Gå til innhold

Ville du turt å jobbe i et fengsel?

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne som lurer på slik jobb
Skrevet

Ville du turt, hvis du var jente, å jobbe i et fengsel for menn, der du bl.a. skulle jobbe med drapsmenn og voldtektsforbrytere? Eller ville du vært redd for at en av dem senere, når han kom ut, ville kunne utsette deg for skade, siden han nå kjente deg? La oss si at mens du jobbet i fengselet, så enten forelsket han seg i deg og ikke likte å bli avvist, eller han hatet deg pga et eller annet. Og så når han kom ut og hvis han traff deg på en dårlig dag, så ville han kanskje være en personlighetstype som hevnet seg.

Skrevet

Det er mange yrker som er i tilsvarende situasjon i forhold til å bli utsatt for reaksjoner fra kriminelle.

Heldigvis er det slik fortsatt at noen velger å søke disse yrkene.

For politiets del er søknaden til Politihøyskolen i ferd med å synke. Dette er bekymringsfullt av mange årsaker. Om noen år vil avgangen fra politiet på grunn av pensjon være større en tilgangen gjennom nyutdannede hvilket betyr at man får en netto avgang i fra politiet.

Det er viktig å motivere folk for å gjøre en god jobb i kriminalomsorgen selv om man kan oppleve ubehagligheter gjennom dette.

Enda viktigere er det å sette inn ressursene forebyggende slik at både politiet og kriminalomsorgen får mindre å gjøre.

Skrevet

Ja, det hadde jeg turt. Jeg har jobbet med gateprostituerte narkomane tidligere og jeg har blitt truet men aldri opplevd at truslene har blitt gjennomført.

Jeg er så dum at jeg tror de fleste mennesker er ok så lenge man møter dem face to face.

Gjest men dessverre ikke i Norge
Skrevet

Det er mange yrker som er i tilsvarende situasjon i forhold til å bli utsatt for reaksjoner fra kriminelle.

Heldigvis er det slik fortsatt at noen velger å søke disse yrkene.

For politiets del er søknaden til Politihøyskolen i ferd med å synke. Dette er bekymringsfullt av mange årsaker. Om noen år vil avgangen fra politiet på grunn av pensjon være større en tilgangen gjennom nyutdannede hvilket betyr at man får en netto avgang i fra politiet.

Det er viktig å motivere folk for å gjøre en god jobb i kriminalomsorgen selv om man kan oppleve ubehagligheter gjennom dette.

Enda viktigere er det å sette inn ressursene forebyggende slik at både politiet og kriminalomsorgen får mindre å gjøre.

Har du lest boken Freakonomics? Den beskriver hva som virket forebyggende på kriminalitet i USA.

Et annet forebyggende tiltak er "Tre ganger og du er inne for godt".

Skrevet

Har du lest boken Freakonomics? Den beskriver hva som virket forebyggende på kriminalitet i USA.

Et annet forebyggende tiltak er "Tre ganger og du er inne for godt".

3-ganger regelen virker bare ovenfor de som har kommersielle interesser i fenselsdrift på den måten at de øyner muligheten til å tjene mere penger.

I USA er drift av fengsler i privat regi en av de største vekstnæringer. Det forteller meg at 3-gangeren IKKE viker.

Skrevet

3-ganger regelen virker bare ovenfor de som har kommersielle interesser i fenselsdrift på den måten at de øyner muligheten til å tjene mere penger.

I USA er drift av fengsler i privat regi en av de største vekstnæringer. Det forteller meg at 3-gangeren IKKE viker.

Har du sett rapporter på at de som er inne gjør ny kriminalitet?

Skrevet

Har du sett rapporter på at de som er inne gjør ny kriminalitet?

Om du tror at det ikke begås kriminalitet på innsiden av murene er du passe naiv.

Skrevet

jeg har jobbet i fengsel og stortrivdes, dette er noen år siden nå. fant det svært meningsfullt.

Skrevet

jeg har jobbet i fengsel og stortrivdes, dette er noen år siden nå. fant det svært meningsfullt.

Det håper jeg det fortsatt vil være mange som kommer til å gjøre fordi det er en svært viktig jobb.

Skrevet

Det håper jeg det fortsatt vil være mange som kommer til å gjøre fordi det er en svært viktig jobb.

Uten tvil. Tror bare altfor mange "glemmer" at dette handler om mennesker.. syke personligheter kan man tross alt finne og bli utsatt for overalt. (ref. til redselen for å bli utsatt for trusler).

Gjest mann uten hatt
Skrevet

Min datter som er nesten atten ville ikke ha jobbet der. Jeg har jobbet der for mange år siden. Møtte trussel en gang: at dersom han møtte meg utenfor murene skulle lage en pinlig affære for meg. Det var åpentbart utslag av dårlig humor og ikke reelt innhold i det.

Fengselsbetjent er kjedelig og dafft yrke, lav lønn, døgnkontinuerlig skiftarbeid. Mange innsatte blir så dopet ned på medisiner at de ikke kan finne på stort. Ransaket cellen deres hver dag mens de var ute på lufting. Narko ble aldri funnet. Gjennomsnittlig ett rømniningsforsøk pr år. Nesten alle typer kriminelle, også drap og vold.

Disse folk klikket helt når de ble ruset. Da skjedde krimminelle handlinger. Lite konflikter mellom innsatte. Tedde seg noenlunde bra når de ikke var ruset.

Ikke så mye å være redd for så lenge de verste sosiopatene var der. Et mindretall gærninger og voldtektsforbrytere gjør at jeg ikke ville hatt min datter der.

Gjest anoakkuratnå
Skrevet

Jeg tenkte faktisk på å utdanne meg til dette, men ble frarådet det av en behandler jeg hadde.

Har vært sexuellt misbrukt og hadde den gangen litt dårlige grenser.

Men det frister å jobbe i fengsel, aner ikke hvorfor.

Skrevet

Om du tror at det ikke begås kriminalitet på innsiden av murene er du passe naiv.

Men det går ikke ut over oss :-)

Intern kriminalitet i fengselet er mer som n borgerkrig mellom palestinere :-)

Gjest poltergeist
Skrevet

Jepp. Sånn sett er "inkapasitering" et arbitrært begrep.

Om privatiseringen av fengselsindustrien i USA anbefales "Kriminalitetskontroll som industri" av Nils Christie.

diins "la ulvene spise hverandre"-holdning er ellers hva vi ikke trenger, også sett i kriminalitetsforebyggende øyemed. Stigma, sosial avstand og ekskludering har aldri beskyttet "oss" mot "dem".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...