Gå til innhold

Mest og minst likte julesongar - få høyre no :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, her sit vi, kvelden før kvelden... No har vi vaska golvet og pynta tre, og inspirert av eit anna forum eg er fast på, tar eg med meg spørsmålet over hit.

Kva er din best likte religiøse julesong, og din best likte ikkje-religiøse julesong?

Og kva er det du liker minst i same kategoriar?

Min yndlingsjulesong er Deilig er Jorden , usikker på kva eg skal seie eg liker best av ikkjereligiøse. Det er ein del eg *ikkje* liker i den kategorien. Som "Last Christmas" til dømes. Av religiøse julesongar som ikkje når opp på favorittlista er - hmmm, tenker litt - Fra Fjord og Fjære, kanskje, den er skrekkeleg kjedeleg. Heldigvis blir den sjeldan sunge.

På dette amerikanske forumet var det ein gjengongar på lista over minst likte... ein del ville gladeleg betalt pengar for å slippe å høyre den. Eg ante ikkje kva det var for ein song, men googla meg fram til denne: http://tinyurl.com/yajkyh (tekst og midi melodi : enjoy!)

Skrevet

Om ein kan kalle "Nordnorsk julesalme" for ein religiøs song, så er den min favoritt!

(Den har religiøse moment, i det minste :o)

Elles synest eg også "Mitt hjerte alltid vanker" er vakker.

Det siste eg gjer på kvelden lilejulaftan, er å spele Mahalia Jackson. Den vakraste songen på plata er "Sweet little Jesus boy".

Då er det jul! :o)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Av de ikkereligiøse er "Fairytale of New York" med The Pogues og Kirsty MacColl tidenes beste. Ellers elsker jeg "O Holy Night", den kan kanskje inngå blant de religiøse julesangene?

Gjest spiller selv
Skrevet

Om ein kan kalle "Nordnorsk julesalme" for ein religiøs song, så er den min favoritt!

Det siste eg gjer på kvelden lilejulaftan, er å spele Mahalia Jackson. Den vakraste songen på plata er "Sweet little Jesus boy".

Vet ikke helt hvilke jeg ikke liker å høre på, det kommer så an på hvem som synger og hvordan den fremføres osv.

Men jeg spiller selv et par instrumenter, og blant repertoaret mitt finner du:

Best likte religiøse: "Det kimer nu til julefest"

Best likte ikke-religiøse: "Sjømannsjul på Hawaii"

Ellers liker jeg også den svenske "När juldagsmorgon glimmar", men jeg aner ikke om den er religiøs (har ikke teksten).

Verste ikke-religiøse er definitivt "Julekveld i skogen". Den får jeg fnatt av, og jeg nekter å lære meg og spille den selv! Av cd-plater er det meste av Bettan og Sissel Kyrkjebø bannlyst her i huset.

Skrevet

Av de ikkereligiøse er "Fairytale of New York" med The Pogues og Kirsty MacColl tidenes beste. Ellers elsker jeg "O Holy Night", den kan kanskje inngå blant de religiøse julesangene?

Fairytale of New York er ukjend for meg, eg må prøve å få høyrd den ved eit passeleg høve :)

Skrevet

Nordnorsk Julesalme ser vel for så vidt religiøs ut, eg kjenner ikkje til den frå før, men fant den på nett :)

Ellers gir Mahalia Jackson ordentleg julestemning, det har eg med meg heimefrå - mammas favorittplate i jula, den med ho Mahalia og julesongane.

Skrevet

Vet ikke helt hvilke jeg ikke liker å høre på, det kommer så an på hvem som synger og hvordan den fremføres osv.

Men jeg spiller selv et par instrumenter, og blant repertoaret mitt finner du:

Best likte religiøse: "Det kimer nu til julefest"

Best likte ikke-religiøse: "Sjømannsjul på Hawaii"

Ellers liker jeg også den svenske "När juldagsmorgon glimmar", men jeg aner ikke om den er religiøs (har ikke teksten).

Verste ikke-religiøse er definitivt "Julekveld i skogen". Den får jeg fnatt av, og jeg nekter å lære meg og spille den selv! Av cd-plater er det meste av Bettan og Sissel Kyrkjebø bannlyst her i huset.

Det er ikkje så mange svar her i tråden, men det som er, er interessant :-D

Det kimer nu til julefest er ein koseleg song å spele, syns eg óg (kan no berre spele piano, eg, da).

Sjømannsjul på Hawaii var litt sånn... "??" for meg til eg gjorde eit søk og fikk lytte til eit par linjer frå den, eg har nok høyrd songen før. Den svenske er ukjend, men litt googling avslører at den nok er religiøs den også.

God jul!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Fairytale of New York er ukjend for meg, eg må prøve å få høyrd den ved eit passeleg høve :)

Det bør du, og det er litt vesentlig å få med seg teksten.

It was Christmas Eve babe /

In the drunk tank /

An old man said to me, won't see another one /

And then he sang a song /

The Rare Old Mountain Dew /

I turned my face away /

And dreamed about you

Got on a lucky one /

Came in eighteen to one /

I've got a feeling /

This year's for me and you /

So happy Christmas /

I love you baby /

I can see a better time /

When all our dreams come true

They've got cars big as bars /

They've got rivers of gold /

But the wind goes right through you /

It's no place for the old /

When you first took my hand /

On a cold Christmas Eve /

You promised me

Broadway was waiting for me

You were handsome /

You were pretty /

Queen of New York City /

When the band finished playing /

They howled out for more /

Sinatra was swinging, /

All the drunks they were singing /

We kissed on a corner /

Then danced through the night

The boys of the NYPD choir /

Were singing "Galway Bay" /

And the bells were ringing out

For Christmas day

You're a bum /

You're a punk /

You're an old slut on junk /

Lying there almost dead on a drip in that bed /

You scumbag, you maggot /

You cheap lousy faggot /

Happy Christmas your arse /

I pray God it's our last

Still singing "Galway Bay" /

And the bells were ringing out

For Christmas day

I could have been someone /

Well so could anyone /

You took my dreams from me /

When I first found you /

I kept them with me babe /

I put them with my own /

Can't make it all alone /

I've built my dreams around you

Still singing "Galway Bay" /

And the bells are ringing out

For Christmas day

Skrevet

Helga jul er bare vakker...Vet ikke om noen verstinger jeg.

Ja den er utruleg skjønn - men bør ikkje syngast av lettvektarar, syns no eg.

Ellers har du kanskje vore spart for dei verste "burde ha vore parodi men er meint seriøst"-songane ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...