Gå til innhold

Hvordan stemme en gitar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene poden her i huset har fått en elektrisk gitar til jul :)

Med den fulgte bla. en "stemmegaffel".

Han er nybegynner på dette her og jeg har liksom heldt litt mer mot orgel oppetter tidene jeg da (ikke at jeg kan noe mer der altså)

Kan han stemme denne gitaren selv? (må man være "lydhør")

Eller bør han vente til en kompis som er mer dreven på feltet kommer og kan hjelpe?

Var litt imponert da, da han kjørte i gang "Lise gikk til skolen", er jo jammen ikke værst det :D

Det er også muligheter for å kjøre inn på pc, via output, hvilket program er kjekkest for å få lekt seg litt med lyd, rytmer osv for ham?

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om gitar men man må være "lydhør". Kan ikke du prøve da?

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om gitar men man må være "lydhør". Kan ikke du prøve da?

Jooooo, jeg kan jo det da vettu.

Skulle tro det skulle gå ann å stemme for andre også en bare de helt proffe, sant?

Men når det er sakt så er nok poden hundre ganger flinkere til det enn meg i såfall, han kan iallefall "Lisa gikk til skolen", jeg vet knappt nok opp ned på denne saken jeg :)

Men skikkelig tøft å høre ljominga fra rommet hans da, det er sånn det skal være å være tenåringsmor. Morro :D

Gjest sikkert 25 år siden sist
Skrevet

Ovenfra er strengene stemt slik:

E-A-D-G-H-E

Du begynner med holde over øverste streng i 5. pos. Så stemmer du A-stengen slik at denne er lik med E-strengen.

Deretter A-strengen i 5. pos og stemmer D-strengen lik denne.

Så D-strengen i 5. pos.

Så G-stengen i 4.pos.

Så H-stengen i 5. pos.

Så er gitaren stemt

Skrevet

Oppskrift på "krisestemming" (til du får noen på besøk som kan vise deg på gitaren):

Ta utgangspunkt i den tykkeste strengen (den som blir nærmest ansiktet ditt når du holder gitaren). Så presser du strengen ned på femte båndet (gitarhalsen er inndelt i bånd, et bånd er mellomrommet mellom metall"stripene" som går på tvers av halsen) fra stemmeskruen. Når du "plinger" på denne strengen og den neste etter tur, skal de ha samme tone.

Har de ikke det, så justerer du streng nummer 2 (obs! Altså ikke den du presser ned!) til de stemmer overens.

Gjenta prosedyren med neste streng, altså press ned streng nummer 2 på 5. båndet, pling på streng 2 og 3 og juster streng nr. 3 de til holder samme tone.

Videre til 3 og 4 på samme måte.

Når du skal presse ned streng nummer 4, presser du strengen ned å FJERDE båndet, altså ett hakk nærmere stemmeskruene. Viktig!

Så til slutt skal streng nummer 5 på bånd nummer 5, juster nummer 6 - og vips!

Skrevet

Jooooo, jeg kan jo det da vettu.

Skulle tro det skulle gå ann å stemme for andre også en bare de helt proffe, sant?

Men når det er sakt så er nok poden hundre ganger flinkere til det enn meg i såfall, han kan iallefall "Lisa gikk til skolen", jeg vet knappt nok opp ned på denne saken jeg :)

Men skikkelig tøft å høre ljominga fra rommet hans da, det er sånn det skal være å være tenåringsmor. Morro :D

Min eldste spiller også gitar, jeg kan litt men jeg kan ikke stemme, jeg kan teorien men er ikke så lydhør at jeg klarer det :o)

Skrevet

Ovenfra er strengene stemt slik:

E-A-D-G-H-E

Du begynner med holde over øverste streng i 5. pos. Så stemmer du A-stengen slik at denne er lik med E-strengen.

Deretter A-strengen i 5. pos og stemmer D-strengen lik denne.

Så D-strengen i 5. pos.

Så G-stengen i 4.pos.

Så H-stengen i 5. pos.

