Gå til innhold

Er jeg litt kjip?? Ang julegaver kjøpt/mottatt

Anbefalte innlegg

Gjest denne jula også
Skrevet

Hvorfor tenke så mye på hva ting har kostet? Det er tanken som teller. Håper ikke at noen jeg har kjøpt gave til tenker som deg.

Jeg blir veldig glad for gaver. Uansett om de er dyre eller ei. Nå skrev jeg inn fordi det var så mye skeivheter og en lang liste med andre ting som jeg har skrevet om i denne lange tråden.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

4

• Gemini

3

• Åsemor

3

• Angelica :o)

3

Gjest flisa _,,,_c",)_,,,_
Skrevet

Jo de som ikke har barn, må jo få i det minste...Tanken er vel at de som har barn får til barna istedenfor seg selv.

Sånn har vi gjort det også :)

Skrevet

Enkelt og greit, du kjøper gave til barna, de voksne til deg. Du kjøper ikke noe til søsknene dine som har barn. Sånn har vi gjort det.

Gjest ikke nick i dag
Skrevet

Nei det er nok sant. Det er nok ikke et innlegg som automatisk får sympati uten at en opplever det samme selv

Men du skal vite at jeg er en person som ikke bare gir for å få altså. Det gir meg stor glede å se hvor glade tantebarna mine blir.

Det er bare at jeg syns det er kjipt at foreldrene som har drit god råd gir meg gaver til en pris mye lavere enn jeg legger igjen hos dem. Jeg bruker å gi til familien som det svir i lommeboka.

Mine søsken gir også veldig gjerrige gaver til foreldrene våres. Og det til tross for at våre foreldre gir flere tusen kroner i kontanter til dem. Og så får de tilbake noe til rundt 500 kr.

Jeg er faktisk litt enig med deg jeg. Jeg har selv ei søster som er litt "gnien" på gavene. Jeg har alltid kjøpt mye dyrere til dem og mine tantebarn, enn hun noengang har gjort til meg og mine.

Til bursdagene kan hun faktisk prestere å la prislappen stå på, og det er veldig sjelden gaven koster over kr. 100,-. Så i år gav jeg dem kun sengetøy som jeg har kjøpt for 99,- pr. stk på Sparkjøp. Min søster fikk en liten ekstragave til kr. 15,- og min svoger fikk et par sokker i ekstragave. Fra dem fikk jeg en duk til kr. 119,- fra Sparkjøp.

I fjor fikk jeg faktisk en krimbok, og det liker jeg ikke å lese i det hele tatt. Prøvde å bytte den, men det gikk ikke ettersom den var kjøpt inn lang tid i forveien. Prøvde faktisk i flere bokhandlere, men fikk ikke lov til å bytte den i det hele tatt. Så den står ulest i bokhyllen ennå. Ganske kjedelig synes jeg å få en gave man ikke har bruk for i det hele tatt. Hadde hun spurt så kunne hun jo fått vite hva jeg ønsket meg.

Det er ganske irriterende at noen skal være så "gniene". Har vi spleiset på et eller annet til noen andre, så skal hun ha igjen penger ned til 0,50 øre.

Gjest peppernøtten
Skrevet

Jeg må bare si jeg forstår deg godt jeg..... for jeg opplever nøyaktig det samme selv med mine søsken og dere barn. Jeg kjøper inn dyre og flotte gaver til nieser og nevøer som jeg har brukt tid og omtanke på å velge ut. Det jeg får i retur er bøker som er lest,brukt(ja, du leste rett) såper tatt ut fra en gavepakning engang og prøver på forskjellige parfymer osv.

Det er nesten ikke til å tro. Dette året 'glemte' et par søsken bursdagen min, fikk ikke så mye som en sms engang.... og julegave fikk jeg ikke engang fra en.

Jeg forstår din skuffelse veldig godt her.

Skrevet

Du går gi tilbake med sammen mynt, da. Ingenting til barna og en liten gave til foreldrene.

Skrevet

Sånn er'e! ;-) Når gaver skal gis eller goder deles, da skal det gis/deles per snute.

Men når det er utgufter det er snakk om, da skal det ofte deles "per familie", uansett om familien har 1 eller 4 barn! ;-)

Mitt beste råd er å foreslå at du bare gir til barna. I min familie har det vært helt vanlig at man kutter ut gaver til dem som har barn, mens de barnløse fortsatt får.

Da har du ihvertfall redusert noe av problemet.

Fortsatt god jul! :-)

Skrevet

Jeg har lest tråden nå. Du bør kjøpe billigere gaver til hele gjengen. Evt en "familiegave" til ca 500 kr, istendenfor èn pakke til hvert familiemedlem. Et brettspill + det snopet de liker best.

God ide! :D

Skrevet

Er egentlig enig. Det er bare at som sagt har disse veldig god råd. Ungene deres hadde ikke brydd seg i det hele tatt for en gave til 250 kr.

La meg ta et eksempel hva et av tantebarna mine fikk i går. Han er 12 år. Fikk slalomski og fullt slalomutstyr. Sikkert 3 dyre playstation spill og en hel drøss med andre dyre ting som jeg ikke gidder å skrive om. Blant annet mp3 spiller. Hyggelig for han det. Men dette gjør at han ikke bryr seg noe om "billige" gaver.

