Gjest Laila Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 har en venn i bolivia, i la paz som har fått i seg trikininfisert grisekjøtt ute på landsbygda der, og han har vært veldig dårlig og det har gått i hjernen på ham, han får medisiner, de skal scanne hodet igjen for å sjekke (hvordan ser de trikiner? Hva er trikiner egentlig?) og det virker som han er bedre, men jeg er bekymret og lurer på om det er dødelig når det har kommet så langt, han er mellom førtifem og femti år, hva skader han har fått (han har nok hatt det en lang tid før han skjønte det var noe galt, de sente han først til psykolog , og han var fryktelig plaget med ørebrus og tinius, med store hodesmerter og problem med hukommelse, han har gått ned mange kilo og virker ikke særlig kjekk i form slik jeg har forstått det over telefon, osv. tydelige tegn på at det har skjedd noe) han er veldig redd, og selv om de sikkert har bra behandling der så skulle jeg gjerne vite det som er om dette og følgene, pluss om det finnes noe på nettet som tar for seg alle deler av problemet , dette er viktig for meg, for det er ikke noe hyggelig at han har blitt så dårlig. Om jeg reiser til Bolivia selv innen en par år, som jeg har tenkt, hva slags kjøtt og mat er det som er farlig i forhold til trikiner og andre slike skummle ting (utenom grisekjøtt), jeg kommer til å være både i Cochabamba, La Paz og rundt omkring og vet ikke hva jeg skal leve av om jeg ikke kan spise noe der. Kan man bli smittet av folk som er smittet? Takk om dere kan svare, det er mest viktig å vite om situasjonen til min venn der borte. om dere ikke har nok svar så er henvisninger til andre kilder på nettet på engelsk eller norsk ok for meg. Tusen takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25927-miss-laila/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 29. april 2001 Del Skrevet 29. april 2001 Trikiner er en amøbe. Den finnes i muskulatur og spres ved at kjøttet på et infisert dyr blir spist av et annet dyr. Griser kan spise infiserte smågnagere og dermed få trikiner i kjøttet sitt. Dersom dette blir spist av mennesker så klekkes det til larver i tarmen. Disse går gjennom tarmveggen og til muskulaturen. Trikinene kan skille ut giftstoffer som påvirker allmenntilstanden og kan gi betennelse i forskjellige organ, blant annet hjerte og hjerne. I Norgen blir alt svinekjøtt kontrollert for trikiner, og dette er en sykdom jeg aldri har sett og ikke har noen erfaring med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25927-miss-laila/#findComment-107567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.