flisa Skrevet 22. desember 2006 Skrevet 22. desember 2006 Svart? Er det greit å si svart? Men ikke brun? Det er DET jeg syns er så rart. Jeg retter meg gjerne etter de som er korrekt -men jeg syns det er ille å kalle folk med negroide trekk, "svarte" -mens jeg kan bruke vakrere ord for alle andre... 0 Siter
snø Skrevet 22. desember 2006 Skrevet 22. desember 2006 Svart? Er det greit å si svart? Men ikke brun? Det er greit å si brun også, men det er ikke greit å si neger eller mulatt.... Men det er ikke greit å si brun og svart hele tiden, eller rettere sagt, det er unødvendig å omtale hudfargen når man vet hva en person heter, eller enkelt kan forlare hvem personen er. Den brune personen kan bli litt lei av det, akkurat som personen som bruker briller kan bli det om h*n hele tiden skal være h*n med brillene. See? Den opprinelige debatten var om vi skulle bruke mulatt og neger. Og i den forbindelse ble det påpekt at det burde være unødvendig å hele tiden bruke begrep som viser til hudfargen til personen man snakker om. Men det er ingen som har sagt at man ikk kan bruke hvit, rosa, brun eller sort. 0 Siter
gripp Skrevet 22. desember 2006 Skrevet 22. desember 2006 Det er DET jeg syns er så rart. Jeg retter meg gjerne etter de som er korrekt -men jeg syns det er ille å kalle folk med negroide trekk, "svarte" -mens jeg kan bruke vakrere ord for alle andre... neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger 0 Siter
Gjest Hva skjer'a? Skrevet 22. desember 2006 Skrevet 22. desember 2006 Du har bare så totalt misforstått! For det første handler dette ikke om man kan si at noen er mørke eller brune i huden. Det er i utgangspunktet helt greit. Mine barn er brune i huden, og stolte av det. Og det hadde vel ikke vært noe problem for henne heller, om det ikke hadde blitt gjort til et stort poeng støtt og stadig. Og gjerne i form av "du er brun som en bæsj" og tilsvarende. Man blir nok lei av å være "Per, den brune", på samme måten som at man blir lei av å bli kalt "Anne, hun med fregnene" eller "Pål, han med brillene. Unger har ikke lyst til å skille seg ut. De vil være Per, Pål og Anne, enkelt og greit. Diskusjonen gikk rundt begrepene "neger" og "mulatt", som er negativt ladede begrep for store deler av den gruppen som "vi" velger å betegne som neger og mulatt. Og i den forbindelse var det noen som spurte hva man da skal kalle dem. Og DA var det det ble påpekt fra flere av oss at vi ikke så noe poeng med at hudfarge alltid skulle trekkes inn når man skal omtale persone med annen hudfarge, at det går an å beskrive folk uten å si at de er brune, hvite eller kufiolilla. Jeg har en gyllebrun datter, og jeg gjør det jeg kan for å fortelle at det er vakkert å være brun. Det hadde aldri ramlet meg inn i halvsøvne å rette på henne om hun sa at hun eller noen andre var brune. Men jeg hadde rettet på henne om hun betegnet noen som neger, mulatt eller degos. Og hvis du ikke ser forskjellen, så må du ha litt tungt for det. Så vi kan ta fram te-skjeen: 1) Man bruker ikke nerger, mulatt eller degos om andre mennesker. 2) Man kan svært gjerne si at noen er brune eller mørke. 3) Men det er også fullt mulig å beskrive noen uten å si hvilken farge de har, og har man navnet, blir det smør på flesk å si "Abdullah, han negeren", "Mohahmmad, pakkisen", "Miguel, degosen". Og har mennesket et norsk navn så trenger man vel heller ikke understreke at mennesket skiller seg ut ved å ha en annen hudfarge, så sant det ikke er et poeng å fremheve akkurat det. Og hvor ofte er det eg egentlig det? Er mulatt "feil"? Jeg er adoptivmamma selv, og jeg har aldri tenkt på mulatt som sårende og feil. Da er jeg mer med på "neger", for det har jo blitt brukt som et skjellsord. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.