå til innhold

Ang. mulattdebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eskimo og Indianer er navn hvite menn som la under seg kolonier benyttet, noe de aldri har brukt på seg selv og det er her hele forskjellen ligger. Eskimoer er Inuitt betyr menneske og Eskimo betyr "de som spiser rått kjøtt".

Indianere er noe som kom med kolonistene, det er ikke betegnelse på urfolket, som samlet gruppe vil de betegnes som native american.

Jeg ser ikke problemet ved å bruke disse betegnelsene. Samene vil bli kalt samer og ikke lapper, av samme årsak.

Hva heter indianere som samlebetegnelse på norsk da? Ikke native american i hvertfall?? I alle dager, er indianer u-PK å si også nå?? Nå er det like før jeg ikke gidder å følge med mer, og begynner å si neger igjen....

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

20

• keinstein

12

• snø

8

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke _så_ gæli?
Skrevet

Ja, men en kan ikke alltid vite hva som sårer! At neger og mulatt kan være sårende, har vi vel forstått, men hvorfor kan en ikke si"eskimo" lenger? Betyr ordet noe? Og som Flisa sier: mestis, er det sårende for noen? Er må nesten VITE disse tingene, det er IKKE selvforklarende!

mvh

Og hva gjør det for verdensfreden om vi her i NOrge bruker Eskimo og Indianer om disse folkegruppene? Som NORSKE, positive ord?

Skrevet

Hva heter indianere som samlebetegnelse på norsk da? Ikke native american i hvertfall?? I alle dager, er indianer u-PK å si også nå?? Nå er det like før jeg ikke gidder å følge med mer, og begynner å si neger igjen....

Heter sikkert urbefolkningen i Amerika. Jeg er også lei hele diskusjonen og synes den har utviklet seg i ufine retninger.

Skrevet

Det er et godt poeng, la vær å støte noen. Problemet er at nye ord hele tiden blir tatt i bruk av de som _ønsker_ å støte noen. Når man slutter å si utviklingshemmet sier man beboer istedet. Så blir det belastende, og så blir det bruker istedet. Så blir vel snart det belastende og de må finne på noe nytt.

Poenget: de som vil støte noen bruker de ordene de har tilgjengelig. Det er jo synd at de hele tiden skal vinne, slik at vi andre får flere og flere tabuord, istedet for at man kan ta tilbake ordene og gjøre dem til hyggelige ord?

Med mindre du er svart selv, er det uansett ikke opp til deg å ta ordet tilbake.

Det handler om å respektere andre.

Skrevet

He he, bra innlegg :-)

VI var to i klassen med samme navn. Det ble Nina og lille-Nina. Jeg var lille-Nina, for jeg var minst av oss. Men så mente læreren at det kunne de ikke kalle meg, det var jo ikke noe hyggelig.

Vel vel. Vi hadde det bra som Nina og lille-Nina vi. Godt poeng Tippsi.

Men herlighet, du kan ikke sammeligne det. "Nina" har aldri vært noen minoritet, eller slave, eller omtalt i bøker som "mindre begavede enn oss mennesker" (sic!)

Gjest ikke _så_ gæli?
Skrevet

Men herlighet, du kan ikke sammeligne det. "Nina" har aldri vært noen minoritet, eller slave, eller omtalt i bøker som "mindre begavede enn oss mennesker" (sic!)

Poenget er ikke et lille-nina ikke er mindreverdig eller hva du mener. Poenget var at jeg ikke skjønte at det var noe galt i lille-Nina, men så måtte læreren gjøre et poeng av det og gi de andre barna dårlig samvittighet fordi det var slemt å kalle meg "lille". Det var det som var ille - at jeg var "lille".

Ikke at jeg var "Nina". *oppgitt*

Annonse

Skrevet

Det heter mennesker med funksjonsnedsettelser, som jeg sa tidligere er det ikke lett å holde tunga rett i munnen og jeg forventer det ikke heller.

Så nå er jeg egentlig gruelig fornærmet flisa over at du kalte det for funksjonhemmede ;o)

Godt du ikke er neger da, Dorthemor! :D

Skrevet

Godt du ikke er neger da, Dorthemor! :D

Knis, jeg kjenner to negre som feiler det samme som meg og han ene synes negerordet er helt greit men hun andre vil kalles svart. OK, jeg bøyer meg for det.

Forresten så blir jeg stadig kalt ord som ikke er PK og det er bare et par stykker jeg misliker.

Skrevet

De heter nå urin-våner :)

Skrevet

Og hva gjør det for verdensfreden om vi her i NOrge bruker Eskimo og Indianer om disse folkegruppene? Som NORSKE, positive ord?

Da kommer de og klasebomber oss.

Skrevet

Det jeg synes er litt morsomt er at det for mange er et sterkt skjellsord å faktisk kalle noen eller noe politisk korrekt også.

Annonse

Skrevet

PK-politiet

Ja, dem skal vi passe oss for. Det er godt de ikke befinner seg i vår egen stue.

Skrevet

Ja, dem skal vi passe oss for. Det er godt de ikke befinner seg i vår egen stue.

Nå skal jeg legge meg :)

NATTA!

Skrevet

Feita eller bolla har aldri vært ment positivt - det har neger og mulatt -du må jo for fanken se forskjellen på at et ord begynner å bli et skjellsord -når det før var husrent - og de aller aller fleste bruker det positivt.

Det samme med "homo" - det er en betegnelse - og det begynner å bli et skjellsord blant folk.

Men kall meg gjerne feita :)

Så kan jeg kalle deg "trang i nøtta" :)

for da viser vi godt hvem vi er.

Å joda, bolla kan være positivt. Jeg ble kalt bolla da jeg var liten, fordi jeg var en bollete baby. Det hang ved meg et stykke opp i oppveksten, og det falt meg faktisk ikke inn at det kunne være negativt ment. Så siden jeg ikke har noen negative assosiasjoner med det ordet, må det da være helt kurant å kalle alle overvektige for bolla?

Skrevet

Å joda, bolla kan være positivt. Jeg ble kalt bolla da jeg var liten, fordi jeg var en bollete baby. Det hang ved meg et stykke opp i oppveksten, og det falt meg faktisk ikke inn at det kunne være negativt ment. Så siden jeg ikke har noen negative assosiasjoner med det ordet, må det da være helt kurant å kalle alle overvektige for bolla?

Ja - det syns jeg :)

Gjest ikke _så_ gæli?
Skrevet

Med mindre du er svart selv, er det uansett ikke opp til deg å ta ordet tilbake.

Det handler om å respektere andre.

Svart? Er det greit å si svart? Men ikke brun?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...