Så er gitaren stemt

*imponert*

:)

Skrevet

Oppskrift på "krisestemming" (til du får noen på besøk som kan vise deg på gitaren):

Ta utgangspunkt i den tykkeste strengen (den som blir nærmest ansiktet ditt når du holder gitaren). Så presser du strengen ned på femte båndet (gitarhalsen er inndelt i bånd, et bånd er mellomrommet mellom metall"stripene" som går på tvers av halsen) fra stemmeskruen. Når du "plinger" på denne strengen og den neste etter tur, skal de ha samme tone.

Har de ikke det, så justerer du streng nummer 2 (obs! Altså ikke den du presser ned!) til de stemmer overens.

Gjenta prosedyren med neste streng, altså press ned streng nummer 2 på 5. båndet, pling på streng 2 og 3 og juster streng nr. 3 de til holder samme tone.

Videre til 3 og 4 på samme måte.

Når du skal presse ned streng nummer 4, presser du strengen ned å FJERDE båndet, altså ett hakk nærmere stemmeskruene. Viktig!

Så til slutt skal streng nummer 5 på bånd nummer 5, juster nummer 6 - og vips!

*imponert*

Takker :)

*kopierer over til word*

Gjest poltergeist
Skrevet

Grei framgangsmåte som er beskrevet av et par andre. For å sørge for at det faktisk BLIR standard tuning, kan jeg opplyse deg om at stemmegaffelen gir fra seg en reinstrøken A (44000 Hz). Ta det som utgangspunkt.

Skrevet

Grei framgangsmåte som er beskrevet av et par andre. For å sørge for at det faktisk BLIR standard tuning, kan jeg opplyse deg om at stemmegaffelen gir fra seg en reinstrøken A (44000 Hz). Ta det som utgangspunkt.

Hva dere kan :)

Stemmegaffelen er en slik hvit dings med "tuter" i begge retninger?

Hvordan bruker vi den?

Sikkert dumme spørsmål for en som vet men vi vet altså ikke, eller iallefall ikke jeg da :D

Gjest poltergeist
Skrevet

Hva dere kan :)

Stemmegaffelen er en slik hvit dings med "tuter" i begge retninger?

Hvordan bruker vi den?

Sikkert dumme spørsmål for en som vet men vi vet altså ikke, eller iallefall ikke jeg da :D

Jeg har drevet gitarundervisning i flere år, så jeg er vant til "dumme" spørsmål. :-)

Slå enden med gaffelen mot et hardt underlag. Sett så den kuppelformede enden mot et jevnt, harde underlag. Da vibrerer gaffelen, og lyden den lager er en A. Stem gitaren etter den lyden (streng to sett ovenfra skal være en A), og "deduser" deretter. Så har du standard tuning.

Skrevet

Aner ikke hvordan det er med elektriske gitarer, men for vanlig gitar kan man ihvertfall kjøpe en slik elektronisk stemmedings hvor det kommer opp lys i lysdioder når tonen er blitt riktig. Med den greier til og med jeg å stemme en gitar. ;-)

Skrevet

Jeg har drevet gitarundervisning i flere år, så jeg er vant til "dumme" spørsmål. :-)

Slå enden med gaffelen mot et hardt underlag. Sett så den kuppelformede enden mot et jevnt, harde underlag. Da vibrerer gaffelen, og lyden den lager er en A. Stem gitaren etter den lyden (streng to sett ovenfra skal være en A), og "deduser" deretter. Så har du standard tuning.

Tusen takk, det var snertent :)

Skrevet

Aner ikke hvordan det er med elektriske gitarer, men for vanlig gitar kan man ihvertfall kjøpe en slik elektronisk stemmedings hvor det kommer opp lys i lysdioder når tonen er blitt riktig. Med den greier til og med jeg å stemme en gitar. ;-)

Okey, kan jo se om jeg får greie på det via oppskriftene til de andre her, hvis ikke så får jeg håpe de har slike lysdioder til skrikende gitarer også :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...