Gå til innhold

PK ordliste etterlyses

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl
Skrevet

Finnes det på nett?

Altså, vi kan bytte ut

mulatt med mestis

pakistaner/ inder med desi

jungel med regnskog

neger med farget/ sort

høvding med leder

Så spør jeg da, i all min uvitenhet om de nye PK uttrykkene for:

folk i rullestol

psykisk utviklingshemmet

eskimo

indianer

noen fler? Som sagt så er ikke jeg så opptatt av ord i seg selv, men ok, kjip å tråkke på tær hvis jeg kan unngå. Så kan jeg heller fortsette å bruke fy-ordene for meg selv.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Mista nikket

10

• amber sun

9

• hidi

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Debra irl
Skrevet

Eskimoene vil kalles inuitter!

mvh

Ah- stemmer. Dét visste jeg jo egentlig! Takk for påminnelse.

Skrevet

Hore bør du sette inn på lista di. Det er et ord som veldig ofte er brukt på norske, helt vanlige kvinner av de som står på lista over ord som ikke er PK

Skrevet

Vi sender deg på omskoleringskurs. 30 års straffarbeid. Det gjorde Josef.

Skrevet

Hore bør du sette inn på lista di. Det er et ord som veldig ofte er brukt på norske, helt vanlige kvinner av de som står på lista over ord som ikke er PK

Det ordet er så velbrukt i visse bydeler i Oslo og flere skandinaviske storbyer at det har mistet sin injurierende kraft. Finnes i lista over de 10 første ordene man lærer i Norge.

Skrevet

Det ordet er så velbrukt i visse bydeler i Oslo og flere skandinaviske storbyer at det har mistet sin injurierende kraft. Finnes i lista over de 10 første ordene man lærer i Norge.

Men alikevel er det veldig nedverdigende å få slengt det etter seg. Selv om det har mistet sin kraft er det et negativt ladet ord.

Skrevet

Har ennå til gode å bli kalt hore av noen som helst på den lista, jeg. Uhm, men av en eller annen grunn regner regner jeg med at du ikke henviser til rullestolbrukere eller inuit...?

Skrevet

Har ennå til gode å bli kalt hore av noen som helst på den lista, jeg. Uhm, men av en eller annen grunn regner regner jeg med at du ikke henviser til rullestolbrukere eller inuit...?

Hehe, nei, det er ikke de jeg mente, flirer fortsatt

Skrevet

Men alikevel er det veldig nedverdigende å få slengt det etter seg. Selv om det har mistet sin kraft er det et negativt ladet ord.

I ordet ligger manglende aksept for seksuell frihet.

I en fordomsfri, sykdomsfri og sjalusifri verden kunne sex vært handelsvare som alle andre tjenester. Men dessverre er det så mange som ønsker å kontrollere andre, og sex er desverre så veldig viktig for mange, at det er effektivt å fordømme. Det er negativt å ha mye og variert sex, såkalt småpervers.

Skrevet

I ordet ligger manglende aksept for seksuell frihet.

I en fordomsfri, sykdomsfri og sjalusifri verden kunne sex vært handelsvare som alle andre tjenester. Men dessverre er det så mange som ønsker å kontrollere andre, og sex er desverre så veldig viktig for mange, at det er effektivt å fordømme. Det er negativt å ha mye og variert sex, såkalt småpervers.

Spesiellt når det gjelder kvinner

Skrevet

Mulatt og mestis er ikke det samme. Mestiser er blanding av europeisk og amerikansk urbefolkning (siden indianer er så lite PK =). Og for å toppe det hele, så er mestis i noen latin-amerikanske land blitt politisk ukorrekt det også, hehe.

Skrevet

Sort kan vel umulig være en god beskrivelse? For det første er ikke de som tidligere ble kalt for negre (den var smart!) helt sorte, og for det andre er sort det motsatte av hvitt, og mens hvitt forbindes med uskyld og noe vakkert, forbindes sort med det motsatte; ja - til og med satan selv.

