Gå til innhold

å ikke besøke graven til avdøde slektninger: mangel på respekt?

Anbefalte innlegg

Gjest liker ikke kirkegårder
Skrevet

min familie besøker to kirkegårder på julaften der mine besteforeldre og en annen nær slektning ligger begravet.

Jeg hater kirkegårder. Jeg liker ikke stemningen der. Bare tanken på å besøke kirkegårdene gjør meg dårlig psykisk.

Foreldrene mine synes jeg er en stor egoist som ikke vil være med på kirkegården på julaften og mener at det respektløst ovenfor de avdøde.

Er det respektløst å ikke besøke gravene på kirkegården?.

Gjest Persille
Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle om det er det eller ikke? De oppdager det jo aldri...

Om det plager deg, så lar du det være!

Skrevet

Nei, det er ikkje respektlaust. Det må du avgjere, utifrå korleis du opplever det. Det er tydelegvis ikkje fordi du ikkje *bryr* deg, sant?

Det er mange måtar å minnast dei avdøde på og vise dei respekt. Du får finne din måte, og be om respekt for det.

Dessutan forstår eg ikkje kvifor ein absolutt skal gå på gravstedet på julekvelden. Men det er jo ein tradisjon, da.

Skrevet

Nei, det bestemmer du sjøl. Faren min er begravd på minnelunden fordi han hatet å gå på grava til faren sin og ville at jeg skulle slippe det.

Gjest ferskentre
Skrevet

NEI! Ferdig med det. En som er der julaften og andre merkedager er ikke noe 'bedre' til å minnes avdøde enn en som aldri er på kirkegården, men som ofte tenker på avdøde. Det her er en personlig sak, vi er alle forskjellige. Jeg går selv alene på kirkegården til jul. Nå har jeg bare menn i min familie, kanskje vi kvinner er mer slik kirkegårdbesøkromantiske?

Skrevet

Jeg forstår godt at du ikke vil gå, noen fikser ikke kirkegårder, sånn er det bare.

Selv koser jeg meg på kirkegården og syns det er nydelig stemning der, rolig og fredfull. I år kommer ikke jeg meg på min fars grav på julaften og det blir veldig rart og jeg blir litt trist av å tenke på det, men jeg får gjort det senere i jula, så det går vel greit det også. Kirkegården er det stedet jeg alltid har hentet julestemmningen, men den kommer nok allikevel.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke.

Jeg har heller ikke pleid å gå på kirkegården, verken på julaften eller andre dager.

Jeg kan være med hvis det er "påkrevd", men det har ikke vært ofte.

Skrevet

Jeg synes jo på en måte det hører til når man har nær slekt som ligger på en kirkegård i nærheten da...

Men det er ikke alltid man har anledning på julaften. Ingen av oss søstrene er i byen på julaften så vi var på kirkegården sist mandag og la krans og tente lys på mammas grav. Og det var så vakkert! For det var stjerneklart, 20 cm nysnø og litt kaldt. :o)

Jeg ser ikke ned på de som ikke går på kirkegården altså, men for meg har det alltid vært tradisjon å dra til kirken på julaften og samtidig legge kranser og tenne lys.

Skrevet

Du kan like gjerne tenne et lys for den døde i din egen stue hvis du ønsker å hedre minnet til den avdøde

Skrevet

Mannen min mistet faren sin for flere år siden, og han har vært på kirkegården kanskje to ganger i løpet av tiden som har gått. Han klarer ikke sånt.

Men jeg kan forsikre om at han både minnes og savner faren sin. Vi snakker mye om ham i stedet.

Skrevet

Jeg synes man skal gjøre det man føler for. Å besøke kirkegården skal ikke være tvang..

Vi skal tenne lys på gravplassen i morgen, men det er noe vi har lyst til å gjøre. Vi er ikke så ofte der ellers i året.

Skrevet

Det kan være utslag av manglende respekt eller egoisme, men trenger ikke være det.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det finnes andre måter å minnes de døde på enn å gå på gravstedet julaften. Det er i alle fall ikke riktig å tvinge noen til å være med på noe de ikke føler seg komfortable med, syns det er mangel på respekt for de levende. :-)

Skrevet

Respekt og respekt.. Å stelle gaver er jo en plikt som det er vanskelig å komme utenom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...