Gå til innhold

hva bør jeg rengjøre vasken med etter bruk?

Anbefalte innlegg

Gjest vaskeservant og hygiene
Skrevet

Jeg bruker kateter som jeg vasker med såpe og vann etter bruk. Det blir en god del søl og griseri ut av det.

Hva slags middel bør jeg vaske vasken med så den blir mest mulig hygenisk?.

Skrevet

Det finnes noe overflate sprit, som kan brukes til det.

Litt usikker på hva det heter, men apoteket kan nok hjelpe deg. Det er ikke samme spriten som man bruker på hendene, men er til vask, disker osv.

Er det som blir brukt på avd på sykehuset der jeg er, og der er det mye kateter bruk.

Men jeg må spørre, hvorfor vasker du det? Jeg bruker ett nytt hver gang. :o)

Gjest mitt forslag
Skrevet

Kan du helle det i toalettet i stedenfor eller blir det en vond vinkel for ryggen?

Du kan kjøpe en flaske "vaskesprit" på apoteket (tror jeg); det bruker vi på jobb til rengjøring av f.eks. baljer som har blitt brukt til intimvask. Da kan du ta litt sprit på papir og vaske over, men husk: viktig: det kan være selvantennende så du må fukte papiret i vann etterpå.

Da må du altså først vaske med f.eks. jif baderom eller noe; så tørke over med sprit.

Eller du kan helle urinen i en slik "tube" (jeg husker ikke hva det heter) og så helle det i toalettet.

Skrevet

Det finnes noe overflate sprit, som kan brukes til det.

Litt usikker på hva det heter, men apoteket kan nok hjelpe deg. Det er ikke samme spriten som man bruker på hendene, men er til vask, disker osv.

Er det som blir brukt på avd på sykehuset der jeg er, og der er det mye kateter bruk.

Men jeg må spørre, hvorfor vasker du det? Jeg bruker ett nytt hver gang. :o)

Jeg bruker rektalkateter. De byttes etter behov. Hvis det hadde vært urinkateter hadde jeg måttet bytte hver gang pga farer for infeksjoner. Men rektalkateter kan brukes flere dager på rad hvis man vasker dem.

Kunne selvsagt tenkt meg å bytte hver gang, men så mange katetere får jeg desverre ikke tildelt:(.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Kateter skal jo være sterile før man bruker dem......

Vasker du dem????

Skrevet

Kan du helle det i toalettet i stedenfor eller blir det en vond vinkel for ryggen?

Du kan kjøpe en flaske "vaskesprit" på apoteket (tror jeg); det bruker vi på jobb til rengjøring av f.eks. baljer som har blitt brukt til intimvask. Da kan du ta litt sprit på papir og vaske over, men husk: viktig: det kan være selvantennende så du må fukte papiret i vann etterpå.

Da må du altså først vaske med f.eks. jif baderom eller noe; så tørke over med sprit.

Eller du kan helle urinen i en slik "tube" (jeg husker ikke hva det heter) og så helle det i toalettet.

Det er ikke urinkateter, men rektalkateter. Det som renner ut havner selvsagt i do. Men kateteret må rengjøres og det må jeg gjøre i vasken.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Det er ikke urinkateter, men rektalkateter. Det som renner ut havner selvsagt i do. Men kateteret må rengjøres og det må jeg gjøre i vasken.

Åja:)

Skrevet

Kateter skal jo være sterile før man bruker dem......

Vasker du dem????

Dette er rektalkateter. De trenger ikke å være sterile for å brukes :).

Skrevet

Jeg bruker rektalkateter. De byttes etter behov. Hvis det hadde vært urinkateter hadde jeg måttet bytte hver gang pga farer for infeksjoner. Men rektalkateter kan brukes flere dager på rad hvis man vasker dem.

Kunne selvsagt tenkt meg å bytte hver gang, men så mange katetere får jeg desverre ikke tildelt:(.

Jeg hadde brukt enten klor, domestos (som vel ikke helt heter det), jif eller lignende.

Skrevet

Jeg hadde brukt enten klor, domestos (som vel ikke helt heter det), jif eller lignende.

ok, takker :)

Gjest ferskentre
Skrevet

Jeg vet ikke, men synes jo det er rart at du sendes hjem med slikt uten å få 'bruksanvisning' da!

Skrevet

Ok, da skjønner jeg.

Frosken hadde mange gode råd til hva du kan bruke.

Skrevet

Etter såpe, skrubb og varmt vann: sprit.

Isopropanolen du får på Biltema er fin. Det står "kondensfjerner" på den :) Den er billig og lukter ikke så ille som rødsprit.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg ville heller kjøpt en balje/bøtte å vaske kateteret i, tror jeg. Vann i bøtta, skylle kateteret, vannet fra bøtta helles i do.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg ville heller kjøpt en balje/bøtte å vaske kateteret i, tror jeg. Vann i bøtta, skylle kateteret, vannet fra bøtta helles i do.

Ja, gurimalla. Enig med deg!

Skrevet

Det holder da å vaske vasken med vanlig vaskemiddel etter å ha tømt et kateter?!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...