Gå til innhold

PK ordliste etterlyses

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fritz Moen som ble "uskyldig" dømt for to drap var jo døvstum?

I media fremstilles han som "døvstum" og media har fått kritikk for å bruke dette ukorrekte begrepet. Det skjer stadig vekk at media bruker "rare" begreper omkring døve. Hvor ofte hører du ikke om dyr som kan tegnspråk? Tegnspråk har faktisk grammatikk og er et like rikt språk som talespråk. Hvis et dyr lager lyder som kanskje har en mening, så sier vi jo ikke at dyret kan norsk ;-)

Noen dyr forstår enkelte tegn, men det er altså ikke tegnspråk.

Fingerspråk eller døvespråk er også vanlige uttrykk. Det ville vært rart om man skulle begynne å kalle talte språk for munnspråk eller hørendespråk :-)

Jeg blir aldri fornærma om folk bruker slike "feil" uttrykk. Skjønner jo at det kommer av uvitenhet :-)

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Mista nikket

10

• amber sun

9

• hidi

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

disse bmi-regningene er så på trynet at selv de som er overvektige kan være slanke:)

en får vel si "fyldig" eler noe...

Som ungdom hatet jeg ordet "lubben" - det hørtes så urekkelt ut!

Skrevet

Var ikke han Fritz Moen døvstum. Han som ble dømt for mord og mange år senere frikjent?

Se svaret mitt til DarkPink:-)

Skrevet

Se svaret mitt til DarkPink:-)

Jeg svarte deg før jeg så at dark pink hadde skrevet det samme:-)

Skrevet

Jeg svarte deg før jeg så at dark pink hadde skrevet det samme:-)

Ok:-)

Skrevet

I media fremstilles han som "døvstum" og media har fått kritikk for å bruke dette ukorrekte begrepet. Det skjer stadig vekk at media bruker "rare" begreper omkring døve. Hvor ofte hører du ikke om dyr som kan tegnspråk? Tegnspråk har faktisk grammatikk og er et like rikt språk som talespråk. Hvis et dyr lager lyder som kanskje har en mening, så sier vi jo ikke at dyret kan norsk ;-)

Noen dyr forstår enkelte tegn, men det er altså ikke tegnspråk.

Fingerspråk eller døvespråk er også vanlige uttrykk. Det ville vært rart om man skulle begynne å kalle talte språk for munnspråk eller hørendespråk :-)

Jeg blir aldri fornærma om folk bruker slike "feil" uttrykk. Skjønner jo at det kommer av uvitenhet :-)

Er nok ikke så rart at uttrykket "døvstum" har festet seg hos en del av dem som ikke er helt pur unge.

Det var ikke uvanlig blant jenter på min skole å lese boka om Helen Keller, og hun ble vel fremstil som "døvstum" (i tillegg til blind).

Men: Man lærer så lenge man lever, og jeg har selvsagt _forlengst_ plukket opp her på dol at dette er et uriktig uttrykk! ;-)

Skrevet

Jeg kommer bare til å fortsette å si det jeg pleier å si, så får det heller være.

Her på dol lar jeg være å si en del, fordi det alltid er noen som akker og oier hvis man sier neger, eskimo eller funksjonshemmet eller hva pokker som ikke er PK nok.

I RL snakker jeg vanlig, uten å bli hengt for det. :-)

Ja -DOL er i særstilling sånn sett :)

Skrevet

Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt. Jeg er døv og det å være døv er en del av min identitet. Jeg liker likevel ikke å bli kalt "døving". Vi døve kan godt si det om hverandre, men bare på fleip. Hadde en hørende kalt meg det, hadde jeg ikke likt det.

I mine ører (øyne;-)) er "døving" et nedlatende ord, på samme måte som folk med hvit/sort avstamning synes ordet "mulatt" er det. Ikke like lett for utenforstående å forstå hvorfor det er slik, men det er fordi vi vet for lite om det. Vi bør lytte til de som er "eksperter" og prøve å forholde oss til det. Det må være helt greit å tråkke i salaten og gjøre feil, men da lærer vi noe nytt til neste gang vi trenger å bruke begrepet :-)

men døving betyr jo træging! - Det er "døvt" på en fest - træg fest.

Jeg har aldri hørt noen kalle tunghørte eller døve mennesker for døvinger?!?!?!

