Gå til innhold

Bør jeg lese denne boka? (halvbroren)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt den i bokhylla lenge og leste bare noen få sider og vet ikke helt om jeg gidder å fortsette.

Noen få sider om barndommen og en halvbror som heter Fred og plutselig var han voksen på et hotellrom i Tyskland og nå sitter han i badstua og der er Cliff Richard også.

Kan noen si litt om boka slik at jeg får lyst til å lese videre? Synes språket virker så dystert.

Det er sånn med meg at en bok helst må fenge med en gang.

Skrevet

Halvbroren er en meget god bok. Les den.

Den handler om Barnum (er det ikke det han heter?) og hans familie, i tre generasjoner. Hvis jeg ikke husker veldig feil.

Skrevet

Den er URTRÅKIG! - jeg har ærlig forsøkt i et par år nå - etter påtrykk fra SDD, emn vi har jo så ulik smak når det gjelder bøker (også) -så jeg har kastet inn håndkleet - og kaller den en møkkabok.

Interesserer meg midt på ryggen hva 12 år gamle gutter gjør over 30-40 sider på en øy i sommerferien sin.

Gjest ferskentre
Skrevet

Jeg har også begynt et åar ganger, fått lest noen sider. Men jeg orker ikke fortsette lese bøker som ikke fenger meg ganske raskt.

Mannen min likte den derimot. Alle har forskjellig smak.

Skrevet

Jeg synes det var en god og underholdende bok.

Synes dog Saabye Christensen er litt oppskrytt. Absolutt en bra forfatter, men skjønner ikke at han skal være _så_ god. Til tider vel ordrik.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Den er URTRÅKIG! - jeg har ærlig forsøkt i et par år nå - etter påtrykk fra SDD, emn vi har jo så ulik smak når det gjelder bøker (også) -så jeg har kastet inn håndkleet - og kaller den en møkkabok.

Interesserer meg midt på ryggen hva 12 år gamle gutter gjør over 30-40 sider på en øy i sommerferien sin.

Signerer på dette!

Jeg leste den imidlertid ferdig, den var like gørr hele veien. :P

fuji1365380447
Skrevet

Jeg syntes at Halvbroren var en av de beste bøkene jeg har lest på lenge.

Handler (på overflaten) om oppvekst, men under er det familiedrama, skyld, skam og hemmeligheter som går igjen.

For meg var dette stor litteratur.

Skrevet

Den boka var sovemedisin for meg i over et år.

Jeg var fast bestemt på å få lest den ut, men jeg synes det er noe av det mest tungleste og kjedeligste jeg har lest.

Jeg sluker vanligvis bøker, men denne var ille.

Har hørt flere som liker den da, så smaken er jo heldigvis forskjellig.

Skrevet

Jeg var så kjepphøy at jeg sa på jobben at jeg skulle lese den når ventelistene var over. Vel... Nå har det ikke vært ventelister på den på 4 år omtrent og jeg har ennå ikke lest den.

Skrevet

Jeg var så kjepphøy at jeg sa på jobben at jeg skulle lese den når ventelistene var over. Vel... Nå har det ikke vært ventelister på den på 4 år omtrent og jeg har ennå ikke lest den.

Den er da ikke tunglest? Selv om den er litt (vel) lang?

Burde vel i hvertfall ikke være tung for en som jobber i bibliotek? ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg kom litegrann lenger enn deg i boka. Hadde (har) den på lydbok, så jeg tenkte jeg skulle gi den en sjanse. Men etter at jeg sovna med den på, så har jeg ikke orket å finne fram til der jeg egentlig var, for så spennende var den tross alt ikke ;)

Skrevet

Jeg ga den opp før jeg var halvveis. Kjedelig og tung.

Skrevet

Fatter ikke at så mange finner boka tung og kjedelig.

Den er dyp, og hvis du stort sett leser A4-krim uten noen som helst dybde, vil du nok ikke ha den helt store gleden av Halvbroren.

Det overrasker meg alltid at det er så mange på dol som ikke liker Halvbroren. Utenom dol har jeg knapt hørt om noen som ikke liker boka.

