Gå til innhold

Rosen - hudinfeksjon og penicillin

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen Rosen av en hudlege for 10 dager siden etter at et lite sår på skinnleggen førte til at resten av leggen og fot ble infisert av streptokokker.

Dette er svært smertefullt, jeg kan ikke trå ned på foten, den har hovnet kraftig opp, jeg har flere store væskefylte blemmer og huden er sviende varm over hele området fra legg til fot.

Da jeg første gang snakket med legen fikk jeg resept på ery-max som er antibiotika. Det har jeg gått på i over 1 uke nå. Men først i ettertid ble jeg gjort oppmerksom på at det eneste effektive som hjelper er penicillin. Først i dag har jeg fått apocillin 660mgx3 pr døgn.

Mine spørsmål er:

1. Jeg har 3 dager igjen av Ery-Max kuren. Kan jeg ta Apocillin samtidig eller skal jeg avbryte Ery-Max?

2. Hvor lenge bør jeg fortsette Apocillin-behandlingen? Jeg har hørt at streptokokkene er vanskelige å ha med å gjøre og at jeg kan få gjentagende problemer i hudområdet senere. Resepten gir meg 30 x 3 tabletter Apocillin. Bør jeg fullføre det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25958-rosen-hudinfeksjon-og-penicillin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære lazzy,

Ery-max, eller erytromycin er et meget effektivt antibiotikum mot strektpkokker. Det er riktig, som du sier, at penicillin er førstevalg mot streptokokker, men for pasienter som er allergiske mot penicillin er det svært vanlig å bruke erytromycin. De to midlene har noe forskjellige angrepspunkter på bakterier, og derfor er det sannsynligvis riktig at du fullfører de 10 dagene med Ery-max. Det er ikke galt å bruke penicillin samtidig med erytromycin. Det er vanlig å bruke penicillin i minst 12 dager, gjerne i noe høye doser, men jeg antar at du har fått beskjed om dette av din lege.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...