Gå til innhold

Skattetrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Anne-Gøril
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt en liten julejobb og fikk lønnsutbetaling for to av dagene i går (resten blir utbetalt i januar). De har trukket meg 50 prosent i skatt (noe som er veldig mye da jeg har tjent minimalt i år - og har skattekort på 9 prosent. Jeg har dog ikke levert dette til arbeidsgiver - da de har sagt at det ikke blir noe utbetaling i desember - og at de kun trenger skattekort for 2007).

Er det mulig å få omgjort dette? (jeg vil gjerne ha pengene nå - og ikke til sommeren).

Skrevet

Har ingen anelse... Men alle vet da vel at det blir trukket 50 % om man ikke leverer skattekort?

Og om du ikke har levert skattekort fordi de sa at det ikke ville bli noe utbetaling i desember, så hadde du vel ikke regnet med de pengene allikevel da????

Gjest Anne-Gøril
Skrevet

Har ingen anelse... Men alle vet da vel at det blir trukket 50 % om man ikke leverer skattekort?

Og om du ikke har levert skattekort fordi de sa at det ikke ville bli noe utbetaling i desember, så hadde du vel ikke regnet med de pengene allikevel da????

Det er et forunderlig svar du kommer med her. Selvsagt vet jeg at det er vanlig praksis å trekke 50 % skatt - når arbeidsgiver ikke har blitt forelagt noe skattekort av arbeidstaker.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg ønsket ikke arbeidsgiver å ta imot skattekortet mitt for 2006 - da lønnsutbetalingen i sin helhet skulle skje i januar. Jeg ble ikke informert om at det ble gjort endringer på dette, og jeg fikk således ikke anledning til å levere skattekortet mitt før denne lønnsutbetalingen.

Spørsmålet mitt var altså om det er mulig for arbeidsgiver å tilbakeføre de pengene som er trukket for mye - hvis jeg leverer skattekortet mitt med trekkprosent 9 før årsskiftet?

Skrevet

Det er et forunderlig svar du kommer med her. Selvsagt vet jeg at det er vanlig praksis å trekke 50 % skatt - når arbeidsgiver ikke har blitt forelagt noe skattekort av arbeidstaker.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg ønsket ikke arbeidsgiver å ta imot skattekortet mitt for 2006 - da lønnsutbetalingen i sin helhet skulle skje i januar. Jeg ble ikke informert om at det ble gjort endringer på dette, og jeg fikk således ikke anledning til å levere skattekortet mitt før denne lønnsutbetalingen.

Spørsmålet mitt var altså om det er mulig for arbeidsgiver å tilbakeføre de pengene som er trukket for mye - hvis jeg leverer skattekortet mitt med trekkprosent 9 før årsskiftet?

Fortsatt ingen anelse jeg... Men det aner meg at de pengene er borte da ihvertfall til sommeren.Men sånn det ser ut for meg, så hadde du vel ikke da forventet noe penger nå uansett?

Synes forøvrig det der er en fin måte å spare penger på jeg, så jeg pleier å skrive på på skattekortet mitt selv at jeg vil trekkes endel høyere enn den satte trekken. I juni i år fikk jeg igjen 28000,- og da synes jeg virkelig det er verdt det... ;)

Gjest Persille
Skrevet

Det er mulig, ja.

Men; det er ikke sikkert de gjør det.

Jeg gjør det sånn at jeg trekker de ansatte i lønn (skatt) hver månded, og setter de pengene på en egen konto. Så skal det betales til Skatteetaten den 15. hver 2. måned. Pengene for november og desember skal betales 15. januar - det vil si at de ikke har betalt dem ennå.

Men; om de allerede har sendt oppgjøret - så kan de ikke gjøre det. Da må de betale det de har rapportert.

Om de bruker en skattetrekkskonto i banken kan de heller ikke gjøre det - da er pengene låst for alt annet enn utbetaling til skatteetaten.

Skrevet

Skatt for to dager kan ikke være så enormt mye. Gled deg heller til du forhåpentligvis får pengene igjen til våren!

Gjest flisa _,,,_c",)_,,,_
Skrevet

Det er mulig, ja.

Men; det er ikke sikkert de gjør det.

Jeg gjør det sånn at jeg trekker de ansatte i lønn (skatt) hver månded, og setter de pengene på en egen konto. Så skal det betales til Skatteetaten den 15. hver 2. måned. Pengene for november og desember skal betales 15. januar - det vil si at de ikke har betalt dem ennå.

Men; om de allerede har sendt oppgjøret - så kan de ikke gjøre det. Da må de betale det de har rapportert.

Om de bruker en skattetrekkskonto i banken kan de heller ikke gjøre det - da er pengene låst for alt annet enn utbetaling til skatteetaten.

Hva kalles den terminen da?

Jeg skal betalte skatt fo ren forening. Tenkte å betlae ut lønn i romjulen og skatten samtidig - - hvordan gjør jeg det?

Gjest flisa _,,,_c",)_,,,_
Skrevet

Fortsatt ingen anelse jeg... Men det aner meg at de pengene er borte da ihvertfall til sommeren.Men sånn det ser ut for meg, så hadde du vel ikke da forventet noe penger nå uansett?

Synes forøvrig det der er en fin måte å spare penger på jeg, så jeg pleier å skrive på på skattekortet mitt selv at jeg vil trekkes endel høyere enn den satte trekken. I juni i år fikk jeg igjen 28000,- og da synes jeg virkelig det er verdt det... ;)

Sånn gjør jeg også - og jeg har 2 biarbeidsgivere som trekker 50% skatt -hurra .)

Skrevet

Det kan være mulig. Ofte må en arbeidsgiver lage ekstra lønnskjøringer på slutten av året for å få rapportert inn alt. Jeg sier _kan_ være mulig, fordi lønnssystemer ofte er laget så sikre at den er vanskelig å kjøre et skattetrekk feil veg (utbetale skattetrekk). Ofte kommer det også an på velviljen hos den som lager i stand lønningen.

Min oppfordring er at du tar en prat med arbeidsgiver.

Gjest Persille
Skrevet

Hva kalles den terminen da?

Jeg skal betalte skatt fo ren forening. Tenkte å betlae ut lønn i romjulen og skatten samtidig - - hvordan gjør jeg det?

November/desember er termin 6 - og innbetales i januar.

Men; du kan gjøre det når som helst mellom 15. november og 15. januar, du må bare merke innbetalingen.

Gjør du det på altinn fyller du bare ut det du skal, og merker det med termin 6, gjør du det manuelt har du allerede fått giroer du skal bruke - og så sender du bare inn rapporten sammen med dem.

Pengene legger du til forfall i nettbanken den datoen du vil (samtidig med lønnen om du vil det) - og det går jo av seg selv.

Skrevet

Sånn gjør jeg også - og jeg har 2 biarbeidsgivere som trekker 50% skatt -hurra .)

Kan bli riktig så morsom juni-måned på deg da;)

Bør bli riktig så morsomt for meg også synes jeg, fikk skattekort forleden dag. De hadde satt ned skatte-trekken med 12 %. Tyder på at jeg har betalt litt for mye igjen det::: ;););)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...