Men det er klart: Det gjenspeiler muligens litteraturanbefalingene her inne, hvor det stort sett er overfladisk krim skrevet av forfattere jeg mistenker at alle har lest den samme boka. Den som må hete noe sånt som: "Hvordan skrive krim som selger. Punkt 1, 2, 3, 4 og 5. Følg alle punktene slavisk".

Skrevet

Gi den en sjans, den er verd å lese :o) Mannen min leste den i fjor og han ble helt "frelst"..

Skrevet

Den er dyp, og hvis du stort sett leser A4-krim uten noen som helst dybde, vil du nok ikke ha den helt store gleden av Halvbroren.

Det overrasker meg alltid at det er så mange på dol som ikke liker Halvbroren. Utenom dol har jeg knapt hørt om noen som ikke liker boka.

Men det er klart: Det gjenspeiler muligens litteraturanbefalingene her inne, hvor det stort sett er overfladisk krim skrevet av forfattere jeg mistenker at alle har lest den samme boka. Den som må hete noe sånt som: "Hvordan skrive krim som selger. Punkt 1, 2, 3, 4 og 5. Følg alle punktene slavisk".

*flire* Men, jeg synes altså at f.eks. Seierherrene var vel så bra som Halvbroren - skjønte aldri helt hvorfor sistnevnte skulle bli den store romanen og ikke Roy Jacobsens bok. Og jeg kom meg veldig greit gjennom Halvbroren, altså. ;)

Pluss, siden jeg hadde lest Beatles før, så klarte jeg ikke, underveis i Halvbroren, å la være å ergre meg over at dette måtte ha vært et slags forprosjekt til Halvbroren - hadde "lest det før", liksom.

Skrevet

*flire* Men, jeg synes altså at f.eks. Seierherrene var vel så bra som Halvbroren - skjønte aldri helt hvorfor sistnevnte skulle bli den store romanen og ikke Roy Jacobsens bok. Og jeg kom meg veldig greit gjennom Halvbroren, altså. ;)

Pluss, siden jeg hadde lest Beatles før, så klarte jeg ikke, underveis i Halvbroren, å la være å ergre meg over at dette måtte ha vært et slags forprosjekt til Halvbroren - hadde "lest det før", liksom.

Enig med deg i at den har noen likhetstrekk med Beatles, men mens Beatles er mer den typiske feelgood-boka, føler jeg at Halvbroren er langt mørkere. Men Saabye har blitt mer makaber med åra, så det gjenspeiler bare hans forfatterskapet.

Men nå er det så lenge siden jeg leste Halvbroren at jeg ikke husker så godt. Jeg husker dog at jeg likte den veldig godt.

Roy Jackobsen har jeg ikke lest noe av, men det skal jeg gjøre.

Det er for øvrig greit å ikke like boka, men når det begrunnes i at den er tung lurer jeg litt på hva folk er ute etter når de leser en bok.

Selv foretrekker jeg i det minste forfattere som har noe å si og som gjerne får meg til å tenke, og ikke meningsløst vås som ikke krever noe annet av leseren enn at leseren faktisk kan lese.

Skrevet

Jeg leser ikke så mye krim egentlig.Har lest Da Vinchi-koden da og ellers er det flere år siden jeg leste krim, tror jeg.

Av Lars Saabye husker jeg bare å ha lest "maskeblomsfamilien" og den var bare sånn passe, men jeg skal gi "halvbroren" en sjangse til.

Har ikke hatt mer tid siden i går. Var på kino i dag og så "Babel". Har du sett den?

Snufse snufse, det var en sterk film.Anbefaler den.

Skrevet

Jeg leser ikke så mye krim egentlig.Har lest Da Vinchi-koden da og ellers er det flere år siden jeg leste krim, tror jeg.

Av Lars Saabye husker jeg bare å ha lest "maskeblomsfamilien" og den var bare sånn passe, men jeg skal gi "halvbroren" en sjangse til.

Har ikke hatt mer tid siden i går. Var på kino i dag og så "Babel". Har du sett den?

Snufse snufse, det var en sterk film.Anbefaler den.

Nope, den har jeg ikke sett, men det er en av filmene jeg ser fram til å se og som jeg burde sett, men jeg er så dårlig til å komme meg på kino at det nok blir til å vente på dvd-utgaven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...