Gå til innhold

Urnenedsettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke meningen min å ødelegge froskens tråd, men likevel vil jeg spørre.

Jeg har vært i mange bisettelser også til ganske nær familie og til faren min. Men jeg har aldri vært med på selve urnenedsettelsen. Er det virkelig vanlig å være med på den? Jeg fikk ikke engang vite datoen de skulle sette ned urnen til faren min og her var jeg nærmeste pårørende.

Jeg vet at venninna mi og moren hennes var med på urnenedsettelsen til faren hennes men det er den eneste gangen jeg har hørt om det.

Gjest Underskrift
Skrevet

I vår familie er det i alle fall vanlig.

Andre kan jeg ikke svare for.

Kan hende det er vi som er rare der.

Vennlig hilsen

Skrevet

Da faren min skulle nedsettes, fikk jeg telefon om jeg ville være med, men jeg ønsket det ikke.

Skrevet

Hei

Har vært med på både begravelser og bisettelser. Har aldri vær med på å ikke følge den døde til det siste hvilested.

Er nå såpass gammel at jeg kan uttale meg uten forbehold.Bare de siste årene har 4 personer falt fra i min familie

Skrevet

Det er helt normalt at den helt nærmeste fam. er med på urnenedsettelse. Synes det virker helt merkelig at du ikke fikk vite hvilken dag da din far ble lagt i jorden. Selv avtalt vi med kirkeverge hvilken dag og tid som passet best, og du kan selv bære urnen ned til graven. Ingen prest er med, men en person fra kirkekontoret. Du kan velge selv om du/dere vil si noen ord, ellers så sier leser de opp et fast ritualet, dette blir lest selv om ikke du/dere er med på selve urnenedsettelsen.

Skrevet

Er vanlig at man får vite sånt jeg.. er jo en slags begravelse da.. Rart..

Skrevet

Hei

Har vært med på både begravelser og bisettelser. Har aldri vær med på å ikke følge den døde til det siste hvilested.

Er nå såpass gammel at jeg kan uttale meg uten forbehold.Bare de siste årene har 4 personer falt fra i min familie

Jeg har aldri vært i begravelse, bare bisettelser og da skjer urnenedsettelsen lenge etter bisettelsen.

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg har vært med på urnenedsettelse. Men bare en gang. Da mistet min nærmeste venninne sin far. Jeg var med i begravelsen, men ble spurt om å være med på urnenedsettelsen også. Jeg er ganske nær hele familien hennes. Så det var et uttrykt ønske fra både min venninne, hennes mor og brødre om at jeg var tilstede. Tok det som en æresbevisning.

Har oppfatningen av at det er en ganske privat affære.

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg har vært med på urnenedsettelse. Men bare en gang. Da mistet min nærmeste venninne sin far. Jeg var med i begravelsen, men ble spurt om å være med på urnenedsettelsen også. Jeg er ganske nær hele familien hennes. Så det var et uttrykt ønske fra både min venninne, hennes mor og brødre om at jeg var tilstede. Tok det som en æresbevisning.

Har oppfatningen av at det er en ganske privat affære.

Ja, jeg er enig med at det er en privat sermoni, men di nærmeste er med hos oss.

Barn, ektefelle, foreldre, nærmeste venn etc.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har vært med sammen med familien min i alle 3 tilfellene.

Skrevet

Jeg har aldri vært i begravelse, bare bisettelser og da skjer urnenedsettelsen lenge etter bisettelsen.

Hva er forskjell på begravelse og bisettelse?

Gjest Underskrift
Skrevet

Hva er forskjell på begravelse og bisettelse?

Begravelse er det man gjør når man følger til graven med kisten, altså ikke kremeres.

Klønete forklart.

Gjest Underskrift
Skrevet

Hei

Du har vel helt sikkert i en begravelse fulgt helt til graven.

Noe annet virker jo fryktelig tullete.

Det er virkelig helt vanlig og følge til graven i en begravelse.

Kanskje du ikke har vært i en begravelse før? Kun Bisettelse?

MVH

Skrevet

Begravelse er det man gjør når man følger til graven med kisten, altså ikke kremeres.

Klønete forklart.

ok...så bisettelse er alltid kremering?

Gjest ferskentre
Skrevet

Det er vel nærmeste pårørende, i henhold til papirene, som får urnen, og så er det opp til vedkommende å ringe rundt og invitere med seg resten av de nære, skulle en tro.

Min manns bestefar hadde urnenedsettelse. Da ringte svigermor rundt og sa at da og da skjer det,hvis dere vil være der.

Skrevet

Jeg har vært på 3 urnenedsettelser. Den første var for farmor. Da var det det som liksom var selve begravelsen, med seremoni i kirken osv.

I de to andre hadde vi begravelsesseremoni i kirken først, og så fikk de nærmeste vite når det var urnenedsettelse.

Det tok ca 10 minutter på kirkegården. Hullet var laget fra før. Urnen ble senket ned, det var 1 minutts stillet og så var det i prinsippet over.

Men jeg synes det var rart du ikke fikk vite når urnen til faren din skulle settes ned, da.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vanlig at den nærmeste familien er med på urnenedsettelsen. Jeg har vært med på tre, til to av min manns besteforeldre og til faren til en nær venn.

Ved min manns besteforeldre var det en begravelsesagent som kom med urnen og satte den ned. Det var ingen sermoni, bare et minutts stillhet.

Ved min venns far, var en prest med. Vennen min satte urnen ned, og presten holdt en kort tale og bad en bønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...