Gå til innhold

Stivhet i muskler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er svært stiv i musklene i nakke og rygg. Tror jeg hadde hatt godt av å tøye meg litt mykere. Er det noe du har forsøkt som hjalp deg? Treningsform?

Alle forslag mottas med takk. Har ingen spesielt god erfaring med fysioterapi.

Skrevet

akuprassur. Dvs finn den muskelen som er vond, og stillingen som er verst. Så tar du en finger (din venn?) å trykker ganske hardt på punktet, dvs holde hardt inn i to minutter i strekk. Dette skal føre til at muskelen får signal som gjør at det slapper mere av igjen mot normal funksjon. Du må nok kanskje gjenta på flere muskler... Lykke til!!

Skrevet

Yoga skal visst være bra for det..

Ja, yoga er ikke så dumt. Det gjelder bare å holde på til man ikke er så stiv. For de første gangene er det ikke lett å få utbytte av slik trening. Det er så vidt jeg klare bøye hodet:)

Skrevet

akuprassur. Dvs finn den muskelen som er vond, og stillingen som er verst. Så tar du en finger (din venn?) å trykker ganske hardt på punktet, dvs holde hardt inn i to minutter i strekk. Dette skal føre til at muskelen får signal som gjør at det slapper mere av igjen mot normal funksjon. Du må nok kanskje gjenta på flere muskler... Lykke til!!

Det hjelper godt, helt enig! Men det er ikke forebyggende... For jeg vil ikke være så stiv mer. :)

Skrevet

Det hjelper godt, helt enig! Men det er ikke forebyggende... For jeg vil ikke være så stiv mer. :)

boblebad da? Men pass deg for hvordan du sitter i bil, jobb og andre situasjoner, pass deg også for trekk fra vinduer... Se en morsom film så du får ledd litt, det er avslappende for hele kroppen ;)

Gjest melmøll
Skrevet

De gangene jeg trener og armene beveger seg, blir jeg helt ødelagt. Får så vondt i hode og blir skrekkelig stiv. Men det er jo mulig at dersom jeg tar det sakte, at det går bra?

Hvis du er _veldig_ stiv så ville jeg bare gått turer og strukket litt i armene. Etterhvert kan du jo prøve staver. Staver er den mest skånsomme måten å få beveget armene, og hvor mye du tar i velger du selv. Gå gjerne i ujevnt terreng, da løsner du bedre muskulaturen.

Skrevet

boblebad da? Men pass deg for hvordan du sitter i bil, jobb og andre situasjoner, pass deg også for trekk fra vinduer... Se en morsom film så du får ledd litt, det er avslappende for hele kroppen ;)

Det er sant at kroppen har mer godt av å være lykkelig. Jeg har en tendens til å stramme meg og holde alt inne. Alt knirker og knekker.

Men det er langt mellom så morsomme filmer syns nå jeg.

Skrevet

Hvis du er _veldig_ stiv så ville jeg bare gått turer og strukket litt i armene. Etterhvert kan du jo prøve staver. Staver er den mest skånsomme måten å få beveget armene, og hvor mye du tar i velger du selv. Gå gjerne i ujevnt terreng, da løsner du bedre muskulaturen.

Jeg skal se om jeg kan få lurt med meg noen jeg kjenner. Slikt er morsommere i selskap med andre.

Skrevet

Det er sant at kroppen har mer godt av å være lykkelig. Jeg har en tendens til å stramme meg og holde alt inne. Alt knirker og knekker.

Men det er langt mellom så morsomme filmer syns nå jeg.

ok, så da er det kanskje en samtalepartner du trenger? Ikke hold på med å lagre tanker som er vonde eller vanskelige. Finn lyspunkter, mimre osv.... Er jeg på feil spor nå?

Skrevet

ok, så da er det kanskje en samtalepartner du trenger? Ikke hold på med å lagre tanker som er vonde eller vanskelige. Finn lyspunkter, mimre osv.... Er jeg på feil spor nå?

Neida. Men man trenger kanskje litt av hvert? Både et utløp for tanker OG fysisk forebygging tror jeg :)

Skrevet

Jeg er også plaga med svært stive muskler og har etterhvert funnet ut hva som funker best for meg.

Først og fremst bør du få i deg selolje e.l. Dette "smører" kroppen innvendig og fører til mindre stivhet.

Når jeg merker jeg stivner til, er det ingenting som fungerer bedre enn å gå raske turer på skogsvei, på fjellet eller i skogen (ulendt terreng). Asfaltgåing gjør bare vondt verre. I nærheten av der jeg bor har vi en ganske bratt skogsvei. Jeg pleier å stave oppover og jogge raskt nedover. Utmerket trening for stive muskler!

