Gå til innhold

Juletid - ensomhet, depresjon, selvmord - den andre part

Anbefalte innlegg

Gjest Eksen til vedkommende
Skrevet

Hei

I løpet av året ble det slutt mellom min samboer gjennom mange år og meg - grunnet diverse ting, men en hovedgrunn var hans langvarige utroskap. Nå har det tydeligvis gått dårlig med den andre og blikket er igjen vendt mot meg. Plutselig har hele hans verden rast sammen, han har ingen sier han. Nå nekter han å feire jul og fisker på en måte etter at jeg skal spørre om han vil være med meg. Sender meg suicidale meldinger og sånn, men jeg regner med at dette kun er rop om oppmerksomhet - de som virkelig mener å ta livet sitt vil vel ikke informere om det på forhånd slik at de eventuelt kan mislykkes med det? Eller tar jeg feil?

Jeg ønsker ikke tilbake til det forholdet, jeg fant meg i altfor mye og led veldig - jeg er også veldig ensom til tider nå, men føler at jeg har det så mye bedre nå. Jeg setter allikevel pris på han og alt vi har opplevd gjennom alle disse årene vi har hatt sammen, så jeg har vært åpent for et vennskap. Jeg synes bare ikke at det kan fungere med et vennskap når han holder på sånn som han gjør nå......... I tillegg tikker det inn meldinger om at han kunne tenke seg å ha sex og sånn - at det går an!

Er det noen som har noen gode råd til meg? Bare det å kutte kontakten tror jeg ikke at vil fungere, jeg bryr meg mye om han og er redd han er inne i en meget alvorlig depresjon og vil gjerne hjelpe, men som en venn. Har prøvd å få han til å snakke og lytte, men da penser han alltid inn på meg og at han vil ha meg og det kan jeg jo dessvere ikke hjelpe med.

Føler at dette ødelegger hele julen

Skrevet

Det beste er antagelig å kutte kontakten. Nå er du plutselig bra nok? Og å høre på selvmedlidenheten og elendigheta hans når han egentlig ikke ønsker å gjøre noe med det? Han vil bare ha deg tilbake? Og ha sex? Hva mener du er best for deg selv? Virker ikke som du er så interessert, men at du har dårlig samvittighet?

At han truer med selvmord trenger ikke bety at han ikke kommer til å gjøre det. Det er mye myter rundt det der. Om han har snakket om det eller ikke har ikke noe å si.

Jeg har en del kontakt med ustabile folk gjennom jobben og de bruker i en del tilfeller trusler om selvmord for å prøve å manipulere til seg goder. Aldri opplevd at noen har tatt livet sitt, men det blir mindre trusler om en konsekvent henviser til at om vedkommende har slike tanker så bør han ta det opp med lege. Kan selvsagt lytte og snakke om disse tankene, men det blir helt feil å la folk vinne på å bruke slike trusler for å oppnå goder. Syns ikke en bør la folk manipulere med slike trusler i vanlige relasjoner heller.

Gjest Eksen til vedkommende
Skrevet

Det beste er antagelig å kutte kontakten. Nå er du plutselig bra nok? Og å høre på selvmedlidenheten og elendigheta hans når han egentlig ikke ønsker å gjøre noe med det? Han vil bare ha deg tilbake? Og ha sex? Hva mener du er best for deg selv? Virker ikke som du er så interessert, men at du har dårlig samvittighet?

At han truer med selvmord trenger ikke bety at han ikke kommer til å gjøre det. Det er mye myter rundt det der. Om han har snakket om det eller ikke har ikke noe å si.

Jeg har en del kontakt med ustabile folk gjennom jobben og de bruker i en del tilfeller trusler om selvmord for å prøve å manipulere til seg goder. Aldri opplevd at noen har tatt livet sitt, men det blir mindre trusler om en konsekvent henviser til at om vedkommende har slike tanker så bør han ta det opp med lege. Kan selvsagt lytte og snakke om disse tankene, men det blir helt feil å la folk vinne på å bruke slike trusler for å oppnå goder. Syns ikke en bør la folk manipulere med slike trusler i vanlige relasjoner heller.

Takk for svar!

Du har nok mye rett i det du sier, men det er bare ikke så enkelt å kutte kontakten. Men jeg skjønner jo at han manipulerer og bruker meg. Jeg får en konflikt med meg selv hver gang - fordi jeg ikke ønsker å såre han tilbake. Men jeg kommer aldri til å gå tilbake eller ha noe form for følelsesmessig forhold til han - ei heller seksuelt. Jeg vil være venn. Men sånn som det er nå så ser det dessvere ikke ut til at det kan fungere. Eneste jeg får ut av å prøve er å dra meg selv inn i kjipe situasjoner. Jeg har ikke dårlig samvittighet for noe, det er det han som burde ha. Men jeg er grunnleggende et snilt og medfølende menneske, er nok der problemet mitt ligger.

Jeg har bedt han ta kontakt med profesjonell hjelp, noe han sa han hadde gjort, men jeg kan jo aldri vite.

Nå skal han nekte å feire jul med familien og heller sitte alene og se på DVDER, som han passet på å fortelle meg. Sikkert et ønske om å være hos meg.

Gjest drit i fyren!
Skrevet

Takk for svar!

Du har nok mye rett i det du sier, men det er bare ikke så enkelt å kutte kontakten. Men jeg skjønner jo at han manipulerer og bruker meg. Jeg får en konflikt med meg selv hver gang - fordi jeg ikke ønsker å såre han tilbake. Men jeg kommer aldri til å gå tilbake eller ha noe form for følelsesmessig forhold til han - ei heller seksuelt. Jeg vil være venn. Men sånn som det er nå så ser det dessvere ikke ut til at det kan fungere. Eneste jeg får ut av å prøve er å dra meg selv inn i kjipe situasjoner. Jeg har ikke dårlig samvittighet for noe, det er det han som burde ha. Men jeg er grunnleggende et snilt og medfølende menneske, er nok der problemet mitt ligger.

Jeg har bedt han ta kontakt med profesjonell hjelp, noe han sa han hadde gjort, men jeg kan jo aldri vite.

Nå skal han nekte å feire jul med familien og heller sitte alene og se på DVDER, som han passet på å fortelle meg. Sikkert et ønske om å være hos meg.

"Nå skal han nekte å feire jul med familien og heller sitte alene og se på DVDER, som han passet på å fortelle meg."

Så la han sitte alene å se dvd'er. Ikke ditt ansvar!!! Han velger jo selv å ikke ville feire jul!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...