Gå til innhold

Tunell, tak og ras

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tunellen er laget for å hindre at folk tas av ras, tunellene er sikret godt nok, men likvel raste det inne i tunellen.

Hva er galt i dette bildet?

Skrevet

Porøs sandstein synes jeg de snakker om... Helt grusomt hvis noen ligger begravet der inne......

Skrevet

Porøs sandstein synes jeg de snakker om... Helt grusomt hvis noen ligger begravet der inne......

Ingen er savnet, og ingen spor etter biler.

Men hvordan kan en tunell være "godt nok sikret" hvis taket ramler ned?

Skrevet

Ingen er savnet, og ingen spor etter biler.

Men hvordan kan en tunell være "godt nok sikret" hvis taket ramler ned?

Man er ikke trygg en plass lengre. Var ikke motorveien i sverige ganske ny den også?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det første som slår meg som galt er at "tunell" ikke eksisterer ;)

Skrevet

Tunneler har vi overalt, og spesielt her på vestlandet. Kan bare si at jeg føler meg tryggere inne i en tunnel enn utenfor, der steiner store som hus ligger på vippepunktet og truer med å falle ned.

Forøvrig, i sommer fikk jeg to store steiner ned like foran butikken min. Måtte holde stengt i 10 dager. Bare flaks at det skjedde nattestid og ikke midt på dagen.

Caloni Makaroni
Skrevet

Tunneler har vi overalt, og spesielt her på vestlandet. Kan bare si at jeg føler meg tryggere inne i en tunnel enn utenfor, der steiner store som hus ligger på vippepunktet og truer med å falle ned.

Forøvrig, i sommer fikk jeg to store steiner ned like foran butikken min. Måtte holde stengt i 10 dager. Bare flaks at det skjedde nattestid og ikke midt på dagen.

Skulle den til meg? ;)

Skrevet

Man er ikke trygg en plass lengre. Var ikke motorveien i sverige ganske ny den også?

Vet ikke.

Men naturen er uberegnelig. I fjell kan konstellasjoner av sprekker og forkastninger danne presspunkter som overstiger de beregnede belastingsterskler for taket. Eller noe sånt.

Skrevet

Både tunell og tunnel finnes i beste sameksistens. På bokmål.

Skrevet

En stein tok en sau også.

Skrevet

Caloni M har et poeng. Det heter tunnel.

Og tunell.

Men hva med satelitt?

Caloni Makaroni
Skrevet

I ordbøkene? *like skeptisk som han på posten*

Caloni Makaroni
Skrevet

Ser det i ordboka nå, ja. Har det "alltid" vært sånn? Eller er det en av de populære feilstavingene som de har sett seg nødt til å sette i ordboka for at det ikke rødt blekk skal bli mangelvare i Norges skoler?

Skrevet

I ordbøkene? *like skeptisk som han på posten*

Sist jeg så. Men jeg kan ta feil.

Skrevet

Sist jeg så. Men jeg kan ta feil.

Nå e de sånn at man kan skrive akurat som man vill:-)

Skrevet

Ser det i ordboka nå, ja. Har det "alltid" vært sånn? Eller er det en av de populære feilstavingene som de har sett seg nødt til å sette i ordboka for at det ikke rødt blekk skal bli mangelvare i Norges skoler?

Jeg skulle ønske de ville goskjenne "Penal" jeg :) liker IKKE at det skal skrives med to n'er.

Skrevet

Jeg hadde et helvete med en gjeng nå ang ordet sørvis.

De mente det så useriøst ut.

Det har vært skrevet slik siden 1963 var det vel. Service kom i 1890-åra. Sammen med f eks "charmant".

Målet i 1960-åra var vel å få vekk alle c'ene. Lyder og skrivemåte stemte ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...