Gå til innhold

PK ordliste etterlyses

Anbefalte innlegg

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Mista nikket

10

• amber sun

9

• hidi

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enda et ord jeg ikke har hørt... Her bruker vi teit.

I mitt hus forsøker jeg virkelig å å holde på godt norsk, og det innebærer, ingen banning, ingen skjellsord og ingen mobbing. Og ungene er virkelig flinke, når man bare gidder å forklare litt.

Da en av mine sønner gikk på ungdomsskolen, var det en jente i klassen som ble mobbet og pint hver dag. Jeg tok det opp på hvert foreldremøte, lite ble gjort. Jeg spurte min sønn hva som var så feil med denne jenta, men det visste ikke han. Neste foreldremøte tok jeg det opp igjen, for jeg syntes det var grusomt!

Da sa læreren til meg, at din sønn er den eneste i klassen som kan sette seg på en stol etter henne, uten å bli mobbet for det! Hvorfor, spurte jeg, Jo fordi han viser med sin rolige handling sin avsky for de andre sin handling...

Den sønnen kan du være stolt av!

Jeg håper virkelig mine døtre er/blir like tøffe :-)

Skrevet

eeeh. opplys meg. Hvis en person er døv og stum- da skal vi i såfall si hva da? huff- blie helt begrepsforvirret jeg.

men det med døving og døvt hadde jeg klart å få med meg.

Det finnes pr. dags dato ingen nordmenn som er både døve og stumme. Døvblinde finnes, men ikke døvstumme. Grunnen til at endel døve ikke har godt forståelig talespråk er jo ikke fordi de har en defekt på taleorganet ;-)

Skrevet

"Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt."

Jeg er helt enig i at man ikke skal støte folk, og at man skal ta hensyn til hva andre ikke ønsker å bli kalt. Men det er litt vanskelig å vite hva _hver_enkelt_ ønsker å bli kalt.

Jeg kan jo ikke godt spørre alle funksjonshemmede i Norges land om hva de ønsker å bli omtalt som, før jeg sier noe? Feks når jeg ønsker å finne ut hvordan vi kan være sikker på at kontoret vårt er tilrettelagt for funksjonshemmede etter dagens regelverk og skal ringe noen og spørre om dette _gidder_ jeg altså ikke å være redd for om ordet "funksjonshemmet" fortsatt kan brukes uten å støte noen eller om det er et ord som nå er mer oppdatert. Ærlig talt. Greit nok - jeg har sluttet å si N-ordet høyt jeg også, men etter å ha fulgt ordendringene når det gjelder psykisk utviklingshemmede på nært hold gjennom 30 år blir jeg litt flirfull når jeg oppdager nye og nye ord som betegner gruppen. Man vet allerede når det nye ordet kommer at om ikke lenge er dette ordet også blitt besudlet og ubrukelig, og så finner de på et nytt ord.

jungel jungel jungel jungel.

Og forresten: funksjonshemmet funksjonshemmet funksjonshemmet også.

Skjønner hva du mener og vi alle vil nok mange ganger "tråkke i salaten" før vi lærer de nye uttrykkene. Jeg synes bare ikke vi skal kreve å få lov til å bruke begreper som virker diskriminerende på den gruppen mennesker vi omtaler. Man lærer så lenge man lever:-)

Skrevet

"Neger" trodde jeg var allment kjent at man ikke bruker lengre. De andre begrepene ante jeg ikke at var problematiske før idag;-)

For en stund siden diskuterte de bruken av begrepet "neger" på Oprah Winfrey-show. Det var ulike meninger, også blant sorte, om hvorvidt begrepet var diskriminerende eller ikke. Det var veldig mange argumenter som talte imot å bruke begrepet, så jeg ble overbevist...

Hvordan sa de neger på amerikansk da? Nigger er jo et mye mer negativt ladet ord enn neger.

Skrevet

Da finnes det:-) Jeg har aldri hørt det før, eller kanskje jeg ikke har lagt merke til det. Egentlig et intetsigende ord om en handling

Og et ord som irriterer mange (alle?) døve. Vi skjønner jo at det blir brukt av ubetenksomhet, men..