Skrevet

Bullshit! Jeg har selv svart på det spørsmålet ved å henvise til adopsjonsforenigenes sider.

Jeg tror rett og slett bare at det er så enkelt at det er "in" å si at folk på adopsjon er hårsåre. Men man skal f*** meg ikke lese mye på diverse andre forum for å se at hårsårhet er et generelt trekk ved foreldre generelt og mødre i særdeleshet. Eller som jeg velger å se det - på dol blir ting skrevet med litt større bokstaver. Jeg tro ikke at alle mødre er slik de framstår på dol. Men for alt i verden, du må vel tro at dol er et speilbilde av virkeligheten. Det sier i grunnen mest om deg.

Du har nok rett i mye av det du sier her.

Men jeg har ihvertfall en erfaring fra RL der en dame jeg kjenner tok et - for meg helt uskyldig - spørsmål opp i verste mening:

Hun fortalte om adopsjonen og hentereisen og overlevering av barnet, hvorpå jeg spurte (sikkert med tindrende øyne pga at jeg var veldig interessert og også litt rørt, slik som jeg også ofte blir ved fødselshistorier):

"Hva følte du da du holdt barnet ditt for første gang?"

Hun ble _meget_ snurt og nærmest snerret ut: "ikke noe annerledes enn dem som har født barna sine selv, vel!"

Man skal absolutt ikke skjære alle over en kam på bakgrunn av en enkelt historie, men jeg har undret meg veldig over hvorfor hun så ut til å forutsette at spørsmålet var ment som en måte å sammenligne morsfølelsen ved de ulike måter å få barn på, og til å forutsette at jeg kanskje ikke trodde at det å bli adoptivmor var like "bra" som å føde barna selv.

Og det er jo en kortslutning!

Jeg stilte akkurat samme spørsmålet til en venninne som fødte sitt første barn under full narkose, og som derfor først fikk se barnet sitt da hun senere våknet fra narkosen - hun lea ikke på øyelokket engang. Det falt ikke henne inn å tenke at dette skulle være noen nedvurdering av keisersnitt i forhold til spontan fødsel.

Skrevet

"Poenget er at vi bør ta hensyn til hva folk selv ønsker å bi kalt/ikke kalt."

Jeg er helt enig i at man ikke skal støte folk, og at man skal ta hensyn til hva andre ikke ønsker å bli kalt. Men det er litt vanskelig å vite hva _hver_enkelt_ ønsker å bli kalt.

Jeg kan jo ikke godt spørre alle funksjonshemmede i Norges land om hva de ønsker å bli omtalt som, før jeg sier noe? Feks når jeg ønsker å finne ut hvordan vi kan være sikker på at kontoret vårt er tilrettelagt for funksjonshemmede etter dagens regelverk og skal ringe noen og spørre om dette _gidder_ jeg altså ikke å være redd for om ordet "funksjonshemmet" fortsatt kan brukes uten å støte noen eller om det er et ord som nå er mer oppdatert. Ærlig talt. Greit nok - jeg har sluttet å si N-ordet høyt jeg også, men etter å ha fulgt ordendringene når det gjelder psykisk utviklingshemmede på nært hold gjennom 30 år blir jeg litt flirfull når jeg oppdager nye og nye ord som betegner gruppen. Man vet allerede når det nye ordet kommer at om ikke lenge er dette ordet også blitt besudlet og ubrukelig, og så finner de på et nytt ord.

jungel jungel jungel jungel.

Og forresten: funksjonshemmet funksjonshemmet funksjonshemmet også.

Min mor jobber bare med "brukere". Det høres jo ikke ut som personer engang -syns jeg. Noen PK-ord er jammen verre enn de "folkelige"

Skrevet

Vi lærte det nå, så fra imorgen av så sier vi "menneske med en funksjonsnedsettelse"? ;-)

Jeg glemmer det hele tiden.

Skrevet

Hvordan sa de neger på amerikansk da? Nigger er jo et mye mer negativt ladet ord enn neger.

Tok orda mine der du :) - Neger på norsk er IKKE det samme som Nigger på engelsk.

Skrevet

Og et ord som irriterer mange (alle?) døve. Vi skjønner jo at det blir brukt av ubetenksomhet, men..