Det har jeg lært av Malcolm X.

Samme med ordet mørk, som i mørkemann straight out of hell.

Skrevet

Sort kan vel umulig være en god beskrivelse? For det første er ikke de som tidligere ble kalt for negre (den var smart!) helt sorte, og for det andre er sort det motsatte av hvitt, og mens hvitt forbindes med uskyld og noe vakkert, forbindes sort med det motsatte; ja - til og med satan selv.

Det har jeg lært av Malcolm X.

Samme med ordet mørk, som i mørkemann straight out of hell.

Jeg sier til ungene; "fy så svart du er - gå og vask deg" Så for meg er det mer negativt å kalle noen svarte.

Jeg sier jo mørkhudet med afrikanske trekk om jeg må beskrive en "neger" - for jeg tør egentlig ikke noe annet.

Skrevet

Jeg sier til ungene; "fy så svart du er - gå og vask deg" Så for meg er det mer negativt å kalle noen svarte.

Jeg sier jo mørkhudet med afrikanske trekk om jeg må beskrive en "neger" - for jeg tør egentlig ikke noe annet.

Jeg tør snart ikke si noe til/om folk med annen hudfarge enn meg eller til adoptanter jeg...

Skrevet

Jeg tør snart ikke si noe til/om folk med annen hudfarge enn meg eller til adoptanter jeg...

Enig - for da får man jammen høre hvor innsnevra, gammeldags og ondsinnet man er. . Mens man egentlig føler seg snill. rart

Skrevet

Nå er det veldig sjelden jeg trenger å beskrive noens hudfarge, men de gangene jeg trenger det er jeg fryktelig redd for å si noe feil. For jeg aner faktisk ikke hva som er riktig.

For meg er også sort og mørk langt styggere enn neger, men siden jeg vet at neger ikke er greit, sier jeg det ikke. Men for meg er ikke sort og mørk greit. Og sier jeg afrikaner og det viser seg at mannen eller kvinnen ikke er fra Afrika, kan fort det også være veldig feil.

Det hele er for dumt.

Jeg har for øvrig aldri møtt noen med annen hudfarge enn meg som henger seg opp i disse begrepene.

Skrevet

Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt. Jeg er døv og det å være døv er en del av min identitet. Jeg liker likevel ikke å bli kalt "døving". Vi døve kan godt si det om hverandre, men bare på fleip. Hadde en hørende kalt meg det, hadde jeg ikke likt det.

I mine ører (øyne;-)) er "døving" et nedlatende ord, på samme måte som folk med hvit/sort avstamning synes ordet "mulatt" er det. Ikke like lett for utenforstående å forstå hvorfor det er slik, men det er fordi vi vet for lite om det. Vi bør lytte til de som er "eksperter" og prøve å forholde oss til det. Det må være helt greit å tråkke i salaten og gjøre feil, men da lærer vi noe nytt til neste gang vi trenger å bruke begrepet :-)

Skrevet

Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt. Jeg er døv og det å være døv er en del av min identitet. Jeg liker likevel ikke å bli kalt "døving". Vi døve kan godt si det om hverandre, men bare på fleip. Hadde en hørende kalt meg det, hadde jeg ikke likt det.

I mine ører (øyne;-)) er "døving" et nedlatende ord, på samme måte som folk med hvit/sort avstamning synes ordet "mulatt" er det. Ikke like lett for utenforstående å forstå hvorfor det er slik, men det er fordi vi vet for lite om det. Vi bør lytte til de som er "eksperter" og prøve å forholde oss til det. Det må være helt greit å tråkke i salaten og gjøre feil, men da lærer vi noe nytt til neste gang vi trenger å bruke begrepet :-)

Har aldri i mitt liv hørt ordet døving! Har bare hørt døv, og at noen er blinde/svaksynte.

Vi sørlendinger kan kanskje ikke så mange ord...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...