Gå til innhold

Julegaver og verdier

Anbefalte innlegg

Gjest lei kjøpepresset
Skrevet

Sitter akkurat og leser denne artikkelen:

http://e24.no/makro-og-politikk/article1580282.ece

og jeg undrer meg over hvordan i all verden folk har råd til å gi bort julegaver til mange tusener kroner? Selv har jeg aldri hatt råd til å gi bort en gave med verdi over 400,- og da må det nevnes at jeg heller ikke har mange jeg skal gi til, i tillegg til at jeg har dårlig råd.

Sitat:

"Flere enkelttransaksjoner fra BBS viser at vi lett spar opp over 100.000 kroner til enkeltkjøp for å unne oss noe ekstra fint til jul."

Øhh... hvor kommer de pengene fra, mon tro?

"- Det er vanlig med julegaver til 2-3000 kroner."

Så jeg er "helt ute" når det gjelder julegaver jeg da...

Dessuten er jeg kvinne, og jeg har aldri i mitt liv hatt sansen for verken smykker, sminke eller slike typiske kvinneting. Så jeg forstår meg ikke på hvordan noen kan finne på å bruke tusener av kroner på slikt! Mine nærmeste fortviler selvsagt over at jeg ikke har interesse for slikt, for da er jeg visst så vanskelig å finne gaver til. Men når jeg er interessert i masse annet, som musikk og bøker feks., skulle det vel ikke være vrient å finne på noe?

Egentlig synes jeg at alt dette med julegaver og sånt har gått over alle støvleskaft! Det har blitt et kjøpepress uten like, synes jeg. Er det virkelig slik at verdien på gaven teller mer enn tanken som ligger bak?

Gjest alenekveld
Skrevet

Jeg kjøper IKKE så dyre gaver. Søsken får for 2-300 kroner.

Gjest samma med meg
Skrevet

Jeg har normalt god råd. Men jeg gir ikke gaver som er så dyr. Bare til foreldrene mine gir jeg gave for rundt 1000 kr. For de er så generøse og snille. Men ellers så varierer gavene mine fra 100 til max 400-500. De fleste er rundt 200-300 kr. Og den aller billigeste jeg ga fra meg i år var en gave på 70 kr til en kusine.

Skrevet

Jeg kjente meg heller ikke igjen. Jeg er ganske nøktern i utgangspunktet, kjøper smykker en skjelden gang, kjøper gjerne billige klær. Når det kommer til julegaver gir jeg for 150-200 pr gave. Jeg gir dyrere gave til samboer. Totalt kjøper jeg julegaver for 3000.

Skrevet

Jeg kjøper heller ikke så dyre gaver.

Har ikke så mye å bruke på gaver engang, ikke er det nødvendig heller.

Gaver kan være kjekke selv om de ikke koster så mye. :-)

Skrevet

Vi bruker ikke på langt nær så mye på julegaver, det er ikke nødvendig. Og gudskjelov er våre venner og kjente takknemlige uansett hvor mye gaven koster, det er faktisk tanken som teller. I år hadde vi litt ekstra å bruke og gav 1000,- til Mari Maurstads Zulufadder prosjekt, og vervet oss som faddere.

Gjest flisa _,,,_c",)_,,,_
Skrevet

Helt enig med deg - det er jo horribelt. Tror nesten ikke jeg kjenner mer enn en som kan ha så masse penger som det står om der - og jeg kjenner en del mennesker.

Jeg syns jeg er hoppende gal om jeg kjøper noe til 1000,- til ungene.

Gjest tildels enig, ja
Skrevet

Vi bruker ikke på langt nær så mye på julegaver, det er ikke nødvendig. Og gudskjelov er våre venner og kjente takknemlige uansett hvor mye gaven koster, det er faktisk tanken som teller. I år hadde vi litt ekstra å bruke og gav 1000,- til Mari Maurstads Zulufadder prosjekt, og vervet oss som faddere.

Jeg bruker ikke mer en omtrent 100 kr pr. gave. Vi har i felleskap satt den grensen i familien min.

MEN, når det er sagt, så kan jeg godt finne på å unne meg noen ganske dyre og flotte ting rundt juletider. Bedre å kjøpe noe til seg selv, som man VIRKELIG ønsker seg, en å få tusen idiotiske gaver, som for det første enten er ubrukelige ting som man har allerede, eller ting som kanskje er okay, men ikke akkurat noe en ville ha valgt selv, f.eks mht til farger og stil..