Pilates har også svært god effekt på musklene. Pilates trener bl.a. magemuskler og ryggmuskler. Man får utrolig mye bedre holdning og det fører igjen til mindre belastning på ryggmuskulaturen. Selv kjøpte jeg en pilates DVD (Windsor Pilates) gjennom TV-shop. Enkelt og greit å kunne gjøre det foran TV'n hjemme i sin egen stue :-)

Jeg har prøvd behandling både hos fysioterapeut og kiropraktor. Dette hjelper på kort sikt, men ikke like godt i lengden (iallefall ikke for meg). Behandling hos naprapat har hjulpet utrolig godt! Dette er en behandlingsform som (enkelt sagt) kombinerer fysioterapi og kiropraktikk.

Akupunktur hjelper også godt, men jeg føler det ikke hjelper så veldig bra på sikt.

Skrevet

Jeg er også plaga med svært stive muskler og har etterhvert funnet ut hva som funker best for meg.

Først og fremst bør du få i deg selolje e.l. Dette "smører" kroppen innvendig og fører til mindre stivhet.

Når jeg merker jeg stivner til, er det ingenting som fungerer bedre enn å gå raske turer på skogsvei, på fjellet eller i skogen (ulendt terreng). Asfaltgåing gjør bare vondt verre. I nærheten av der jeg bor har vi en ganske bratt skogsvei. Jeg pleier å stave oppover og jogge raskt nedover. Utmerket trening for stive muskler!

Pilates har også svært god effekt på musklene. Pilates trener bl.a. magemuskler og ryggmuskler. Man får utrolig mye bedre holdning og det fører igjen til mindre belastning på ryggmuskulaturen. Selv kjøpte jeg en pilates DVD (Windsor Pilates) gjennom TV-shop. Enkelt og greit å kunne gjøre det foran TV'n hjemme i sin egen stue :-)

Jeg har prøvd behandling både hos fysioterapeut og kiropraktor. Dette hjelper på kort sikt, men ikke like godt i lengden (iallefall ikke for meg). Behandling hos naprapat har hjulpet utrolig godt! Dette er en behandlingsform som (enkelt sagt) kombinerer fysioterapi og kiropraktikk.

Akupunktur hjelper også godt, men jeg føler det ikke hjelper så veldig bra på sikt.

Tusen takk for råd. Har en pilatestreningsDVD.Det skal jeg forsøke. Skal sjekke naprapat også. Hva er forskjellen på pilates og yoga?

Jeg sliter litt med å komme meg ut på tur, men etter alle rådene så er det muligens ikke så dumt!

Skrevet

Tusen takk for råd. Har en pilatestreningsDVD.Det skal jeg forsøke. Skal sjekke naprapat også. Hva er forskjellen på pilates og yoga?

Jeg sliter litt med å komme meg ut på tur, men etter alle rådene så er det muligens ikke så dumt!

Pilatestrening vil jeg kalle mer "aktiv" trening. Man tar f.eks. ulike former for situps. Man er i bevegelse hele tiden.

I Yoga driver man jo også med avslapning innimellom.

Jeg har forsøkt begge formene for trening, men føler jeg har størst utbytte av pilates. Enkelte yogaøvelser er litt kompliserte for hvermansen, mens pilates kan utføres av de aller fleste (uten at jeg skal påberope meg å være ekspert på området ;-))

Du kan jo ta et søk både på pilates og yoga, så blir du nok litt klokere.

Det kan være vanskelig å komme seg ut når man ikke er vant til det, men bare bestem deg for å gjøre det f.eks. tre-fire ganger i uka. Når du har tvunget deg selv ut i tre uker, er jeg ganske sikker på at du deretter gleder deg til å komme deg ut :-)

ikke fast nick
Skrevet

Ta deg en svømmetur i et varmtvannsbasseng, minst 30 graders basseng og helst mer! Og så litt badstu etterpå, hvis du orker. Det gjør i alle fall underverker for mine stive ledd og muskler.

Gjest ferskentre
Skrevet

Unn deg en lang varm dusj. Sørg for at vannet treffer der det er stivest. Tøy forsiktig mens du står der.

Kjøpe deg også en slik omslagssak til å varme i mikro'n. Sitt med den mens du ser på TV. Eller ha på deg et ullsjal, hjelper det også.

I helsekost har de også en salve for ømme muskler. Den hjelper kjempegodt. Aloe Muscel Rub eller noe slikt heter den. Deilig!

Skrevet

Jeg opplevde at Pilates var bra for stive muskler. MEN det meste effetive jeg har gjort mot min hodepine (som skyltes stive muskler) var å trene vekter. Er myyyye bedre etter jeg startet med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...