Niåringen min blir skikkelig irritert og sinna når hun ser ordet døv bli brukt i slike sammenhenger. Hun er nemlig stolt av sin døve mor og far ;-)

Men det uttales jo forskjellig?

Vi sier DØV om en døv person -om noe som er treigt uttalver det DØFT - og det er jo ikke samme ord.

Skrevet

Det er så lenge siden jeg har tort å stikke nesa inn dit at jeg husker ingen nå, men det har da vitterligen rast godt der inne til tider.

Husker det var en som var så uheldig å spørre hva det kostet å adoptere og jeg er sannelig ikke sikker på om hun i det hele tatt fikk svar på spørsmålet, men kjeft for å spørre om det fikk hun i alle fall.

Du hadde ingen eksempler nei. Bombe! Not...

Så det at det raser på adop forum til tider (som det jo aaaaaaaaaldri gjør på andre forum - gud forby!!) det betyr at adopsjonsforeldre er så hårsåre at det ikke går an å spørre om noenting. Selvsagt i motsetning til alle andre foreldre som mener noe på vegne av sine barn. Jada.

Denne påstanden bruker du enhver mulighet til å komme med. Og har gjort det over lengre tid. Den slags type ikke-argumentasjon kalles hersketeknikk, av verste sort. Ikke egnet til noe annet enn å kneble den som måtte ønske å si imot. For da beviser man jo bare din påstand, ikke sant?

Jeg lurer bare på hva som ligger bak. Har du en traumatisk opplevelse fra barndommen som involverer adoptivforeldre siden du har dette behovet? Man kunne jo søren meg lure.

;-)

Skrevet

Du hadde ingen eksempler nei. Bombe! Not...

Så det at det raser på adop forum til tider (som det jo aaaaaaaaaldri gjør på andre forum - gud forby!!) det betyr at adopsjonsforeldre er så hårsåre at det ikke går an å spørre om noenting. Selvsagt i motsetning til alle andre foreldre som mener noe på vegne av sine barn. Jada.

Denne påstanden bruker du enhver mulighet til å komme med. Og har gjort det over lengre tid. Den slags type ikke-argumentasjon kalles hersketeknikk, av verste sort. Ikke egnet til noe annet enn å kneble den som måtte ønske å si imot. For da beviser man jo bare din påstand, ikke sant?

Jeg lurer bare på hva som ligger bak. Har du en traumatisk opplevelse fra barndommen som involverer adoptivforeldre siden du har dette behovet? Man kunne jo søren meg lure.

;-)

Jeg har overhode ingen negative opplevelser med adopterte eller adoptanter utover det jeg har sett inne på adoptivforum her. Og det er en god stund siden jeg observerte at det raste som verst der inne, skal innrømme det, men det gjorde i alle fall at jeg stort sett holder meg laaaangt unna det forumet. :o)

Skrevet

Er nok ikke så rart at uttrykket "døvstum" har festet seg hos en del av dem som ikke er helt pur unge.

Det var ikke uvanlig blant jenter på min skole å lese boka om Helen Keller, og hun ble vel fremstil som "døvstum" (i tillegg til blind).

Men: Man lærer så lenge man lever, og jeg har selvsagt _forlengst_ plukket opp her på dol at dette er et uriktig uttrykk! ;-)

Nei, det er ikke det minste rart at uttrykket fortsatt lever i beste velgående - som du sier..også pga Helen Keller, som nok var verdens mest berømte døve person (Helen Keller var forressten i Norge og i Oslo Døveforening) på sine eldre dager:-))

Jeg merker også tydelig at det ikke er så mange unge som bruker begrepet døvstum, helst eldre. Tipper at om noen år så er begrepet borte. Hadde bare media skjerpa seg litt, ville det gått raskere;-)

Skrevet

men døving betyr jo træging! - Det er "døvt" på en fest - træg fest.

Jeg har aldri hørt noen kalle tunghørte eller døve mennesker for døvinger?!?!?!

Men ordet kommer selvsagt av "døv".... Før ble døve sett på som treige/dumme etc. Av den grunn ble uttrykket "døvt" brukt om negative ting.

Skrevet

Men det uttales jo forskjellig?

Vi sier DØV om en døv person -om noe som er treigt uttalver det DØFT - og det er jo ikke samme ord.

Men ordet skrives "døvt". Bare ta et søk på google...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...