Gå til innhold

Er jeg litt kjip?? Ang julegaver kjøpt/mottatt

Anbefalte innlegg

Gjest denne jula også
Skrevet

Nå er det slik at jeg har to søsken som har barn. Til hver av deres barn kjøper jeg for 4-500 kroner. Til foreldrene(altså søsken og svigersøsken) kjøper jeg noe til ca 300 kr. Dette blir ganske mye penger siden mine søsken har 6 barn til sammen. Men gaven jeg får er verdt ca 250 kr.

Denne julen fikk jeg for eksempel en gave som jeg vet koster 240 kr(kjøpt av ene svigerinna mi). I tillegg til den fikk jeg en bodylotion som jeg mistenker at hun har plukka ut av en gavepakning hun har fått fra før. Dette er en type bodylotion som jeg har sett vært innpakket før.

Er jeg kjip som reagerer litt på dette?? Jeg har ikke barn enda som de kan kjøpe gave til. Er jeg kjip som reagerer på at jeg legger igjen 1500-2000 kr i hver av mine søskens familie, mens jeg selv får igjen noe til max 300 kr??

Mener ikke at jeg skal få tilbake akurat 1500 kr altså. Men å få noe til 300? Og attpåtil en bodylotion som hun ene har fått fra før.

Hva mener dere?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

4

• Gemini

3

• Åsemor

3

• Angelica :o)

3

Gjest denne jula også
Skrevet

Ps. Av den andre svigerinna mi fikk jeg noe til 300 kr. De spleiser ikke på gave til meg søskenene mine altså. Det virka kanskje slik ut i fra det jeg skrev i sta

Skrevet

Ja, du er litt kjip. Gi barna en eske Lego og ellers et gavekort til Kirkens Nødhjelp (eller noe mer politisk korrekt, hvis du vil). Da får du til og med 28% reduksjon i skatten.

Skrevet

Jeg mener du bør kjøpe MYE billigere gaver til nevøene og niesene dine. Eller lage selv kanskje? ;)

Jeg kan på en måte skjønne litt at du tenker over det, men jeg skjønner ikke at du engang vurderer å skrive om det på internett for å få støtte, for støtte er ikke akkurat noe man fortjener når man tenker sånn. ;)

Skrevet

Du får tenke på at den dagen du begynner å produsere så vil dine unger også få presanger.

Gjest denne julen også
Skrevet

Jeg mener du bør kjøpe MYE billigere gaver til nevøene og niesene dine. Eller lage selv kanskje? ;)

Jeg kan på en måte skjønne litt at du tenker over det, men jeg skjønner ikke at du engang vurderer å skrive om det på internett for å få støtte, for støtte er ikke akkurat noe man fortjener når man tenker sånn. ;)

Nei det er nok sant. Det er nok ikke et innlegg som automatisk får sympati uten at en opplever det samme selv

Men du skal vite at jeg er en person som ikke bare gir for å få altså. Det gir meg stor glede å se hvor glade tantebarna mine blir.

Det er bare at jeg syns det er kjipt at foreldrene som har drit god råd gir meg gaver til en pris mye lavere enn jeg legger igjen hos dem. Jeg bruker å gi til familien som det svir i lommeboka.

Mine søsken gir også veldig gjerrige gaver til foreldrene våres. Og det til tross for at våre foreldre gir flere tusen kroner i kontanter til dem. Og så får de tilbake noe til rundt 500 kr.

Skrevet

I mange familier er det sånn at de dropper gaver til foreldrene når de får barn. Altså at man kun gir til voksne som ikke selv har barn, ellers gir man til barna.

Jeg syns du kjøper altfor dyre gaver både til dine nieser/nevøer, og til dine søsken.

Gjest denne jula også
Skrevet

Ja, du er litt kjip. Gi barna en eske Lego og ellers et gavekort til Kirkens Nødhjelp (eller noe mer politisk korrekt, hvis du vil). Da får du til og med 28% reduksjon i skatten.

Hvordan hadde du reagert da. Hvis du pøste ut flere tusenlapper til noen som hadde driit god råd når du selv egentlig ikke har så god råd.

Så får du tilbake bare noe til en brøkdel av det du har gitt. Og for ikke å snakke om du får tilbake gaver som som var "resirkulert" fra året før.

Jaja så er jeg nok kjip

punky brewster
Skrevet

synes du skal kjøpe billigere gaver,siden du føler det blir så skjevt fordelt. Og til de voksne kan du jo kjøpe enda billigere.