Niåringen min blir skikkelig irritert og sinna når hun ser ordet døv bli brukt i slike sammenhenger. Hun er nemlig stolt av sin døve mor og far ;-)

Skrevet

Den sønnen kan du være stolt av!

Jeg håper virkelig mine døtre er/blir like tøffe :-)

Jeg er overbevist om at det du lærer barna dine, er det de husker når stormen raser.

Ja, jeg er stolt av den sønnen, men jeg er like stolt av de andre to, som heller aldri har mobbet noen.

Og om noen blir mobbet i deres klasse forteller de det til meg, og jeg er sterk nok til å få det til å sluttte.

Men jeg spør hele tiden mine barn, om det er noen som ikke har det greit i klassen.

Skrevet

Hvordan sa de neger på amerikansk da? Nigger er jo et mye mer negativt ladet ord enn neger.

De brukte faktisk ordet "negro" som ble oversatt til "neger" på norsk. Det ble nemlig diskutert om "negro" var like ille å bruke som "nigger".

Skrevet

Og et ord som irriterer mange (alle?) døve. Vi skjønner jo at det blir brukt av ubetenksomhet, men..

Niåringen min blir skikkelig irritert og sinna når hun ser ordet døv bli brukt i slike sammenhenger. Hun er nemlig stolt av sin døve mor og far ;-)

Det er i hvertfall ikke i mitt vokabul-r(e-æ- putt inn den som passer, selv så husker jeg ikke):-)

Skrevet

Jeg er overbevist om at det du lærer barna dine, er det de husker når stormen raser.

Ja, jeg er stolt av den sønnen, men jeg er like stolt av de andre to, som heller aldri har mobbet noen.

Og om noen blir mobbet i deres klasse forteller de det til meg, og jeg er sterk nok til å få det til å sluttte.

Men jeg spør hele tiden mine barn, om det er noen som ikke har det greit i klassen.

Der er du lik meg!

Jeg har alltid snakka mye med ungene rundt det med utestengning (jeg har døtre;-)) og mobbing. Får alltid høre det dersom noen har blitt erta eller holdt utenfor på skolen.

Skrevet

Det er i hvertfall ikke i mitt vokabul-r(e-æ- putt inn den som passer, selv så husker jeg ikke):-)

Good:-)

Skrevet

De brukte faktisk ordet "negro" som ble oversatt til "neger" på norsk. Det ble nemlig diskutert om "negro" var like ille å bruke som "nigger".

Da så =)

Skrevet

Men tør du si noe til gravide og nybakte mødre da? Det var ikke så lenge siden det var en tråd vond som et langt år her på dol, hvor gravide og nybakte mødre okket og oiet seg verre enn verst over alt det fantastisk dumme spørsmålene og kommentarene man fikk når man var gravid eller nettopp hadde født.

Det var ganske umiddelbart etter (en av) hårsår-diskusjonene på adopsjon, og jeg tenkte i mitt stille sinn at det var en del dollere som burde ha gått vesentlig stillere i dørene i den diskusjonen, for enkelte ga virkelig hårsår en ny betydning. Og det like etter at de hadde økset ned andre for å være hårsåre. Det var rent fornøyelig å se.

Men helt klart, Lillemus, hvis du ikke klarer å snakke til mennesker uten å kalle dem neger, eller spørre hvem deres virkelige mamma er, så er jeg enig med deg, kanskje best å snakke minst mulig...

Tilgi meg for å være spydig, men i noen tilfeller er det bedre å holde kjeft å la folk tro man er dum, enn å åpne kjeften og fjerne all tvil...

