Gå til innhold

Tine kalkunen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Auch, jeg glemte å ta opp kalkunen av frysen i går, og skal servere denne til middagsgjester i morgen ettermiddag...

Den skal egentlig tine to døgn i kjøleskap, nå får den ett døgn, kan den stå i romtemp eller blir den dårlig da?

Skrevet

Du har et problem. Det største er overflatetemperaturen. Den blir for høy. Der vokser bakteriene mens resten tiner.

Få butikken til å sage den frosne fuglen opp i biter, de tiner fortere. Så kan du bruke mikroovn og tine dem. Bølgene går ikke mer enn 3 cm inn, og jeg tipper at fuglekreket er for stort for ovnen i helt tilstand?

Ikke like fint med biter, men....

Skrevet

Du har et problem. Det største er overflatetemperaturen. Den blir for høy. Der vokser bakteriene mens resten tiner.

Få butikken til å sage den frosne fuglen opp i biter, de tiner fortere. Så kan du bruke mikroovn og tine dem. Bølgene går ikke mer enn 3 cm inn, og jeg tipper at fuglekreket er for stort for ovnen i helt tilstand?

Hvilken butikk skulle hun ha valgt da tro?

I dag er det 1 juledag og det meste av butikkene stengt og i morgen skal kalkunen tilberedes + at det er samme med butikkene også i morgen.

Ditt forslag er sikkert ok ellers, men ikke i disse juledager :)

Skrevet

Har ingen butikk som kan sage fugl i dag gitt, så da har jeg et enda større problem. Og nei, det er ikke sjans til å mikrotine den, altfor stor til det...

Skrevet

Vi har tint i romtemperatur vi, flere ganger - uten å bli syke av den grunn!

Så jeg ville gjort det, uten tvil!

Skrevet

Vi har tint i romtemperatur vi, flere ganger - uten å bli syke av den grunn!

Så jeg ville gjort det, uten tvil!

Jeg har egentlig ikke så mange andre valg, har satt den i et litt kjølig rom nå, helt klart varmere enn i kjøleskapet men ikke stuetemp, så får jeg satse på at det går bra.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mange andre valg, har satt den i et litt kjølig rom nå, helt klart varmere enn i kjøleskapet men ikke stuetemp, så får jeg satse på at det går bra.

Går helt sikkert strålende.

Står det ikke 1 døgn i romtemperatur eller 2 døgn i kjøleskap i "bruksanvisningen" da, tro?

Skrevet

Hvilken butikk skulle hun ha valgt da tro?

I dag er det 1 juledag og det meste av butikkene stengt og i morgen skal kalkunen tilberedes + at det er samme med butikkene også i morgen.

Ditt forslag er sikkert ok ellers, men ikke i disse juledager :)

Kokken har ikke lykkes med denne metoden, og mener det tar mye lenger tid enn dette, men amerikanerne eter mye kalkun:

Place turkey in its original wrapping in sink and cover with COLD water. Change the water every 1/2 hour to maintain the temperature. Allow 1/2 hour per pound to defrost the turkey. Most turkeys will take from 5 to 10 hours to thaw.

Skrevet

Går helt sikkert strålende.

Står det ikke 1 døgn i romtemperatur eller 2 døgn i kjøleskap i "bruksanvisningen" da, tro?

Mulig den evt plasten utenpå skrotten holder bakteriene unna?

Skrevet

Mulig den evt plasten utenpå skrotten holder bakteriene unna?

Det er i allefall en kraftig plast over den. Håper den holder bakterier unna da :)

Skrevet

Kokken har ikke lykkes med denne metoden, og mener det tar mye lenger tid enn dette, men amerikanerne eter mye kalkun:

Place turkey in its original wrapping in sink and cover with COLD water. Change the water every 1/2 hour to maintain the temperature. Allow 1/2 hour per pound to defrost the turkey. Most turkeys will take from 5 to 10 hours to thaw.

Hm, det var jo faktisk ganske smart, har jo tinet masse annet i kaldt vann oppigjennom... tnx

Skrevet

Hm, det var jo faktisk ganske smart, har jo tinet masse annet i kaldt vann oppigjennom... tnx

Kokken her tviler på at en på 7-8 kg lar seg tine så fort. Hvis ikke, så merker du det vel. Å steke den når den er frossen inni, er garantert fiasko og helsemessig ikke bra.

Han ville ha tatt noe annet.

Litt lavere temp og litt lenger tid?

Skrevet

Det er i allefall en kraftig plast over den. Håper den holder bakterier unna da :)

Den hindrer også vannet å komme til inni, så det tar lenger tid.

Skrevet

Kokken her tviler på at en på 7-8 kg lar seg tine så fort. Hvis ikke, så merker du det vel. Å steke den når den er frossen inni, er garantert fiasko og helsemessig ikke bra.

Han ville ha tatt noe annet.

Litt lavere temp og litt lenger tid?

Den er heldigvis ikke så stor, 4,4 kg bare. :)

Skrevet

Den er heldigvis ikke så stor, 4,4 kg bare. :)

Matfolk er litt nøye med bakterier for å si det mildt. Tining er skyld i mye av problemer, fugl er noe herk sånn.

Skrevet

Det går nok så bra så.

Vi glemte en gang å ta den opp, husket det ikke før om morgenen den dagen fuglen skulle fortæres. Vi stekte den på svak varme hele dagen, det gikk bra det også. Ingen ble dårlige i magen og alle lever den dag i dag :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...