Skrevet

det er klart det blir forskjell i verdien på gaver når de har barn og du ikke.

hvis dette er noe du irriterer deg over, kan du vel bare kjøpe billigere gaver da?

det er da mange ting du kan kjøpe som er relativt rimelig.

(både klær og leker)

skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i.

Skrevet

Jeg synes det er du som overdriver presangkjøpet. 250 kroner er en passende sum å bruke.

Skrevet

Kjøp billigere gaver til barna, når du egentlig ikke har råd til så dyre gaver. Og slutt å sutre over prisen på det du får.

Skrevet

Hvordan hadde du reagert da. Hvis du pøste ut flere tusenlapper til noen som hadde driit god råd når du selv egentlig ikke har så god råd.

Så får du tilbake bare noe til en brøkdel av det du har gitt. Og for ikke å snakke om du får tilbake gaver som som var "resirkulert" fra året før.

Jaja så er jeg nok kjip

Jeg måler ikke gaver på den måten. Jeg er glad noen gidder å huske på en gamling som meg, Men neste år bør du følge oppskriften min,...du får kjøpt ei geit for en en hundrelapp eller så...og får skattefradrag for kreaturet attåt. Seriøst altså.

Det er fan ingen vits i å drive å fylle voksne folks hus med dritt som de slett ikke trenger.

Unger kan man gi noe billigere og supplere med "ei geit". Man skal la ungen slippe unna verdens elendighet på julaften, men en kombinasjon (altså gave og et kort som sier at de har gitt til noen fattige)..bør være en god løsning.

Gjest denne jula også
Skrevet

Jeg synes det er du som overdriver presangkjøpet. 250 kroner er en passende sum å bruke.

Er egentlig enig. Det er bare at som sagt har disse veldig god råd. Ungene deres hadde ikke brydd seg i det hele tatt for en gave til 250 kr.

La meg ta et eksempel hva et av tantebarna mine fikk i går. Han er 12 år. Fikk slalomski og fullt slalomutstyr. Sikkert 3 dyre playstation spill og en hel drøss med andre dyre ting som jeg ikke gidder å skrive om. Blant annet mp3 spiller. Hyggelig for han det. Men dette gjør at han ikke bryr seg noe om "billige" gaver.

Skrevet

Jaja så er jeg nok kjip

Bruk heller pengene på deg selv neste år, så får du akkurat det du ønsker deg og vil ha, og til akkurat den prisen du ønsker. ;)

Gjest denne jula også
Skrevet

Kjøp billigere gaver til barna, når du egentlig ikke har råd til så dyre gaver. Og slutt å sutre over prisen på det du får.

Sutrer ikke. Ville bare få andres mening om det. Både meninger for og mot. Helt ok det for meg.

Hadde du visst hvor god råd mine søsken har hadde du kansje forstått hvorfor jeg følte meg litt forbigått når de gir noe for 250 kr.

Skrevet

Sutrer ikke. Ville bare få andres mening om det. Både meninger for og mot. Helt ok det for meg.

Hadde du visst hvor god råd mine søsken har hadde du kansje forstått hvorfor jeg følte meg litt forbigått når de gir noe for 250 kr.

Har slektninger med god råd som ikke gir dyre gaver vi også. Men vi kjøper ikke dyrere gaver som gis bort, enn hva vi faktisk har råd til.

Skrevet

Er egentlig enig. Det er bare at som sagt har disse veldig god råd. Ungene deres hadde ikke brydd seg i det hele tatt for en gave til 250 kr.

La meg ta et eksempel hva et av tantebarna mine fikk i går. Han er 12 år. Fikk slalomski og fullt slalomutstyr. Sikkert 3 dyre playstation spill og en hel drøss med andre dyre ting som jeg ikke gidder å skrive om. Blant annet mp3 spiller. Hyggelig for han det. Men dette gjør at han ikke bryr seg noe om "billige" gaver.

Der tror jeg du tar feil. Vi har god råd vi også og man kjøper gjerne dyrere gaver til egne unger, men det betyr ikke at de ikke også blir glade for gaver til 250 kr.

ikke fast nick
Skrevet

Jeg ser ikke på pengeverdien av gavene jeg får, jeg. Jeg setter mer pris på tanken bak gaven.

Dessuten er det mange som tenker at man har jo "alt" fra før, så da er det vel ikke nødvendig å kjøpe så dyre gaver.

Skrevet

Hvis han ikke er takknemlig for fx et gavekort på 2-300 kr i en musikksjappe, så er det like greit å droppe gavene.

Du kan jo ikke basere prisen på gavene ut fra at du mener at ungene er bortskjemte og utakknemlige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...