Gå til innhold

PK ordliste etterlyses

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette bruker de tid i skolene på å diskutere, etterpå går elevene ut og sier akkurat det de vil allikevel. Etter bråket med Muhammedtegningene skulle alle tegne Muhammed. Det var så deilig spennende.

Nettopp!

Det blir bare for dumt.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Mista nikket

10

• amber sun

9

• hidi

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I media fremstilles han som "døvstum" og media har fått kritikk for å bruke dette ukorrekte begrepet. Det skjer stadig vekk at media bruker "rare" begreper omkring døve. Hvor ofte hører du ikke om dyr som kan tegnspråk? Tegnspråk har faktisk grammatikk og er et like rikt språk som talespråk. Hvis et dyr lager lyder som kanskje har en mening, så sier vi jo ikke at dyret kan norsk ;-)

Noen dyr forstår enkelte tegn, men det er altså ikke tegnspråk.

Fingerspråk eller døvespråk er også vanlige uttrykk. Det ville vært rart om man skulle begynne å kalle talte språk for munnspråk eller hørendespråk :-)

Jeg blir aldri fornærma om folk bruker slike "feil" uttrykk. Skjønner jo at det kommer av uvitenhet :-)

Men han er jo både døv og stum?

Skrevet

Nei, det er ikke det minste rart at uttrykket fortsatt lever i beste velgående - som du sier..også pga Helen Keller, som nok var verdens mest berømte døve person (Helen Keller var forressten i Norge og i Oslo Døveforening) på sine eldre dager:-))

Jeg merker også tydelig at det ikke er så mange unge som bruker begrepet døvstum, helst eldre. Tipper at om noen år så er begrepet borte. Hadde bare media skjerpa seg litt, ville det gått raskere;-)

Jeg er fæl til å maile slappe journalister for å "arrestere" dem for elendig ordvalg. Bl.a. slikt som døvstum, lenket til rullestolen og en del annet. Noen takker for korrigeringen, andre vil forsvare sitt ordvalg. Og noen bare ignorerer hele henvendelsen.

Skrevet

Men han er jo både døv og stum?

Nei, han var bare døv, men med noen tilleggshandikap (bl.a. en arm som ikke fungerte). Stum var han ikke.

Skrevet

Jeg er fæl til å maile slappe journalister for å "arrestere" dem for elendig ordvalg. Bl.a. slikt som døvstum, lenket til rullestolen og en del annet. Noen takker for korrigeringen, andre vil forsvare sitt ordvalg. Og noen bare ignorerer hele henvendelsen.

Bra!!

Jeg pleier også å maile når jeg ser slike teite utsagn. Sist jeg mailet et journalist, var når han skrev en artikkel om en elg som prata tegnspråk....

Skrevet

Nei, han var bare døv, men med noen tilleggshandikap (bl.a. en arm som ikke fungerte). Stum var han ikke.

Sikker? Jeg trodde det var derfor det var så spesiell sak, fordi han ikke kunne forsvare seg.

Men kan man egentlig snakke særlig når man er døv uansett? Blir det ikke mest lyder?(Beklager min uvitenhet...)

Skrevet

Sikker? Jeg trodde det var derfor det var så spesiell sak, fordi han ikke kunne forsvare seg.

Men kan man egentlig snakke særlig når man er døv uansett? Blir det ikke mest lyder?(Beklager min uvitenhet...)

Grunnen til at han ikke kunne forsvare seg var at han ikke hadde gode nok tolker. Det er først de siste 20-25 årene vi har hatt godkjente tegnspråktolker i Norge.

De aller fleste døve har et forståelig talespråk, men hvor godt det er varierer selvsagt veldig. Man kan kanskje forestille seg hvordan det er å lære et språk man aldri har hørt, bare sett. Hold for ørene og se munnen til folk bevege seg. Du vil kanskje gjenkjenne noen av munnbevegelsene nettopp fordi du kan språket de snakker. Hvis du reiste til Kina med propper i ørene og skulle lære deg kinesisk, ville du antagelig fått store problemer;-) Ikke sikkert du ville laget bare "lyder", men du ville iallefall hatt problemer med å snakke perfekt kinesisk :-)

Det er bare å spørre! Hyggelig det :-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er i hvertfall ikke i mitt vokabul-r(e-æ- putt inn den som passer, selv så husker jeg ikke):-)

VokabulAr. :)

Skrevet

VokabulAr. :)

Takk, skal prøve å huske det:-) Innimellom står det helt stille, a-en var ikke i mine tanker. Skrev ordet både med e og æ og begge så like feil ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...