Gå til innhold

Arv - samboere - testamente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe gøy å ta tak i slikt, men det må man jo.

Om min samboer dør, er det jo slik at barna har arverett.

Men om han skriver testamente, vil dette da overstyre arveretten slik at jeg får rett på mer?

Eller må vi inngå tvangsekteskap for å sikre meg? :-P

Fortsetter under...

Gjest Vekten87
Skrevet

tror kanskje du finner svar på dette på www.trygdeetaten.no viss jeg ikke tar helt feil. det stå hvertfall mye rart der....

Skrevet

Generelt er jeg jo for at barna skal få!! Men det er klart det er fint hvis man kan sitte igjen og ha råd til å beholde bolig. Det er ihvertfall noe som pliktig går til barna. Tror det er 2/3.

Når det gjelder forsikring tror jeg at man kan begunstige hverandre "uten tanke på barna".

Skrevet

Barna får sin pliktarv uansett. Hvis dere skriver testamente kan du få alt utenom pliktarven (eller deler av det, alt ettersom hva dere bestemmer). Hvis dere ikke skriver testamente arver barna alt. Da vil overformynderiet ta over kontrollen over mesteparten av pengene, og du kan ende opp med å måtte kjøpe ut barna i det som var deres felles bolig, osv. Testamente er viktig! Gå til en advokat og få satt opp testamente og samboerkontrakt, det koster ikke mer enn 3000 kr ca. En billig forsikring.

Skrevet

Generelt er jeg jo for at barna skal få!! Men det er klart det er fint hvis man kan sitte igjen og ha råd til å beholde bolig. Det er ihvertfall noe som pliktig går til barna. Tror det er 2/3.

Når det gjelder forsikring tror jeg at man kan begunstige hverandre "uten tanke på barna".

Hovedpoenget er å ha råd til å beholde boligen, som du sier.

Skrevet

Med et testamente kan dere bestemme over den delen av arven som overstiger pliktdelen. Pliktdelen er 1/3 om jeg ikke husker feil. Dersom dere er gift trenger man ikke tenke på pliktdel i det hele tatt (med mindre dere har særkullsbarn). Da har gjenlevende rett til å sitte i uskiftet bo.

Dere behøver ikke gå til advokat for å lage testamente. Det finnes standardutkast på nettet som kan brukes, eller justeres litt for å passe dere. Få to gode venner til å bevitne og den saken er grei. Tinglysing er heller ikke nødvendig.

Dersom dere har livsforsikring skal dere kryssforsikre hverandre, slik at gjenlevende får utbetalt pengene istedetfor at de går inn i boet.

Annonse

Skrevet

Pliktdelsarven er 2/3 eller inntil 1 mill til hvert barns linje. Resten kan disponeres ved testament. Gjøres ikke dette, vil barna arve alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...