Gå til innhold

Myggel på soverommet

Anbefalte innlegg

kakki1365380609
Skrevet

Lurte på om noen vet hva som bør gjøres med dette?

Oppdaget en del myggel i et hjørnet bak sengen på min sønns soverom. Yttervegg, så der har nok gjerne vært kaldt og tett og litt fuktig. Nå har jeg flyttet sengen og funnet frem en gammel flaske med Pingo sopp og algedreper. Vil en vask med det være godt nok for en stund, eller må hele veggen rives og erstattes? Er jo selvfølgelig redd for helseskade.

Skrevet

Det holder ikke å fjernet mugget, du må fjerne årsaken til det også. Sannsynligvis må dere åpne veggen og se hvor det kommer fra.

Jeg ville også "omplassert" ungen til et annet rom inntil videre om mulig.

kakki1365380609
Skrevet

Det holder ikke å fjernet mugget, du må fjerne årsaken til det også. Sannsynligvis må dere åpne veggen og se hvor det kommer fra.

Jeg ville også "omplassert" ungen til et annet rom inntil videre om mulig.

Urk!

Takk for svar. Vi har hatt en liten madrass stående inntil veggen der siden i sommer. Håper derfor at det bare er pga den har stått tett inntil en kald vegg og ikke gjennområttent gjennom hele veggen.

Æsj! Trodde hus var bedre isolert enn dette her i landet. Ikke er det murvegg en gang.

Skrevet

Urk!

Takk for svar. Vi har hatt en liten madrass stående inntil veggen der siden i sommer. Håper derfor at det bare er pga den har stått tett inntil en kald vegg og ikke gjennområttent gjennom hele veggen.

Æsj! Trodde hus var bedre isolert enn dette her i landet. Ikke er det murvegg en gang.

Mener jeg også har hørt at hvis noe står for tett inntil kan det bli sånn. Jeg ville hørt med noe ekspertise, som ikke er ute etter å tjene penger. Har ikke kommunen en sånn avdeling, husker ikke helt, miljørettet helsevern eller noe?! Bare ring kommunen og hør!

kakki1365380609
Skrevet

Mener jeg også har hørt at hvis noe står for tett inntil kan det bli sånn. Jeg ville hørt med noe ekspertise, som ikke er ute etter å tjene penger. Har ikke kommunen en sånn avdeling, husker ikke helt, miljørettet helsevern eller noe?! Bare ring kommunen og hør!

Takk for godt tips :o) Skal gjøres etter nyttår. Frem til da får poden sove hos storebroren.

Gjest uheldig boligeier
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men vi oppdaget også litt muggel på veggen/teppet. Enden på visa var at hele soverommet måtte rives (tak, gulv og vegger), samt store deler av ytterveggen (som var gjennomtrukket av vann).

Prisen kom på ca 160 000, pluss utallige timer med egeninnsats.

Det er i alle fall ikke nok å bare vaske veggen. Fukten kommer muligens utenfra og da må veggplatene vekk.

kakki1365380609
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men vi oppdaget også litt muggel på veggen/teppet. Enden på visa var at hele soverommet måtte rives (tak, gulv og vegger), samt store deler av ytterveggen (som var gjennomtrukket av vann).

Prisen kom på ca 160 000, pluss utallige timer med egeninnsats.

Det er i alle fall ikke nok å bare vaske veggen. Fukten kommer muligens utenfra og da må veggplatene vekk.

Skrekk og gru!!! Og vi som har mer enn nok å bruke pengene på, f.eks prøve å koble oss opp på offentlig vann siden borehullet er ubrukelig :o(

Skrevet

Oj.

Du må iallefall ikke bruke et rom med myggel i til soverom. Det kan være farlige soppsporer der. Og som andre har sagt, det er ikke nok å fjerne myggel, årsaken må finnes. Jeg tipper dere må rive veggen. :-(

kakki1365380609
Skrevet

Oj.

Du må iallefall ikke bruke et rom med myggel i til soverom. Det kan være farlige soppsporer der. Og som andre har sagt, det er ikke nok å fjerne myggel, årsaken må finnes. Jeg tipper dere må rive veggen. :-(

Noe skikkelig herk!

