Gå til innhold

PK ordliste etterlyses

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt. Jeg er døv og det å være døv er en del av min identitet. Jeg liker likevel ikke å bli kalt "døving". Vi døve kan godt si det om hverandre, men bare på fleip. Hadde en hørende kalt meg det, hadde jeg ikke likt det.

I mine ører (øyne;-)) er "døving" et nedlatende ord, på samme måte som folk med hvit/sort avstamning synes ordet "mulatt" er det. Ikke like lett for utenforstående å forstå hvorfor det er slik, men det er fordi vi vet for lite om det. Vi bør lytte til de som er "eksperter" og prøve å forholde oss til det. Det må være helt greit å tråkke i salaten og gjøre feil, men da lærer vi noe nytt til neste gang vi trenger å bruke begrepet :-)

Ikke sant? Jeg har feks lært av Dorthe i dag at det ikke lengre heter funksjonshemmet ;o)

Det har aldri skadet å anstrenge seg pittelitt for å ikke såre andres følelser.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Mista nikket

10

• amber sun

9

• hidi

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå er det veldig sjelden jeg trenger å beskrive noens hudfarge, men de gangene jeg trenger det er jeg fryktelig redd for å si noe feil. For jeg aner faktisk ikke hva som er riktig.

For meg er også sort og mørk langt styggere enn neger, men siden jeg vet at neger ikke er greit, sier jeg det ikke. Men for meg er ikke sort og mørk greit. Og sier jeg afrikaner og det viser seg at mannen eller kvinnen ikke er fra Afrika, kan fort det også være veldig feil.

Det hele er for dumt.

Jeg har for øvrig aldri møtt noen med annen hudfarge enn meg som henger seg opp i disse begrepene.

Jeg synes vi lager altfor mye oppstuss om dette! Folk blir jo livredde for å si noe galt og bli steinet...

Hvis jeg snakker om noen så vet jeg hvor de er i fra, snakker jeg med nye, så spør jeg. Om de er adopterte/første/tredje generasjon innvandrere/asylsøkere etc står faktisk ikke skrevet i panna!

Og om de er svenske, danske, engelske står heller ikke i panna. Jeg spør alle nye jeg treffer om hvor de kommer fra! Og de spør meg!

Det var da himmelsk lite å lage så mye styr av....

Skrevet

Ikke sant? Jeg har feks lært av Dorthe i dag at det ikke lengre heter funksjonshemmet ;o)

Heter det ikke lenger funksjonshemmet?

Hvordan skal vanlige folk vite det?

Skrevet

Har aldri i mitt liv hørt ordet døving! Har bare hørt døv, og at noen er blinde/svaksynte.

Vi sørlendinger kan kanskje ikke så mange ord...

Jeg har iallefall hørt det som slengbemerkning mot døve. Men det er mer vanlig, og alment godkjent, å bruke uttrykket "døvt" om noe som er teit eller dumt. Det liker ikke vi døve spesielt godt ;-)

Skrevet

Enig!

Og jeg visste ikke at funksjonshemmet var et negativt ladet ord, men fra nå av skal jeg venne meg til ikke å bruke det mer ;-)

Skrevet

Heter det ikke lenger funksjonshemmet?

Hvordan skal vanlige folk vite det?

Vi lærte det nå, så fra imorgen av så sier vi "menneske med en funksjonsnedsettelse"? ;-)

Skrevet

Jeg synes vi lager altfor mye oppstuss om dette! Folk blir jo livredde for å si noe galt og bli steinet...

Hvis jeg snakker om noen så vet jeg hvor de er i fra, snakker jeg med nye, så spør jeg. Om de er adopterte/første/tredje generasjon innvandrere/asylsøkere etc står faktisk ikke skrevet i panna!

Og om de er svenske, danske, engelske står heller ikke i panna. Jeg spør alle nye jeg treffer om hvor de kommer fra! Og de spør meg!

Det var da himmelsk lite å lage så mye styr av....

Jeg tror kanskje dette er et fenomen som er spesielt i tiden akkurat nå. Man har de siste årene blitt mer bevisste på hvordan man omtaler andre mennesker og at alle mennesker er like mye verd osv. Av den grunn dukker det opp endel begreper som oppfattes negativt av dem som blir kalt det. Vi kan være med på å endre disse begrepene etterhvert som vi lærer hva som blir "feil" å si. Om noen år er de nye begrepene så innarbeidet at vi ikke lenger tenker over det. Trur eg...

Når jeg tenker meg om... Ordet "døvstum" gikk ut av det norske språk for snart 100 år siden (slettet fra ordlistene). Allikevel brukes begrepet fortsatt..desverre :-(

Skrevet

Jeg har iallefall hørt det som slengbemerkning mot døve. Men det er mer vanlig, og alment godkjent, å bruke uttrykket "døvt" om noe som er teit eller dumt. Det liker ikke vi døve spesielt godt ;-)

Uttrykket sløvt har jeg hørt om dumme og teite tingen, ikke døvt

Skrevet

Vi lærte det nå, så fra imorgen av så sier vi "menneske med en funksjonsnedsettelse"? ;-)

Ok. Da har jeg og et par andre på dol lært det.

Men hvor mange der ute vet at det ikke er lov til å si mulatt? Indinaner? Høvding? Eskimo?

Her inne diskuteres den slags ofte, så vi vet det, men mange der ute er ikke engang klar over at neger ikke er greit lenger.

Skrevet

Enda et ord jeg ikke har hørt... Her bruker vi teit.