*Hehe* Jeg snakker sjelden _om_ negre, jeg snakker til dem. :o)

Men når det gjelder adoptanter... Ikke f*** om jeg noen gang kommer til å tørre å spørre om noe som helst ang. adopsjon! Skal man dømme ut fra adopsjonsforumet her så tar de absolutt alt opp i verste mening og halshugger deg samme hva du spør om. Og har du ikke tenkt seriøst på å adoptere selv så kan du gi f*** for da er du bare ute etter å stikke nesa di i andres saker. At man spør for å være høflig og vise interesse er visst helt utenkelig... (og jeg snakker om normale spørsmål, ikke frekke og utidige for de stiller jeg selvfølgelig ikke!)

Skrevet

*Hehe* Jeg snakker sjelden _om_ negre, jeg snakker til dem. :o)

Men når det gjelder adoptanter... Ikke f*** om jeg noen gang kommer til å tørre å spørre om noe som helst ang. adopsjon! Skal man dømme ut fra adopsjonsforumet her så tar de absolutt alt opp i verste mening og halshugger deg samme hva du spør om. Og har du ikke tenkt seriøst på å adoptere selv så kan du gi f*** for da er du bare ute etter å stikke nesa di i andres saker. At man spør for å være høflig og vise interesse er visst helt utenkelig... (og jeg snakker om normale spørsmål, ikke frekke og utidige for de stiller jeg selvfølgelig ikke!)

Kunne du gi meg et eksempel på et normalt og allminnelig spørsmål du ikke har fått et skikkelig svar på på adopsjonsforum?

Skrevet

Kunne du gi meg et eksempel på et normalt og allminnelig spørsmål du ikke har fått et skikkelig svar på på adopsjonsforum?

Det er så lenge siden jeg har tort å stikke nesa inn dit at jeg husker ingen nå, men det har da vitterligen rast godt der inne til tider.

Husker det var en som var så uheldig å spørre hva det kostet å adoptere og jeg er sannelig ikke sikker på om hun i det hele tatt fikk svar på spørsmålet, men kjeft for å spørre om det fikk hun i alle fall.

Gjest Debra irl
Skrevet

Det finnes pr. dags dato ingen nordmenn som er både døve og stumme. Døvblinde finnes, men ikke døvstumme. Grunnen til at endel døve ikke har godt forståelig talespråk er jo ikke fordi de har en defekt på taleorganet ;-)

Å. Jeg trodde det fantes folk som var både døve og stumme jeg. Akkurat. Takk for opplysningen.

Skrevet

Å. Jeg trodde det fantes folk som var både døve og stumme jeg. Akkurat. Takk for opplysningen.

Har aldri hørt om det. Finnes det egentlig folk som er stumme her i Norge? Språkproblemer, ja..men stumme? Hmm, nå fikk jeg noe å lure på her ;-)

Skrevet

Det er så lenge siden jeg har tort å stikke nesa inn dit at jeg husker ingen nå, men det har da vitterligen rast godt der inne til tider.

Husker det var en som var så uheldig å spørre hva det kostet å adoptere og jeg er sannelig ikke sikker på om hun i det hele tatt fikk svar på spørsmålet, men kjeft for å spørre om det fikk hun i alle fall.

Bullshit! Jeg har selv svart på det spørsmålet ved å henvise til adopsjonsforenigenes sider.

Jeg tror rett og slett bare at det er så enkelt at det er "in" å si at folk på adopsjon er hårsåre. Men man skal f*** meg ikke lese mye på diverse andre forum for å se at hårsårhet er et generelt trekk ved foreldre generelt og mødre i særdeleshet. Eller som jeg velger å se det - på dol blir ting skrevet med litt større bokstaver. Jeg tro ikke at alle mødre er slik de framstår på dol. Men for alt i verden, du må vel tro at dol er et speilbilde av virkeligheten. Det sier i grunnen mest om deg.

Skrevet

Har aldri hørt om det. Finnes det egentlig folk som er stumme her i Norge? Språkproblemer, ja..men stumme? Hmm, nå fikk jeg noe å lure på her ;-)

Fritz Moen som ble "uskyldig" dømt for to drap var jo døvstum?

Skrevet

Var ikke han Fritz Moen døvstum. Han som ble dømt for mord og mange år senere frikjent?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...