Men nå har vi stippet hjørnet for tapet og ser det er litt på sponplaten. Så laget vi et hull i veggen og kikket inn og kjente etter, der var det helt tørt og fint. Vi tar nå og pusser ned sponplaten der myggelet er, vasker med soppdreperen og venter. Setter ikke opp den madrassen som sto tett inntil veggen der. Vi skal pusse opp rommet og rive de veggene forhåpentligvis til sommeren uansett. Vi håper og tror det skyldes kondens mellom vegg og det som sto tett opptil.....?

Takk for svar :o)

Skrevet

Skrekk og gru!!! Og vi som har mer enn nok å bruke pengene på, f.eks prøve å koble oss opp på offentlig vann siden borehullet er ubrukelig :o(

Du får håpe på det beste! Er jo slettes ikke sikkert at det kommer fra utsiden...

Godt mulig at madrassen var årsaken til hele elendigheten, og sovende puster ut masse fuktighet.

Hold oss underrettet da!

Lykke til!

Skrevet

Noe skikkelig herk!

Men nå har vi stippet hjørnet for tapet og ser det er litt på sponplaten. Så laget vi et hull i veggen og kikket inn og kjente etter, der var det helt tørt og fint. Vi tar nå og pusser ned sponplaten der myggelet er, vasker med soppdreperen og venter. Setter ikke opp den madrassen som sto tett inntil veggen der. Vi skal pusse opp rommet og rive de veggene forhåpentligvis til sommeren uansett. Vi håper og tror det skyldes kondens mellom vegg og det som sto tett opptil.....?

Takk for svar :o)

Men det skal ikke være kondens på veggen i beboelsesrom uansett vel?

Jaja, lykke til, håper dere blir kvitt dritten!

:)

kakki1365380609
Skrevet

Du får håpe på det beste! Er jo slettes ikke sikkert at det kommer fra utsiden...

Godt mulig at madrassen var årsaken til hele elendigheten, og sovende puster ut masse fuktighet.

Hold oss underrettet da!

Lykke til!

Takk :o) Er slettes ikke alltid gøy å være voksen og boligeier :o) Er det ikke myggel her, så er det punkterte vinduer der eller lekkasjer, mus på loftet og udrikkelig springvann....sukk.

Gleder meg til julemiddagen i morgen, bare ikke ungene smitter oss med omgangssyken.

Mannen driver og sjekker der inne nå og skal pusse ned platene og vaske godt med drepemiddel.

Takk for svar og god jul :o)

Skrevet

Her er en artikkel hvor det er to bilder som viser dette. Gud vet hva de foreslår som råd, å isolere bedre eller å ikke sette ting rett mot veggen.

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dagsavisen.no/multimedia/archive/00750/36a2-22_750550h.jpg&imgrefurl=http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1914791.ece&h=149&w=200&sz=14&hl=no&start=52&tbnid=hoR6Yq8pChha1M:&tbnh=77&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dmuggsopp%26start%3D36%26ndsp%3D18%26svnum%3D10%26hl%3Dno%26lr%3D%26sa%3DN

Vi fikk mugg på de nye vinduene der vi bodde før, og da mente selskapet at dette hadde med at det var for tett, manglet ventiler.

Så det er vist ikke bra om det er isolert for mye eller for lite ;)

kakki1365380609
Skrevet

Her er en artikkel hvor det er to bilder som viser dette. Gud vet hva de foreslår som råd, å isolere bedre eller å ikke sette ting rett mot veggen.

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dagsavisen.no/multimedia/archive/00750/36a2-22_750550h.jpg&imgrefurl=http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1914791.ece&h=149&w=200&sz=14&hl=no&start=52&tbnid=hoR6Yq8pChha1M:&tbnh=77&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dmuggsopp%26start%3D36%26ndsp%3D18%26svnum%3D10%26hl%3Dno%26lr%3D%26sa%3DN

Vi fikk mugg på de nye vinduene der vi bodde før, og da mente selskapet at dette hadde med at det var for tett, manglet ventiler.

Så det er vist ikke bra om det er isolert for mye eller for lite ;)

Takk for link :o) gufne greier. Satser på at vi klarer å bli fort kvitt det. Håper dere ble kvitt det på vinduene deres.

God Jul :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...