I mitt hus forsøker jeg virkelig å å holde på godt norsk, og det innebærer, ingen banning, ingen skjellsord og ingen mobbing. Og ungene er virkelig flinke, når man bare gidder å forklare litt.

Da en av mine sønner gikk på ungdomsskolen, var det en jente i klassen som ble mobbet og pint hver dag. Jeg tok det opp på hvert foreldremøte, lite ble gjort. Jeg spurte min sønn hva som var så feil med denne jenta, men det visste ikke han. Neste foreldremøte tok jeg det opp igjen, for jeg syntes det var grusomt!

Da sa læreren til meg, at din sønn er den eneste i klassen som kan sette seg på en stol etter henne, uten å bli mobbet for det! Hvorfor, spurte jeg, Jo fordi han viser med sin rolige handling sin avsky for de andre sin handling...

Skrevet

Jeg tør snart ikke si noe til/om folk med annen hudfarge enn meg eller til adoptanter jeg...

Men tør du si noe til gravide og nybakte mødre da? Det var ikke så lenge siden det var en tråd vond som et langt år her på dol, hvor gravide og nybakte mødre okket og oiet seg verre enn verst over alt det fantastisk dumme spørsmålene og kommentarene man fikk når man var gravid eller nettopp hadde født.

Det var ganske umiddelbart etter (en av) hårsår-diskusjonene på adopsjon, og jeg tenkte i mitt stille sinn at det var en del dollere som burde ha gått vesentlig stillere i dørene i den diskusjonen, for enkelte ga virkelig hårsår en ny betydning. Og det like etter at de hadde økset ned andre for å være hårsåre. Det var rent fornøyelig å se.

Men helt klart, Lillemus, hvis du ikke klarer å snakke til mennesker uten å kalle dem neger, eller spørre hvem deres virkelige mamma er, så er jeg enig med deg, kanskje best å snakke minst mulig...

Tilgi meg for å være spydig, men i noen tilfeller er det bedre å holde kjeft å la folk tro man er dum, enn å åpne kjeften og fjerne all tvil...

Skrevet

Men hvor mange der ute vet at det ikke er lov til å si mulatt? Indinaner? Høvding? Eskimo?

Her inne diskuteres den slags ofte, så vi vet det, men mange der ute er ikke engang klar over at neger ikke er greit lenger.

Ja, det tar tid å "omvende folket", så man bør være varsom med å tillegge folk rasistiske oppfatninger bare fordi de ikke har fått med seg at et ord ikke er akseptert lenger.

Jeg har forlengst fått med meg at neger ikke er OK, og har vel da tenkt at det samme sikkert gjelder mulatt.

Og det med eskimo har jeg også hørt om, særlig gjennom en kanadisk dame jeg kjenner. Mange kanadiere er jo inuiter, og da vil det lettere bli en "sak" at ordet ikke lenger er PK å bruke enn i land som vårt hvor de eneste eksimoene står utenfor iskremkiosken! ;-)

Men høvding og indianer synes jeg er rene ærestitler! Eller burde vært det ihvertfall.

Og Vesle Hoa har jo også vært oppe i den offentlige debatten: Jeg elsket denne sangen som barn, og Hoa var jo en skikkelig helt som reddet stammen sin fra tyver! Har ikke ett sekund tenkt negative tanker om Hoa og hans stammefrender....;-)

Skrevet

Tror jeg velger lykkelig uvitende... Dette blir for komplisert.

Skrevet

Det er bare det at når et PK ord har vart en stund, så blir det gale og. Og så må man finne opp et nytt.

*oppgitt*

Syns det hele har tatt helt av jeg, det blir bare verre og verre. Kan jo knapt åpne munnen lenger i fare for å støte en eller annen.

Det blir for dumt rett og slett.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke si mulatt da?

Hva kan man si istedenfor mulatt?

Syns dette her blir helt patetisk etterhvert jeg.

Skrevet

Det er bare det at når et PK ord har vart en stund, så blir det gale og. Og så må man finne opp et nytt.

*oppgitt*

Syns det hele har tatt helt av jeg, det blir bare verre og verre. Kan jo knapt åpne munnen lenger i fare for å støte en eller annen.

Det blir for dumt rett og slett.

Er så enig...

Og jeg kommer sikkert til å skrive noe som ikke er helt PK en gang, uten å vite det...

*hjelp*

Skrevet

Jeg tør snart ikke si noe til/om folk med annen hudfarge enn meg eller til adoptanter jeg...

Skjønner deg godt jeg, Lillemus.

Skrevet

Er så enig...

Og jeg kommer sikkert til å skrive noe som ikke er helt PK en gang, uten å vite det...

*hjelp*

Jeg kommer bare til å fortsette å si det jeg pleier å si, så får det heller være.

Her på dol lar jeg være å si en del, fordi det alltid er noen som akker og oier hvis man sier neger, eskimo eller funksjonshemmet eller hva pokker som ikke er PK nok.

I RL snakker jeg vanlig, uten å bli hengt for det. :-)

Skrevet

Eskimoene vil kalles inuitter!

mvh

Hvorfor det? Hva er galt med eskimoer da?

Skrevet

Jeg kommer bare til å fortsette å si det jeg pleier å si, så får det heller være.

Her på dol lar jeg være å si en del, fordi det alltid er noen som akker og oier hvis man sier neger, eskimo eller funksjonshemmet eller hva pokker som ikke er PK nok.

I RL snakker jeg vanlig, uten å bli hengt for det. :-)

Eller hva pokker vi sier... Ler godt jeg nå!

Vi bare gjør det, så får vi ta kjeften når den kommer, ikke sant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...