Hvis de ikke bryr seg om gaven lell, så kan du vel bare droppe å kjøpe?

Ev. følge forslaget til flystripa :)

Skrevet

Det er vanskelig for oss som ønsker å holde julegavebudsjettet på et rimelig nivå å oppleve å få kjempedyre gaver tilbake. Likevel - jeg lar meg ikke rive med og kjøpe dyrt til de som kjøper dyrt - og billig til de som kjøper billig.

Personlig synes jeg det er en uting med dette voldsomme kjøpepresset som ikke alle har råd til. Hvorfor skal vi gi gave til voksne mennesker som har alt de trenger og mere til.

Det er bare å se seg rundt, nå har folk både 3 og 4 juletrær, og husene blir mer og mer selvlysende for hvert år som går, det lyser i flaggstenger og på garasjetak. Det virker som vi ikke lenger vet hva vi skal bruke pengene på.

Så har vi en liten del som av en eller annen grunn faller utenfor og ikke klarer å være med på karusellen - eller ikke ønsker.

Om du vil kjøpe dyre julegaver er det ditt valg. Du kan ikke velge for din søster om og hva hun skal kjøpe tilbake.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg mener at du kjøper mye dyrere julegaver enn du trenger, og sikkert enn det som forventes (håper jeg, hvis ikke er søskenene dine tullinger :)).

Vi kjøper julegaver etter egen øknomi og eget ønske, og ikke i forhold til hvor mye vi får igjen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Sånn er'e! ;-) Når gaver skal gis eller goder deles, da skal det gis/deles per snute.

Men når det er utgufter det er snakk om, da skal det ofte deles "per familie", uansett om familien har 1 eller 4 barn! ;-)

Mitt beste råd er å foreslå at du bare gir til barna. I min familie har det vært helt vanlig at man kutter ut gaver til dem som har barn, mens de barnløse fortsatt får.

Da har du ihvertfall redusert noe av problemet.

Fortsatt god jul! :-)

Vi deler utgifter pr voksen, vi - ikke pr. familie. Unger holdes utenom.

Dvs dersom det er to par og en single som skal spleise, så deler vi på 5, og hver voksen betaler hver sin del, og hvert par betaler altså dobbelt så mye som en single. Synes det er helt rimelig.

Skrevet

Hos oss er det vanlig at de søsken som har fått barn ikke får julegaver selv lenger. Nå bryr ikke to av søstrene mine seg om det for de gir meg gaver alikevel. :o)

Og ja, jeg synes du er litt kjip.

Skrevet

Jeg synes du får absolutt dyr nok julegave! Jeg synes også du bruker veldig mye penger på dem.

Vi gjør det slik at våre nieser og nevøer får gaver for ca. 250-300,-, våre søsken får for ca. 300-400,-.

Så langt ser det ut til at det er en gjengs ting.

Gjest Julekurv
Skrevet

Jeg har ikke barn, og jeg pleier å få få gaver for ca 200 av mine søsken. Søsknene mine har to barn hver, og med gave til foreldrene bruker jeg ca 5-600 kr pr familie. Jeg forventer ikke at de skal kjøpe dyrere gaver til meg, men jeg kjøper det jeg har råd til til dem.

Skrevet

Jeg syns du bruker for mye på julegavene til dem.

Og jeg syns det er kjipt å ikke synes det er ok å få billigere gaver tilbake. Kanskje har de ikke lyst å bruke så mye på gaver til andre enn innerste familie.

Skrevet

Vi deler utgifter pr voksen, vi - ikke pr. familie. Unger holdes utenom.

Dvs dersom det er to par og en single som skal spleise, så deler vi på 5, og hver voksen betaler hver sin del, og hvert par betaler altså dobbelt så mye som en single. Synes det er helt rimelig.

Hvis en f eks skal spleise på gaver er jeg enig i at man bør spleise per voksen og holde barn utenfor.

Men hvis man f eks skal leie en hytte på fjellet og det er et par med 4 barn og et par med ett barn synes jeg ikke nødvendigvis at likedeling er rettferdig. Kommer an på hvor dyr hytta er, såklart, en gidder ikke krangle om småpenger! ;-)

Skrevet

Ja du er litt kjip Og ikke skjønner jeg hvorfor du kjøper gaver for 500 til tanteungene dine. Hos oss er det vanlig med 200-250 til nieser/nevøer, og omtrent det samme til de voksne. Selv om vi ikke regner på det. Det er det kjipt å gjøre.

Skrevet

Hvis en f eks skal spleise på gaver er jeg enig i at man bør spleise per voksen og holde barn utenfor.

Men hvis man f eks skal leie en hytte på fjellet og det er et par med 4 barn og et par med ett barn synes jeg ikke nødvendigvis at likedeling er rettferdig. Kommer an på hvor dyr hytta er, såklart, en gidder ikke krangle om småpenger! ;-)

Dejavu.....hadde vi ikke en milelang tråd om det hyttetemaet en gang? *mimrer*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...