Gå til innhold

PK ordliste etterlyses

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva pokker vi sier... Ler godt jeg nå!

Vi bare gjør det, så får vi ta kjeften når den kommer, ikke sant!

Jo, der sa du det.

Jeg er helt enig med deg, hidi. :-)

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Mista nikket

10

• amber sun

9

• hidi

8

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455
Skrevet

Det er bare det at når et PK ord har vart en stund, så blir det gale og. Og så må man finne opp et nytt.

*oppgitt*

Syns det hele har tatt helt av jeg, det blir bare verre og verre. Kan jo knapt åpne munnen lenger i fare for å støte en eller annen.

Det blir for dumt rett og slett.

Hva er galt med jungel?

Skrevet

Hva er galt med jungel?

Ikke vet jeg. Men nå må man visst si regnskog. *himle*

Syns det er så tåpelig at jeg bare ler av det etterhvert.

Sier fortsatt jungel jeg.

Jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel

;-P

Skrevet

Er det også galt???

Ja, sant?

Det er helt utrolig.

Derfor gir jeg bare faen i hele tullet etterhvert. Det er bare patetisk syns jeg.

hare1365380455
Skrevet

Er det også galt???

Jeg visste ikke noe om det. *lurer*

hare1365380455
Skrevet

Ikke vet jeg. Men nå må man visst si regnskog. *himle*

Syns det er så tåpelig at jeg bare ler av det etterhvert.

Sier fortsatt jungel jeg.

Jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel jungel

;-P

Jeg forstår altså ikke hvorfor jungel skal være feil. Hm..

Skrevet

Hva er galt med jungel?

Nå lo jeg så jeg grein...

Hva er galt med jungel! Dakkars jungeldyr...De heter regnskogsdyr i virkeligheten da, døh!

Dere skulle bare visst hva jeg kaller mine katter avogtil, og dyrebeskyttelsen hadde blitt nedringt av harme dyreelskere.

Mine katter er fremdeles lykkelig uvitende, om all ondskapen jeg har kalt dem...Dakkars.

Skrevet

Jeg forstår altså ikke hvorfor jungel skal være feil. Hm..

Den stakkars skævven blir vel ikke fornærma, eller hur?

hare1365380455
Skrevet

Den stakkars skævven blir vel ikke fornærma, eller hur?

Neida, jeg tror nok ikke det! :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg er overvektig :)

feiging! Jeg er tjukk jeg.

Men skal innrømme at ordet feit sitter litt lengre inne....

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg tror kanskje dette er et fenomen som er spesielt i tiden akkurat nå. Man har de siste årene blitt mer bevisste på hvordan man omtaler andre mennesker og at alle mennesker er like mye verd osv. Av den grunn dukker det opp endel begreper som oppfattes negativt av dem som blir kalt det. Vi kan være med på å endre disse begrepene etterhvert som vi lærer hva som blir "feil" å si. Om noen år er de nye begrepene så innarbeidet at vi ikke lenger tenker over det. Trur eg...

Når jeg tenker meg om... Ordet "døvstum" gikk ut av det norske språk for snart 100 år siden (slettet fra ordlistene). Allikevel brukes begrepet fortsatt..desverre :-(

eeeh. opplys meg. Hvis en person er døv og stum- da skal vi i såfall si hva da? huff- blie helt begrepsforvirret jeg.

men det med døving og døvt hadde jeg klart å få med meg.

Skrevet

Da ser det stygt ut for gamle -jungel-ord fra FANTOMET.

F eks "Når FANTOMET rir promper Hero!"

Gjest Debra irl
Skrevet

Da ser det stygt ut for gamle -jungel-ord fra FANTOMET.

F eks "Når FANTOMET rir promper Hero!"

eller som jeg akkurat leste på telehusets sider "vi loser jeg gjennom trådløsjungelen" blir jo nå da til trådløsregnskogen. Ikke samme schvungen- men skitt au, det er PK.

Skrevet

eller som jeg akkurat leste på telehusets sider "vi loser jeg gjennom trådløsjungelen" blir jo nå da til trådløsregnskogen. Ikke samme schvungen- men skitt au, det er PK.

Det er en regnskog der ute. Men det er det jo ikke.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke si mulatt da?

Hva kan man si istedenfor mulatt?

Syns dette her blir helt patetisk etterhvert jeg.

Dette bruker de tid i skolene på å diskutere, etterpå går elevene ut og sier akkurat det de vil allikevel. Etter bråket med Muhammedtegningene skulle alle tegne Muhammed. Det var så deilig spennende.

Skrevet

Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt. Jeg er døv og det å være døv er en del av min identitet. Jeg liker likevel ikke å bli kalt "døving". Vi døve kan godt si det om hverandre, men bare på fleip. Hadde en hørende kalt meg det, hadde jeg ikke likt det.

I mine ører (øyne;-)) er "døving" et nedlatende ord, på samme måte som folk med hvit/sort avstamning synes ordet "mulatt" er det. Ikke like lett for utenforstående å forstå hvorfor det er slik, men det er fordi vi vet for lite om det. Vi bør lytte til de som er "eksperter" og prøve å forholde oss til det. Det må være helt greit å tråkke i salaten og gjøre feil, men da lærer vi noe nytt til neste gang vi trenger å bruke begrepet :-)

"Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt."

Jeg er helt enig i at man ikke skal støte folk, og at man skal ta hensyn til hva andre ikke ønsker å bli kalt. Men det er litt vanskelig å vite hva _hver_enkelt_ ønsker å bli kalt.

Jeg kan jo ikke godt spørre alle funksjonshemmede i Norges land om hva de ønsker å bli omtalt som, før jeg sier noe? Feks når jeg ønsker å finne ut hvordan vi kan være sikker på at kontoret vårt er tilrettelagt for funksjonshemmede etter dagens regelverk og skal ringe noen og spørre om dette _gidder_ jeg altså ikke å være redd for om ordet "funksjonshemmet" fortsatt kan brukes uten å støte noen eller om det er et ord som nå er mer oppdatert. Ærlig talt. Greit nok - jeg har sluttet å si N-ordet høyt jeg også, men etter å ha fulgt ordendringene når det gjelder psykisk utviklingshemmede på nært hold gjennom 30 år blir jeg litt flirfull når jeg oppdager nye og nye ord som betegner gruppen. Man vet allerede når det nye ordet kommer at om ikke lenge er dette ordet også blitt besudlet og ubrukelig, og så finner de på et nytt ord.

jungel jungel jungel jungel.

Og forresten: funksjonshemmet funksjonshemmet funksjonshemmet også.

Skrevet

Jeg er overvektig :)

disse bmi-regningene er så på trynet at selv de som er overvektige kan være slanke:)

en får vel si "fyldig" eler noe...

Skrevet

Ok. Da har jeg og et par andre på dol lært det.

Men hvor mange der ute vet at det ikke er lov til å si mulatt? Indinaner? Høvding? Eskimo?

Her inne diskuteres den slags ofte, så vi vet det, men mange der ute er ikke engang klar over at neger ikke er greit lenger.

"Neger" trodde jeg var allment kjent at man ikke bruker lengre. De andre begrepene ante jeg ikke at var problematiske før idag;-)

For en stund siden diskuterte de bruken av begrepet "neger" på Oprah Winfrey-show. Det var ulike meninger, også blant sorte, om hvorvidt begrepet var diskriminerende eller ikke. Det var veldig mange argumenter som talte imot å bruke begrepet, så jeg ble overbevist...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...