Gå til innhold

Si opp jobben - hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

Gjest martamor
Skrevet

Dette er bare en deltidsjobb jeg har ved siden av studiene. Har vel nå funnet ut at jeg ikke har overskudd til å jobbe i tillegg til studiene de neste månedene, så jeg skal si opp.

Har hatt fri fra jobben en god stund nå, så jeg har mest lyst til å sende oppsigelsen på mail, sammen med en liten "oppsummering" over grunnene til beslutningen min (har et godt forhold til sjefen, så jeg vil gjerne si hvorfor jeg slutter).

Holder det å sende oppsigelse på mail eller må jeg levere den personlig? Og gjelder oppsigelsestiden på en måned fra oppsigelsen er mottatt eller fra den 1. januar? Og hva skal jeg egentlig skrive i oppsigelsen? Har aldri laget en formell oppsigelse før!

Håper noen kan gi meg noen tips :) Kvier meg som sagt litt for å dra på jobben og levere den, så håper kanskje jeg slipper.

Skrevet

Ville absolutt skrevet i brevs form, ikke på mail.

Avsenders navn og adresse

bedriftens navn og adresse

OPPSIGELSE AV MIN STILLING SOM blablabla

Jeg sier herved opp min stilling som blabla, her hos dere blabla. Så må du sjekke i arbeidskontrakten hvordan oppsigelsestida løper, det kan vel være forskjel fra sted til sted...?

Begrunnelse for min oppsigelse (slettes ikke nødvendig) er: det, det og det.

Mvh martamor

Caloni Makaroni
Skrevet

Skriv den i et worddokument og legg som vedlegg til mail. Du trenger ikke levere den personlig. Alternativet er å sende den med vanlig post.

Skriv det i brevform. Skriv at du ønsker å si opp din stilling med virkning fra den og den dato (datoen må selvsagt være på eller etter den dato oppsigelsesfristen går ut). Skriv gjerne grunnen, men gjør det kortfattet.

"Jeg ønsker å si opp min stilling som xx ved yy avdeling (eller noe annet som virker naturlig å skrive), da jeg må konsentrere meg om min utdanning."

Du kan også skrive "Jeg vil gjerne stå på liste som tilkallingsvikar", "Jeg vil gjerne komme tilbake og jobbe i ferier", eller "Jeg takker for samarbeidet, og håper på å komme tilbake ved en senere anledning".

Med andre ord, gjør det kort og formelt. Du har loven på din side om du skriver "Jeg sier opp. Jeg jobber ut oppsigelsestiden min.", men du vil vel gjerne bruke denne arbeidsgiveren som referanse ved en senere anledning, og få en god attest derfra, og da er det greit at arbeidsgiveren kan si at "xx sluttet hos oss fordi h*n måtte konsentrere seg om studiene", enn "jeg aner ikke hvorfor xx sluttet hos oss, det kom helt ut av det blå".

Gjest et forslag
Skrevet

Hva med å søke om ulønnet permisjon en periode?

Skrevet

Er du sikker på at oppsigelsestiden bare er 1 måned? Det er ofte 3 mnd hvis det er snakk om en fast stilling. Men hvis du søker om permisjon, kan du ha kortere varsel.

Gjest martamor
Skrevet

Oppsigelsen er nå skrevet og skal sendes inn. Kjente et lite stikk av anger, så jeg må bruke kvelden på å finne ut om dette faktisk er den rette beslutningen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...