Skrevet

Jeg bruker rundt en tusing på kjæresten og omtrent det samme på hver av ungene. Å bruke mange tusen på en eneste gave kan vel forsvares om det er noe man virkelig trenger og/eller har råd til det, men å kjøpe julegaver på krita er liksom ikke helt ok synes jeg.

Skrevet

Jeg bruker ikke mer en omtrent 100 kr pr. gave. Vi har i felleskap satt den grensen i familien min.

MEN, når det er sagt, så kan jeg godt finne på å unne meg noen ganske dyre og flotte ting rundt juletider. Bedre å kjøpe noe til seg selv, som man VIRKELIG ønsker seg, en å få tusen idiotiske gaver, som for det første enten er ubrukelige ting som man har allerede, eller ting som kanskje er okay, men ikke akkurat noe en ville ha valgt selv, f.eks mht til farger og stil..

Selvfølgelig gir vi gaver som er mer en OK, vi kjenner hverandre godt de vi kjøper til og er helt på nett over hva som er greit å gi og ikke. Tanta mi får for eksempel hjemmebaket brød, pesto jeg lager og en flaske god olivenolje. Dette koster meg jo ikke annet enn olivenoljen, det andre har jeg i hus.

Skrevet

Jeg gir i år for ca. 2000 til mannen, ca. 1500 til hvert av barna og ca. 1500 til foreldrene mine til sammen. Resten, dvs. søsken, nevøer og venner får for 150-350 kr.

Vi har såpass god råd at vi gir det vi har lyst til å gi (innenfor rimelighetens grenser). Jeg vil heller bruke litt penger på å gi en fin gave til de jeg er glad i enn å ha råd til å kjøpe meg selv en eller annen luksusartikkel etter jul.

Skrevet

Selvfølgelig gir vi gaver som er mer en OK, vi kjenner hverandre godt de vi kjøper til og er helt på nett over hva som er greit å gi og ikke. Tanta mi får for eksempel hjemmebaket brød, pesto jeg lager og en flaske god olivenolje. Dette koster meg jo ikke annet enn olivenoljen, det andre har jeg i hus.

Blir ikke det tørt da, med brød...?

Eller baker du brød på julaften?

Skrevet

Jeg kjøper gaver for en del kroner til mine aller nærmeste.

Andre får gaver i mer "normal" sum.

Har alltid hatt spanderbuksene på til jul og bursdag til avkommene mine, mest fordi vi har svært liten familie og for at de da har fått begrenset med gaver fra utenfor huset.

Har hatt begrenset med økonomi en god del år tidligere også og har derfor ikke kunnet kjøpe noe særlig utenom jul og bursdag. Tar det liksom igjen da.

Avkommene har dessuten fått en del "brukbare" ting i år som jeg synes de kunne ha veldig bruk for, som kontorstoler, skriver pga. skolearbeid, trille til pc for å få den opp fra gulvet ol. Så kjøper jeg noe "unyttig og morro" også.

Mannen min har fått en kostbar gave i dag. Han hadde klart seg uten men ønsket seg det veldig.

Som det fine mennesket han er så fortjener han det.

Bruker mye penger i gaver, men det er en enorm glede å gi og så lenge det ikke krites så ser jeg på det som helt greit.

Det er få mennesker jeg virkelig bryr meg om så da slår jeg virkelig ut håret i handling til dem.

Skrevet

Blir ikke det tørt da, med brød...?

Eller baker du brød på julaften?

Brød kan fryses, men ja tidligere har jeg bakt på julaften.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan folk får råd til gaver over 100.000 eller 2-300 per person. Jeg har brukt 2-3000 på 18 gaver i år. Fordi jeg, etter å ha hatt dårlig råd i alle år, endelig hadde råd til å kjøpe noe mer stort til folk jeg er glad i. Så jeg gjorde nettopp det. Den dyreste gaven var til min samboer, hvilket var tre gaver til tilsammen ca 900. Resten kostet alt fra 49,- til 400,-, alt ettersom. Jeg tror ikke jeg vil være slik hver jul, men akkurat i år føltes det deilig å ha råd til det lille ekstra. F.eks. er en av mine bedre venner gravid, med en god venn av meg, og da ble det to litt kule/alternative babybøker (med byttelapper seff). Det var den nest dyreste gaven.

Skrevet

Brød kan fryses, men ja tidligere har jeg bakt på julaften.

Ok, hadde blitt glad for en slik gave jeg også. Men liker ikke tørt brød da....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...